Research Article
BibTex RIS Cite

Tuvalet Eğitimi Sürecinde Anne Deneyimleri: Nitel Çalışma

Year 2022, , 9 - 21, 06.04.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.849519

Abstract

Amaç: Bu çalışma annelerin çocuklarının tuvalet eğitimi sürecindeki deneyimlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Nitel fenomenolojik tipte olan bu çalışma Sakarya ilinde bir Eğitim ve Araştırma Hastanesinde Şubat- Mayıs 2019 tarihleri arasında yapılmıştır. Çalışma 18 ay-4 yaş arasında çocuğunu polikliniğe muayeneye getiren 14 anne ile yapılmıştır. Veriler soru formu ve yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşmelerde derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin içerik analizi yapılmış, ana temalar belirlenmiş ve yorumlanmıştır.
Bulgular: Görüşme sırasında elde edilen verilerin analizi sonrasında dört tema ve 17 kategori belirlenmiştir. Temalar; “Tuvalet eğitimine başlama kararı”, “Tuvalet eğitimi için çocuğun hazır oluşluk göstergeleri”, “Tuvalet eğitimine başlama hazırlığı” ve “Tuvalet eğitimi sürecinde yaşananlar” şeklindedir.
Sonuç: Çalışmada annelerin tuvalet eğitimine başlama kararının çeşitli faktörlerden etkilendiği ve başlama zamanı, çocuğun hazır oluşluk göstergelerini tanımlama konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları görülmüştür. Çalışmada bazı anne davranışlarının çocukların biyo-psikososyal sağlığını olumsuz etkileyebileceği dikkati çekmiştir. Çoğu anne tuvalet eğitimi sürecinde zorlandığını ifade etmiştir. Çocuklarına tuvalet alışkanlığı kazandırma sürecinde aile desteği ile birlikte profesyonel desteğe de ihtiyaç duydukları görülmüştür.

Supporting Institution

Yoktur

Project Number

yoktur

Thanks

Çalışmaya katılan tüm annelere teşekkür ederiz.

References

  • Albaramki JH, Allawama MA, Yousef AMF. (2017). Toilet training and influencing factors that affect initiation and duration of training: A cross sectional study. Iranian Journal of Pediatrics, 27(3), e9656.
  • Aydın C, Çıtak A, Erermiş S. (2011). Çocuk Ruh Sağlığı Yönünden Enürezis ve Enkoprezis. Ben Hasta Değilim Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarının Psikososyal Yönü. 2. Baskı. Ekşi A. Nobel Tıp Kitapevi, 97-109.
  • Baltacı A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baird DC, Bybel M, Kowalski AW. (2019). Toilet training: common questions and answers. American family physician, 100(8), 468-474.
  • Berry-Kravis E, Kidd SA, Lachiewicz AM, Choo TH, Tartaglia N, Talapatra D, ve ark. (2019). Toilet training in fragile X syndrome. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 40(9), 751-761.
  • Blum N, Taubman B, Nemeth N. (2004). Why is toilet training occurring at older ages? A study of factors associated with later training. Journal of Pediatrics, 145(1), 107-111.
  • Bolat EY. (2015). 1-4 yaş arası çocuğa sahip annelerin tuvalet eğitimi kazandırma konusunda tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 53-67.
  • Boyraz G, Yıldız D, Fidancı BE. (2018). Tuvalet eğitimi ile ilgili güncel yaklaşımlar ve hemşirelik uygulamaları. JCP, 16(2), 247-260.
  • Büyük ET. (2019). Annelerin tuvalet eğitimine yönelik bilgi ve yaklaşımları. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 4, 11-27.
  • Çalışır H, Özvurmaz S, Tuğrul E, Şahbaz M. (2011). Annelerin tuvalet eğitimi sırasında kullandıkları yöntemler ile 1-4 yaş arası çocukların altlarını ıslatma durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 17-24.
  • Çavuşoğlu H. (2013). Çocuk sağlığı hemşireliği. 1. Basım. Sistem Ofset Basımevi, 89-90.
  • Çınar N, Menekşe D, Suzan ÖK. (2019). Tuvalet alışkanlığı kazanmış çocukta geçici de olsa bez bağlamak gelişim sürecinde elde ettiği kazanımları kaybetme korkusuna yol açar mı? İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(3), 634-637.
  • Dayı E, Şafak, P. (2018). Çoklu yetersizliği olan bir çocuğa dönüştürülebilir sembol pekiştirmeyi içeren tuvalet eğitim paketiyle tuvalet kontrolünün kazandırılması: Vaka çalışması. Eğitim ve Bilim, 43(196), 301-316.
  • Haris A, Haris A. (2019). Improvement of mother knowledge who have children age 2-5 years about training toilet using a drawing media. International Journal of Studies in Nursing, 4 (2), 6-80.
  • Harney NM, Jostad CM, Le Blanc LA, Carr JE, Castile AJ. (2012). Intensive behavioral treatment of urinary incontinence of children with autism spectrum disorders: An archival analysis of procedures and outcomes From an outpatient clinic. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 28(1), 26-31.
  • Kaerts N, Van Hal G, Vermandel A, Wyndaele JJ. (2012a). Readiness signs used to define the proper moment to start toilet training: a review of the literature. Neurourology Urodynamics, 31(4), 437-440.
  • Kaerts N, Van Hal G, Vermandel A, Wyndaele JJ. (2012b). Toilet training in daycare centers in Flanders, Belgium. European Journal of Pediatrics, 171(6), 955-961.
  • Kiddoo DA. (2012). Toilet training children: When to start and how to train. CMAJ, 184 (5), 511-12.
  • Klassen TP, Kiddoo D, Lang ME, Friesen C, Russell K, Spooner C, ve ark. (2006). The effectiveness of different methods of toilet training for bowel and bladder control. Evidence Report/Technology Assessment,147, 1-57.
  • Koç I, Camurdan AD, Beyazova U, Ilhan MN, Sahin F. (2008). Toilet training in Turkey: the factors that affect timing and duration in different sociocultural groups. Child Care Health and Development, 34, 475-481.
  • Küçük L. (2010). Çocuk ve ergenlerde önemli bir sorun olan enürezisin psikososyal yönü. Maltepe Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi, 3, 68-72.
  • Menekşe D, Çınar N, Suzan ÖK. (2018). İkizlerde tuvalet eğitimi: literatür taraması ve anne deneyimleri, V. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Sempozyumu (ISMS), 16-17 Kasım, Ankara.
  • Mota DM, Barros AJD, Matijasevich A, Santoa İS. (2010). Longitudinal Study of Sphincter Control in a Cohort of Brazilian Children. Jornal de Pediatria, 86(5), 429-34.
  • Mota DM, Barros AJD. (2008). Toilet training: Methods, parental expectations and associated dysfunctions. Journal of Pediatrics, 64(1), 9-17.
  • Önen S, Aksoy İ, Taşar MA, Bilge YD. (2012). Çocuklarda tuvalet eğitimini etkileyen faktörler, Bakırköy Tıp Dergisi, 8(3), 111-115.
  • Rugolotto S, Sun M, Boucke L, Calo, D. G, Tatò, L. (2008). Toilet training started during the first year of life: a report on elimination signals, stool toileting refusal and completion age. Minerva Pediatrics, 60(1), 27-35.
  • Sevinç FC, Kutluca AY. (2019). Okul öncesi dönemde çocuğa sahip annelerin tuvalet eğitimi farkındalıklarının incelenmesi: Bir durum çalışması, Academy Journal of Educational Sciences, 3(1), 64-83.
  • Smith, J. (2004). Reflecting on the development of interpretative phenomenological analysis and its contribution to qualitative research in psychology. Qualitative Research in Psychology, 2004, 1, 39-54.
  • Solarin AU, Olutekunbi OA, Madise-Wobo AD, Senbanjo I. (2017). Toilet training practices in Nigerian children. South African Journal of Child Health, 11(3), 122-128.
  • Suzan ÖK, Cinar N. (2018). Atravmatik tuvalet eğitimi. V. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Sempozyumu (ISMS), 16-17 Kasım, Ankara.
  • Tarhan H, Çakmak Ö, Akarken İ, Ekin RG, Ün S, Uzelli D, ve ark. (2015). Toilet training age and influencing factors: a multicenter study. The Turkish Journal of Pediatrics, 57, 172-176.
  • Vermandel A, Kamper MV, Van Gorp C, Wyndaele J. (2008). How to toilet healthy children? A review of the literatüre. Neurourology Urodynamics, 27, 162-166.
  • Van Aggelpoel T, De Wachter S, Van Hal G, Van der Cruyssen K, Neels H, Vermandel A. (2018). Parents’ views on toilet training: a cross-sectional study in Flanders. Nursing Children and Young People, 30(3), 30-35.
  • Van Nunen K, Kaerts N, Wyndaele JJ, Vermandel A, Van Hal G. (2015). Parents' views on toilet training (TT): A quantitative study to identify the beliefs and attitudes of parents concerning TT. Journal of Child Health Care, 19(2), 265–274.
  • Wu HY. (2010). Achieving urinary continence in children. Nature reviews urology, 7(7), 371–377.
  • Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.

Mothers' Experiences During Toilet Training Process: A Qualitative Study

Year 2022, , 9 - 21, 06.04.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.849519

Abstract

Objective: This study was conducted to determine mothers' experiences during their children's toilet training process.
Methods: This qualitative phenomenological study was conducted in a Training and Research Hospital in Sakarya between February and May 2019. The study was conducted with 14 mothers who applied to polyclinic for their children between 18 months and 4 years old. Data were collected with a questionnaire and a semi-structured interview form. The in-depth interview technique was used in all interviews. The content analysis of the data obtained was performed, the main themes were determined and interpreted.
Results: After the analysis of the data obtained during the interview, four themes and 17 categories were determined. The themes were "decision to start toilet training", "child’s indicators of readiness for toilet training", "preparation to start toilet training" and "experiences during the toilet training process".
Conclusion: In the study, it was seen that the decision of the mothers to start toilet training was affected by various factors and they did not have enough information about the start time and the child's readiness indicators. In the study, it was noted that some maternal behaviors may adversely affect the bio-psychosocial health of children. Most mothers stated that they had difficulties in the toilet training process. It has been observed that they need professional support as well as family support in the process of acquiring toilet habits for their children.

Project Number

yoktur

References

  • Albaramki JH, Allawama MA, Yousef AMF. (2017). Toilet training and influencing factors that affect initiation and duration of training: A cross sectional study. Iranian Journal of Pediatrics, 27(3), e9656.
  • Aydın C, Çıtak A, Erermiş S. (2011). Çocuk Ruh Sağlığı Yönünden Enürezis ve Enkoprezis. Ben Hasta Değilim Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarının Psikososyal Yönü. 2. Baskı. Ekşi A. Nobel Tıp Kitapevi, 97-109.
  • Baltacı A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baird DC, Bybel M, Kowalski AW. (2019). Toilet training: common questions and answers. American family physician, 100(8), 468-474.
  • Berry-Kravis E, Kidd SA, Lachiewicz AM, Choo TH, Tartaglia N, Talapatra D, ve ark. (2019). Toilet training in fragile X syndrome. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 40(9), 751-761.
  • Blum N, Taubman B, Nemeth N. (2004). Why is toilet training occurring at older ages? A study of factors associated with later training. Journal of Pediatrics, 145(1), 107-111.
  • Bolat EY. (2015). 1-4 yaş arası çocuğa sahip annelerin tuvalet eğitimi kazandırma konusunda tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 53-67.
  • Boyraz G, Yıldız D, Fidancı BE. (2018). Tuvalet eğitimi ile ilgili güncel yaklaşımlar ve hemşirelik uygulamaları. JCP, 16(2), 247-260.
  • Büyük ET. (2019). Annelerin tuvalet eğitimine yönelik bilgi ve yaklaşımları. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 4, 11-27.
  • Çalışır H, Özvurmaz S, Tuğrul E, Şahbaz M. (2011). Annelerin tuvalet eğitimi sırasında kullandıkları yöntemler ile 1-4 yaş arası çocukların altlarını ıslatma durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 17-24.
  • Çavuşoğlu H. (2013). Çocuk sağlığı hemşireliği. 1. Basım. Sistem Ofset Basımevi, 89-90.
  • Çınar N, Menekşe D, Suzan ÖK. (2019). Tuvalet alışkanlığı kazanmış çocukta geçici de olsa bez bağlamak gelişim sürecinde elde ettiği kazanımları kaybetme korkusuna yol açar mı? İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(3), 634-637.
  • Dayı E, Şafak, P. (2018). Çoklu yetersizliği olan bir çocuğa dönüştürülebilir sembol pekiştirmeyi içeren tuvalet eğitim paketiyle tuvalet kontrolünün kazandırılması: Vaka çalışması. Eğitim ve Bilim, 43(196), 301-316.
  • Haris A, Haris A. (2019). Improvement of mother knowledge who have children age 2-5 years about training toilet using a drawing media. International Journal of Studies in Nursing, 4 (2), 6-80.
  • Harney NM, Jostad CM, Le Blanc LA, Carr JE, Castile AJ. (2012). Intensive behavioral treatment of urinary incontinence of children with autism spectrum disorders: An archival analysis of procedures and outcomes From an outpatient clinic. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 28(1), 26-31.
  • Kaerts N, Van Hal G, Vermandel A, Wyndaele JJ. (2012a). Readiness signs used to define the proper moment to start toilet training: a review of the literature. Neurourology Urodynamics, 31(4), 437-440.
  • Kaerts N, Van Hal G, Vermandel A, Wyndaele JJ. (2012b). Toilet training in daycare centers in Flanders, Belgium. European Journal of Pediatrics, 171(6), 955-961.
  • Kiddoo DA. (2012). Toilet training children: When to start and how to train. CMAJ, 184 (5), 511-12.
  • Klassen TP, Kiddoo D, Lang ME, Friesen C, Russell K, Spooner C, ve ark. (2006). The effectiveness of different methods of toilet training for bowel and bladder control. Evidence Report/Technology Assessment,147, 1-57.
  • Koç I, Camurdan AD, Beyazova U, Ilhan MN, Sahin F. (2008). Toilet training in Turkey: the factors that affect timing and duration in different sociocultural groups. Child Care Health and Development, 34, 475-481.
  • Küçük L. (2010). Çocuk ve ergenlerde önemli bir sorun olan enürezisin psikososyal yönü. Maltepe Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi, 3, 68-72.
  • Menekşe D, Çınar N, Suzan ÖK. (2018). İkizlerde tuvalet eğitimi: literatür taraması ve anne deneyimleri, V. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Sempozyumu (ISMS), 16-17 Kasım, Ankara.
  • Mota DM, Barros AJD, Matijasevich A, Santoa İS. (2010). Longitudinal Study of Sphincter Control in a Cohort of Brazilian Children. Jornal de Pediatria, 86(5), 429-34.
  • Mota DM, Barros AJD. (2008). Toilet training: Methods, parental expectations and associated dysfunctions. Journal of Pediatrics, 64(1), 9-17.
  • Önen S, Aksoy İ, Taşar MA, Bilge YD. (2012). Çocuklarda tuvalet eğitimini etkileyen faktörler, Bakırköy Tıp Dergisi, 8(3), 111-115.
  • Rugolotto S, Sun M, Boucke L, Calo, D. G, Tatò, L. (2008). Toilet training started during the first year of life: a report on elimination signals, stool toileting refusal and completion age. Minerva Pediatrics, 60(1), 27-35.
  • Sevinç FC, Kutluca AY. (2019). Okul öncesi dönemde çocuğa sahip annelerin tuvalet eğitimi farkındalıklarının incelenmesi: Bir durum çalışması, Academy Journal of Educational Sciences, 3(1), 64-83.
  • Smith, J. (2004). Reflecting on the development of interpretative phenomenological analysis and its contribution to qualitative research in psychology. Qualitative Research in Psychology, 2004, 1, 39-54.
  • Solarin AU, Olutekunbi OA, Madise-Wobo AD, Senbanjo I. (2017). Toilet training practices in Nigerian children. South African Journal of Child Health, 11(3), 122-128.
  • Suzan ÖK, Cinar N. (2018). Atravmatik tuvalet eğitimi. V. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Sempozyumu (ISMS), 16-17 Kasım, Ankara.
  • Tarhan H, Çakmak Ö, Akarken İ, Ekin RG, Ün S, Uzelli D, ve ark. (2015). Toilet training age and influencing factors: a multicenter study. The Turkish Journal of Pediatrics, 57, 172-176.
  • Vermandel A, Kamper MV, Van Gorp C, Wyndaele J. (2008). How to toilet healthy children? A review of the literatüre. Neurourology Urodynamics, 27, 162-166.
  • Van Aggelpoel T, De Wachter S, Van Hal G, Van der Cruyssen K, Neels H, Vermandel A. (2018). Parents’ views on toilet training: a cross-sectional study in Flanders. Nursing Children and Young People, 30(3), 30-35.
  • Van Nunen K, Kaerts N, Wyndaele JJ, Vermandel A, Van Hal G. (2015). Parents' views on toilet training (TT): A quantitative study to identify the beliefs and attitudes of parents concerning TT. Journal of Child Health Care, 19(2), 265–274.
  • Wu HY. (2010). Achieving urinary continence in children. Nature reviews urology, 7(7), 371–377.
  • Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Araştırma
Authors

Dilek Menekşe 0000-0003-0176-8778

Özge Karakaya Suzan 0000-0003-4526-4619

Nursan Çınar 0000-0003-3151-9975

Project Number yoktur
Publication Date April 6, 2022
Submission Date December 29, 2020
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Menekşe, D., Karakaya Suzan, Ö., & Çınar, N. (2022). Tuvalet Eğitimi Sürecinde Anne Deneyimleri: Nitel Çalışma. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(1), 9-21. https://doi.org/10.38108/ouhcd.849519