Amaç: Bu çalışmanın amacı, ebelik öğrencilerine tam donanımlı doğum simülasyonu ile verilen doğum eğitimin etkinliğini belirlemektir.
Yöntem: Çalışma karma yöntem kullanılarak iki aşamada uygulanmıştır. Birinci aşamada, yüksek kaliteli bir model kullanılarak kantitatif ve standart hastalarla simülasyon programı uygulandı. İkinci aşamada nitel ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemleri ile bir analiz oturumu gerçekleştirilerek simülasyon etkililiği değerlendirilmiştir. SWOT (Güçlü Yönler, Zayıf Yönler, Fırsatlar ve Tehditler) analizi yapılmıştır. Araştırmanın evrenini ebelik lisans programı üçüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimi yapılmamış, evrenin tamamına (n=112) ulaşılması planlanmış ve 97 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada kişisel bilgi formu, Öğrenci Memnuniyeti, Öğrenmede Özgüven Ölçeği, Simülasyon Tasarım Ölçeği ve Eğitim Uygulamaları Anketi uygulanmıştır. Veriler, tanımlayıcı istatistikler, doğrusal regresyon ve Pearson korelasyonu kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği toplam puanı 4.60, Simülasyon Tasarımı Ölçeği 4.66 ve Eğitim Uygulamaları Ölçeği 4.70’tir. n doğrusal regresyon analizinde aktif öğrenme alt boyutu anlamlı bulunmuştur (p=0,03). Her iki ölçekte de alınan puanlar yükseldikçe öğrencinin öğrenme başarısının da yükselmektedir.
Sonuç: Bulgularımız öğrencilerin özgüvenlerinin ve öğrenme doyumlarının yüksek olduğunu gösterdi. Öğrenciler simülasyona dayalı eğitimden memnun kaldılar ve eğitimlerine katkı sağladığını deneyimlediler. Simülasyonlar onlara güvenli bir öğrenme ortamında hata yapma ve hatalardan öğrenme fırsatı verdi. Doğum öğretiminde simülasyon, iyi bir öğretim yöntemi olarak kullanılabilir.
Objective: This study aims to determine the effectiveness of birth education given to midwifery students by fully equipped birth simulation.
Methods: The study was implemented in two stages using mixed method. In the first stage, a simulation program was implemented with quantitative and standard patients using a high-quality model. In the second stage, simulation effectiveness was evaluated by conducting an analysis session using qualitative and semi-structured interview methods. SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) analysis was conducted. The population of the research consisted of third-year students of the midwifery undergraduate program. No sample selection was made in the research; it was planned to reach the entire population (n=112), was conducted with 97 students. Personal information form, Student Satisfaction, Self-Confidence in Learning Scale, Simulation Design Scale and Educational Applications Survey were applied. Data were analyzed using descriptive statistics, linear regression, Pearson correlation.
Results: The total score of the Student Satisfaction and Self-Confidence Scale is 4.60, the Simulation Design Scale is 4.66, and the Educational Practices Scale is 4.70. In the linear regression analysis, the active learning sub-dimension was found to be significant (p=0.03). As the scores on both scales increase, the student's learning success also increases.
Conclusion: Findings showed that students' self-confidence and learning satisfaction were high. Students were satisfied with the simulation-based education and experienced that it contributed to their education. Simulations gave them the opportunity to make mistakes and learn from mistakes in a safe learning environment. Simulation in birth teaching can be used as a good teaching method.
Thank you for your contribution to midwifery students that agreed to participate in our study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing, Obstetrics and Gynocology Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | June 4, 2024 |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | March 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |