Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

From the Student's Perspective: The Caring Role of Nursing

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 60 - 66, 06.04.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.897896

Öz

Objective: This study was conducted to examine nursing students' attitutes towards the caregiver role.
Methods: The research was conducted with the third and fourth year students of the nursing department of the faculty of health sciences in a city. The research was conducted with 282 students who participated in active clinical practice in the 2019-2020 academic year. The research data were collected by the researchers using the "Personal Information Form" and "The Attitude Scale Regarding the Caregiver Role of the Nurse (ASNCR)", which were prepared by the researchers in the light of the literature.
Results: Nursing students' mean ASNCR total score was 68.60 ± 7.34, and students' attitudes towards the caregiver role were found to be high. In addition, it was determined that the age and gender of the third and fourth year undergraduate students of the nursing department did not affect the attitudes of nurses towards caregiver roles. However, for those who prefer the profession because they love the profession, the Attitude Sub-Scale Regarding the Nurses' Meeting Self-Care Needs and Counseling Role (p = 0.01), the Attitude Sub-Scale Regarding the Nurses' Role in the Treatment Process (p = 0.04) and the total scale scores (p = 0.02) was found to be significantly higher.
Conclusion: It has been determined that nursing students have high attitudes towards the caregiver roles of nurses, and students who prefer the profession because they love the profession have more positive attitudes towards the care roles of the nursing profession.

Kaynakça

  • Aktaş E. (2013). Öz, bakım ve tedavi kuramı. Ocakçı A, Alpar Ş, Hemşirelikte kavram, kuram ve model örnekleri. İstanbul Tıp Kitabevi, s. 85-101.
  • Altınbaş Y, İster ED. (2020). Hemşirelerin bakım verici rollerine ilişkin tutumları ve bireyselleştirilmiş bakım algıları. Süreli Tıp Eğitimi Dergisi, 29(4), 246-254.
  • Atar NY, Aştı TA. (2012). Bakım Odaklı hemşire-hasta etkileşimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliği. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(2), 129-139.
  • Baykara ZG. (2014). Hemşirelik bakımı kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi, 1(2), 92-99.
  • Bayraktar D, Eşer İ. (2017). Hemşirelerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(3), 188-194.
  • Cerit B, Bilgin NÇ, Coşkun S, Yorgun, S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin bakıma ilişkin tutum ve davranışları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 727-733.
  • Eroğlu N. (2018). Acil servise başvuran hastaların hemşirelerin bakım davranışlarını değerlendirmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 20(2), 13-21.
  • Ertem G. (2007). Geliştirilen standartlar doğrultusunda verilen hemşirelik bakımının bakım kalitesine ve hasta memnuniyetine olan etkisinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(2), 3-13.
  • Erzincanlı S, Yüksel A. (2018). Öğrenci hemşirelerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(1), 10-17.
  • Karaahmetoğlu GU, Ecevit ŞA. (2017). Hemşirelik Bakım Rolü Oryantasyon Ölçeği’nin Türkçe geçerlik ve güvenirliği. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 6(1), 1–7.
  • Koçak C, Albayrak SA, Duman N B. (2014). Hemşirelerin Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(3), 16-21.
  • Korhan EA. (2019). Öz, tedavi ve bakım teorisi. A. Karadağ, N. Çalışkan, & Z.G. Baykara (Ed.), Hemşirelik Teorileri ve Modelleri. Akademi Basın Yayıncılık, p. 240-256.
  • Nahcivan N. (2014). Nicel araştırma tasarımları. Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M, Hemşirelikte Araştırma. Nobel Tıp Kitabevi, s.101-103.
  • Ortabag T, Tosun N, Bebi H, Yava A, Çiçek HS. (2010). Yatağın diğer tarafı: Hemşirelik Yüksek Okulu birinci sınıf öğrencilerinin eğitim amaçlı hastaneye yatma deneyimleri. Gülhane Tıp Dergisi, 52, 189-197.
  • Pfaff K, Baxter P, Jack S, Ploeg J. (2014). An integrative review of the factors influencing new graduate nurse engagement in interprofessional collaboration. Journal of Advanced Nursing, 70(1), 4-20.
  • Türk G, Adana F, Erol F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçme nedenleri ile bakım davranışları algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 1-10.
  • Yılmaz D, Gökdere Çinar H. (2017). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutumlarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 3300-3309.
  • Yılmaz DU. (2017). Bir palyatif bakım kliniğinde hemşirelik bakım kalitesinin değerlendirilmesi. Jounal of Human Sciences, 14(3), 2968-2980.
  • Yılmaz DU, Dilemek H, Yılmaz D, Korhan AE, Çelik E, Rastgel H. (2017). Hemşirelerin bakım verici rollerine ilişkin tutumları ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 10, 83-97.

Öğrenci Gözünden: Hemşireliğin Bakım Verici Rolü

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 60 - 66, 06.04.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.897896

Öz

Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin bakım verici rolüne ilişkin tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma bir ilde bulunan sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümü üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırma 2019-2020 eğitim- öğretim yılında aktif klinik uygulamaya katılan 282 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından literatür ışığında hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve “Hemşirenin Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği (HBRTÖ)” formu kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin HBRTÖ toplam puan ortalaması 68.60±7.34 olup, öğrencilerin hemşirelikte bakım verici role ilişkin tutumlarının yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca hemşirelik bölümü üçüncü ve dördüncü sınıf lisans öğrencilerinin yaş ve cinsiyetlerinin hemşirelerin bakım verici rollerine ilişkin tutumlarını etkilemediği belirlenmiştir. Ancak mesleği sevdiği için tercih eden öğrencilerin “Hemşirenin Öz bakım Gereksinimlerini Gidermesi ve Danışmanlık Rolü” (p=0.01), “Hemşirenin Tedavi Sürecindeki Rolü” alt boyut (p=0.04) ve toplam ölçek puanlarının (p=0.02) anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelerin bakım verici rollerine ilişkin tutumlarının yüksek olduğu, mesleği sevdiği için tercih eden öğrencilerin hemşirelik mesleğinin bakım rollerine ilişkin daha olumlu tutum içinde oldukları saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş E. (2013). Öz, bakım ve tedavi kuramı. Ocakçı A, Alpar Ş, Hemşirelikte kavram, kuram ve model örnekleri. İstanbul Tıp Kitabevi, s. 85-101.
  • Altınbaş Y, İster ED. (2020). Hemşirelerin bakım verici rollerine ilişkin tutumları ve bireyselleştirilmiş bakım algıları. Süreli Tıp Eğitimi Dergisi, 29(4), 246-254.
  • Atar NY, Aştı TA. (2012). Bakım Odaklı hemşire-hasta etkileşimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliği. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(2), 129-139.
  • Baykara ZG. (2014). Hemşirelik bakımı kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi, 1(2), 92-99.
  • Bayraktar D, Eşer İ. (2017). Hemşirelerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(3), 188-194.
  • Cerit B, Bilgin NÇ, Coşkun S, Yorgun, S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin ve hemşirelerin bakıma ilişkin tutum ve davranışları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 727-733.
  • Eroğlu N. (2018). Acil servise başvuran hastaların hemşirelerin bakım davranışlarını değerlendirmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 20(2), 13-21.
  • Ertem G. (2007). Geliştirilen standartlar doğrultusunda verilen hemşirelik bakımının bakım kalitesine ve hasta memnuniyetine olan etkisinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(2), 3-13.
  • Erzincanlı S, Yüksel A. (2018). Öğrenci hemşirelerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(1), 10-17.
  • Karaahmetoğlu GU, Ecevit ŞA. (2017). Hemşirelik Bakım Rolü Oryantasyon Ölçeği’nin Türkçe geçerlik ve güvenirliği. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 6(1), 1–7.
  • Koçak C, Albayrak SA, Duman N B. (2014). Hemşirelerin Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(3), 16-21.
  • Korhan EA. (2019). Öz, tedavi ve bakım teorisi. A. Karadağ, N. Çalışkan, & Z.G. Baykara (Ed.), Hemşirelik Teorileri ve Modelleri. Akademi Basın Yayıncılık, p. 240-256.
  • Nahcivan N. (2014). Nicel araştırma tasarımları. Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M, Hemşirelikte Araştırma. Nobel Tıp Kitabevi, s.101-103.
  • Ortabag T, Tosun N, Bebi H, Yava A, Çiçek HS. (2010). Yatağın diğer tarafı: Hemşirelik Yüksek Okulu birinci sınıf öğrencilerinin eğitim amaçlı hastaneye yatma deneyimleri. Gülhane Tıp Dergisi, 52, 189-197.
  • Pfaff K, Baxter P, Jack S, Ploeg J. (2014). An integrative review of the factors influencing new graduate nurse engagement in interprofessional collaboration. Journal of Advanced Nursing, 70(1), 4-20.
  • Türk G, Adana F, Erol F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçme nedenleri ile bakım davranışları algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 1-10.
  • Yılmaz D, Gökdere Çinar H. (2017). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutumlarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 3300-3309.
  • Yılmaz DU. (2017). Bir palyatif bakım kliniğinde hemşirelik bakım kalitesinin değerlendirilmesi. Jounal of Human Sciences, 14(3), 2968-2980.
  • Yılmaz DU, Dilemek H, Yılmaz D, Korhan AE, Çelik E, Rastgel H. (2017). Hemşirelerin bakım verici rollerine ilişkin tutumları ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 10, 83-97.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Hilal Kahraman 0000-0001-6389-8039

Özlem Ceyhan 0000-0002-1869-8713

Erken Görünüm Tarihi 6 Nisan 2022
Yayımlanma Tarihi 6 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kahraman, H., & Ceyhan, Ö. (2022). Öğrenci Gözünden: Hemşireliğin Bakım Verici Rolü. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(1), 60-66. https://doi.org/10.38108/ouhcd.897896