Objective: This study was conducted to examine nursing students' attitutes towards the caregiver role.
Methods: The research was conducted with the third and fourth year students of the nursing department of the faculty of health sciences in a city. The research was conducted with 282 students who participated in active clinical practice in the 2019-2020 academic year. The research data were collected by the researchers using the "Personal Information Form" and "The Attitude Scale Regarding the Caregiver Role of the Nurse (ASNCR)", which were prepared by the researchers in the light of the literature.
Results: Nursing students' mean ASNCR total score was 68.60 ± 7.34, and students' attitudes towards the caregiver role were found to be high. In addition, it was determined that the age and gender of the third and fourth year undergraduate students of the nursing department did not affect the attitudes of nurses towards caregiver roles. However, for those who prefer the profession because they love the profession, the Attitude Sub-Scale Regarding the Nurses' Meeting Self-Care Needs and Counseling Role (p = 0.01), the Attitude Sub-Scale Regarding the Nurses' Role in the Treatment Process (p = 0.04) and the total scale scores (p = 0.02) was found to be significantly higher.
Conclusion: It has been determined that nursing students have high attitudes towards the caregiver roles of nurses, and students who prefer the profession because they love the profession have more positive attitudes towards the care roles of the nursing profession.
Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin bakım verici rolüne ilişkin tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma bir ilde bulunan sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümü üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırma 2019-2020 eğitim- öğretim yılında aktif klinik uygulamaya katılan 282 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından literatür ışığında hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve “Hemşirenin Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği (HBRTÖ)” formu kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin HBRTÖ toplam puan ortalaması 68.60±7.34 olup, öğrencilerin hemşirelikte bakım verici role ilişkin tutumlarının yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca hemşirelik bölümü üçüncü ve dördüncü sınıf lisans öğrencilerinin yaş ve cinsiyetlerinin hemşirelerin bakım verici rollerine ilişkin tutumlarını etkilemediği belirlenmiştir. Ancak mesleği sevdiği için tercih eden öğrencilerin “Hemşirenin Öz bakım Gereksinimlerini Gidermesi ve Danışmanlık Rolü” (p=0.01), “Hemşirenin Tedavi Sürecindeki Rolü” alt boyut (p=0.04) ve toplam ölçek puanlarının (p=0.02) anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelerin bakım verici rollerine ilişkin tutumlarının yüksek olduğu, mesleği sevdiği için tercih eden öğrencilerin hemşirelik mesleğinin bakım rollerine ilişkin daha olumlu tutum içinde oldukları saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | April 6, 2022 |
Publication Date | April 6, 2022 |
Submission Date | March 19, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |