Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Eğitim Merkezine Devam Eden Öğrencilerde Teknoloji Kullanımı ve İnternet Bağımlılığının İncelenmesi

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 524 - 534
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1272415

Abstract

Amaç: Çalışma, özel eğitim merkezine devam eden öğrencilerde teknoloji kullanımı ve internet bağımlılığının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma Çamlık Özel Eğitim ve Mesleki Eğitim Merkezi’nde eğitim gören 9-18 yaş grubu 159 öğrenci ve ebeveynleri ile Mart-Mayıs 2019 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Çalışma için etik kurul onayı, kurum izni ve ebeveyn onamı alınmıştır. Veriler, Aile-Çocuk İnternet Bağımlılık Ölçeği ve Özel Eğitime Devam Eden Çocuğun Teknoloji ve İnternet Kullanımı formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, aritmetik ortalama, standart sapma, Independent t-testi, One-Way Anova testi, Shapiro-Wilk testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada, öğrencilerin internet bağımlılık ölçeği puan ortalamaları 23.43±16.34 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin internet bağımlılık düzeyinin; televizyon programı sevenlerin sevmeyenlere oranla daha düşük olduğu belirlenmiştir. Sık sık internet kaynaklı geç uyuyanların, hiç geç uyumayanlara oranla; telefonu ders çalışma ve ödev hazırlama amaçlı kullanmayanların kullananlara oranla internet bağımlılık düzeyi daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Bu sonuçlara göre özel eğitim merkezine devam eden öğrencilerin internet bağımlılıklarının kabul edilebilir düzeyde olduğu bulunmuştur. Özel eğitime devam eden öğrencilerin zamanlarını daha verimli ve değerli geçirmeleri açısından, gelişim düzeylerine uygun olarak düzenlenmiş sosyal faaliyetler hakkında ebeveynlere ve kurumlara bilgilendirilmelerin yapılması önerilebilir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

References

  • Alyanak PDB. (2016). İnternet bağımlılığı. Klinik Tıp Pediatri Dergisi, 8(5), 20-24. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ktpd/issue/47771/595721
  • Anand N, Jain PA, Prabhu S, Thomas C, Bhat, A, Prathyusha PV, Bhat SU, Young K, Cherian AV. (2018). Prevalence of excessive internet use and its association with psychological distress among university students in South India. Industrial Psychiatry Journal, 27(1), 131–140. https:// doi. org/ 10.4103/ipj. ipj_ 28_ 18
  • Arısoy Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1), 55-67.
  • Arumugam CT, Said MA, Farid NDN. (2021). Screen-based media and young children: Review and recommendations. Malaysian Family Physician: the Official Journal of the Academy of Family Physicians of Malaysia, 16(2), 7.
  • Bachleda C, Darhiri L. (2018). Internet addiction and mental and physical fatigue. The International Technology Management Review, 7(1), 25-33.
  • Bozoglan B, Kumar S. (2022). Parenting styles, parenting stress and hours spent online as predictors of child internet addiction among children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(10), 4375-4383.
  • Boyd DM, Ellison NB. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Chan PA, Rabinowitz T. (2006). A cross-sectional analysis of video games and attention deficit hyperactivity disorder symptoms in adolescents. Annals of General Psychiatry, 5(1), 1-10.
  • Çeliker VB, Aşiroğlu S. (2020). Ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılıkları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(11), 43-57.
  • Demirer V, Bozoglan B. (2016). Purposes of Internet use and problematic Internet use among Turkish high school students. Asia Pacific Psychiatry, 8(4), 269–277.
  • Dong HY, Wang B, Li HH, Yue XJ, Jia FY. (2021). Correlation between screen time and autistic symptoms as well as development quotients in children with Autism Spectrum Disorder. Frontiers in Psychiatry, 12, 619994.
  • Ektiricioğlu C, Arslantaş H, Yüksel R. (2020). Ergenlerde çağın hastalığı: Teknoloji bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51-64.
  • Eşği N. (2014). Aile-çocuk internet bağımlılık ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 807-839.
  • Gökçearslan Ş, Günbatar MS. (2012). Ortaöğrenim öğrencilerinde internet bağımlılığı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 10-24.
  • Güler H, Şahinkayası Y, Şahinkayası H. (2017). İnternet ve mobil teknolojilerin yaygınlaşması: Fırsatlar ve sınırlılıklar. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 186-207.
  • Goodale G. (2005), Video-game industry mulls over the future beyond shoot-’em- ups. Christian Science Monitor 97,11-13.
  • Küçükvardar M, Tıngöy Ö. (2018). Teknoloji bağımlılığının semptomlar temelinde incelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9(35), 111-123.
  • Lee S.-J., and Chae Y.-G. (2007). Children’s ınternet use in a family context: Influence on family relationships and parental mediation. Cyber Psychology & Behavior, 10(5), 640-644.
  • Mazurek MO, Engelhardt CR. (2013a). Video game use in boys with autism spectrum disorder, ADHD, or typical development. Pediatrics, 132(2), 260–266.
  • Mazurek MO, Shattuck PT, Wagner M, Cooper BP. (2012b). Prevalence and correlates of screen-based media use among youths with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(8), 1757–1767. https://doi.org/10.1007/ s10803-011-1413-8
  • Mathiak K, Weber R. (2006). Toward brain correlates of natural behavior: fMRI during violent videogames. Human Brain Mapp, 27(12), 948-956.
  • Matsuba KM. (2006) Searching for self and relationships online. CyberPsychology&Behavior, 9(3), 275–284.
  • Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, Özdinçler AR. (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 1-21.
  • Ögel K. (2014). Sigara, alkol ve madde bağımlılığı tedavi programı (SAMBA): Uygulayıcılar için kaynak kitapçık. Yeniden Yayınları, İstanbul, s. 54-57. 2. basım.
  • Öztürk A, Sezer TA, Tezel A. (2018). Evaluation of sleep and television viewing habits of primary school students. Journal of Turkish Sleep Medicine, 5(3), 73-80.
  • Rees H, Noyes JM. (2007). Mobile telephones, computers, and the internet: Sex differences in adolescents’ use and attitudes. Cyberpsychology & Behavior, 10(3), 482-484.
  • Resmi Gazete, Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği 2018, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/ 20180707-8.htm
  • Oxanapalesh K, Koopman C. (2004), Internet use and attitudes towards ıllicit internet use behavior in a sample of Russian College students. Cyberpsychology & Behavior,7(5)53-58.
  • Salimkhan G., Manago A. Greenfield P. (2010) The construction of the virtual self on myspace. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace Cyberpsychology, 4, 1-18.
  • Subakan Y, Koç M. (2019). Özel eğitim gereksinimli bireylerin gelişim ve eğitimlerinde kullanılan mobil cihazlar ve yazılımlar. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 3(2), 51-61.
  • Şentürk Ş, Keskin A. (2018). İşitme engelli öğrencilerde internet bağımlılığı (Samsun Örneği). Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 51-60.
  • Tsitsika A, Freskou A. (2008). Internet Use and Abuse. Proceedings of the 1st State of the Art Adolescent Medicine Course, , pp. 21-30.
  • Woods HC, Scott H. (2016). Sleepyteens: Social media use in adolescence is associated with poor sleep quality, anxiety, depression and low self-esteem. Journal of Adolescence, 51, 41-49.
  • Vouglanis T, Drigas A. (2022). The internet addiction and the impact on the cognitive, psychological and social side of people's personality with disabilities. Technium Social Science Journal, 35, 93-110.
  • Yellowlees P, Shayna M. (2007). Problematic ınternet use or internet addiction? Computers in Human Behavior 23, 1447–1453.

Analysis of Technology Use and Internet Addiction in Students Attending to Private Education Center

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 524 - 534
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1272415

Abstract

Objective: The study was conducted in a descriptive and cross-sectional way to determine the use of technology and internet addiction in students attending special education centers. Material and Method: The research was conducted with 159 students between the ages of 9-18 and their parents studying in Province Çamlık Special Education and Vocational Education Center between March-May 2019. Ethics committee approval, institutional permission and parental consent were obtained for the study. The data were collected using the Family-Child Internet Addiction Scale and the Technology and Internet Usage form of the Child Attending Special Education. Descriptive statistics, arithmetic mean, standard deviation, Independent t-test, One-Way Anova test, Shapiro-Wilk test were used in analyzing the data.
Results: In the study, the mean score of the internet addiction scale of the students was determined as 23.43 ± 16.34. The internet addiction level of the students is; It has been determined that those who like television programs are lower than those who do not. Frequent internet based sleepers, compared to those who never sleep late; Internet addiction level was found to be higher than those who did not use the phone for studying and preparing homework.
Conclusion: According to these results, it was found that the internet addiction of the students who attended the special education center was at an acceptable level. In order for the children who attend special education to spend their time more productively and preciously, it may be suggested to direct parents and institutions about social activities organized for their development.

Project Number

yok

References

  • Alyanak PDB. (2016). İnternet bağımlılığı. Klinik Tıp Pediatri Dergisi, 8(5), 20-24. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ktpd/issue/47771/595721
  • Anand N, Jain PA, Prabhu S, Thomas C, Bhat, A, Prathyusha PV, Bhat SU, Young K, Cherian AV. (2018). Prevalence of excessive internet use and its association with psychological distress among university students in South India. Industrial Psychiatry Journal, 27(1), 131–140. https:// doi. org/ 10.4103/ipj. ipj_ 28_ 18
  • Arısoy Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1), 55-67.
  • Arumugam CT, Said MA, Farid NDN. (2021). Screen-based media and young children: Review and recommendations. Malaysian Family Physician: the Official Journal of the Academy of Family Physicians of Malaysia, 16(2), 7.
  • Bachleda C, Darhiri L. (2018). Internet addiction and mental and physical fatigue. The International Technology Management Review, 7(1), 25-33.
  • Bozoglan B, Kumar S. (2022). Parenting styles, parenting stress and hours spent online as predictors of child internet addiction among children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(10), 4375-4383.
  • Boyd DM, Ellison NB. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Chan PA, Rabinowitz T. (2006). A cross-sectional analysis of video games and attention deficit hyperactivity disorder symptoms in adolescents. Annals of General Psychiatry, 5(1), 1-10.
  • Çeliker VB, Aşiroğlu S. (2020). Ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılıkları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(11), 43-57.
  • Demirer V, Bozoglan B. (2016). Purposes of Internet use and problematic Internet use among Turkish high school students. Asia Pacific Psychiatry, 8(4), 269–277.
  • Dong HY, Wang B, Li HH, Yue XJ, Jia FY. (2021). Correlation between screen time and autistic symptoms as well as development quotients in children with Autism Spectrum Disorder. Frontiers in Psychiatry, 12, 619994.
  • Ektiricioğlu C, Arslantaş H, Yüksel R. (2020). Ergenlerde çağın hastalığı: Teknoloji bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51-64.
  • Eşği N. (2014). Aile-çocuk internet bağımlılık ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 807-839.
  • Gökçearslan Ş, Günbatar MS. (2012). Ortaöğrenim öğrencilerinde internet bağımlılığı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 10-24.
  • Güler H, Şahinkayası Y, Şahinkayası H. (2017). İnternet ve mobil teknolojilerin yaygınlaşması: Fırsatlar ve sınırlılıklar. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 186-207.
  • Goodale G. (2005), Video-game industry mulls over the future beyond shoot-’em- ups. Christian Science Monitor 97,11-13.
  • Küçükvardar M, Tıngöy Ö. (2018). Teknoloji bağımlılığının semptomlar temelinde incelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9(35), 111-123.
  • Lee S.-J., and Chae Y.-G. (2007). Children’s ınternet use in a family context: Influence on family relationships and parental mediation. Cyber Psychology & Behavior, 10(5), 640-644.
  • Mazurek MO, Engelhardt CR. (2013a). Video game use in boys with autism spectrum disorder, ADHD, or typical development. Pediatrics, 132(2), 260–266.
  • Mazurek MO, Shattuck PT, Wagner M, Cooper BP. (2012b). Prevalence and correlates of screen-based media use among youths with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(8), 1757–1767. https://doi.org/10.1007/ s10803-011-1413-8
  • Mathiak K, Weber R. (2006). Toward brain correlates of natural behavior: fMRI during violent videogames. Human Brain Mapp, 27(12), 948-956.
  • Matsuba KM. (2006) Searching for self and relationships online. CyberPsychology&Behavior, 9(3), 275–284.
  • Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, Özdinçler AR. (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 1-21.
  • Ögel K. (2014). Sigara, alkol ve madde bağımlılığı tedavi programı (SAMBA): Uygulayıcılar için kaynak kitapçık. Yeniden Yayınları, İstanbul, s. 54-57. 2. basım.
  • Öztürk A, Sezer TA, Tezel A. (2018). Evaluation of sleep and television viewing habits of primary school students. Journal of Turkish Sleep Medicine, 5(3), 73-80.
  • Rees H, Noyes JM. (2007). Mobile telephones, computers, and the internet: Sex differences in adolescents’ use and attitudes. Cyberpsychology & Behavior, 10(3), 482-484.
  • Resmi Gazete, Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği 2018, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/ 20180707-8.htm
  • Oxanapalesh K, Koopman C. (2004), Internet use and attitudes towards ıllicit internet use behavior in a sample of Russian College students. Cyberpsychology & Behavior,7(5)53-58.
  • Salimkhan G., Manago A. Greenfield P. (2010) The construction of the virtual self on myspace. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace Cyberpsychology, 4, 1-18.
  • Subakan Y, Koç M. (2019). Özel eğitim gereksinimli bireylerin gelişim ve eğitimlerinde kullanılan mobil cihazlar ve yazılımlar. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 3(2), 51-61.
  • Şentürk Ş, Keskin A. (2018). İşitme engelli öğrencilerde internet bağımlılığı (Samsun Örneği). Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 51-60.
  • Tsitsika A, Freskou A. (2008). Internet Use and Abuse. Proceedings of the 1st State of the Art Adolescent Medicine Course, , pp. 21-30.
  • Woods HC, Scott H. (2016). Sleepyteens: Social media use in adolescence is associated with poor sleep quality, anxiety, depression and low self-esteem. Journal of Adolescence, 51, 41-49.
  • Vouglanis T, Drigas A. (2022). The internet addiction and the impact on the cognitive, psychological and social side of people's personality with disabilities. Technium Social Science Journal, 35, 93-110.
  • Yellowlees P, Shayna M. (2007). Problematic ınternet use or internet addiction? Computers in Human Behavior 23, 1447–1453.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Araştırma
Authors

Özgenaz Özvatan 0000-0001-6055-4599

Sebahat Altundağ 0000-0002-7902-6451

Project Number yok
Early Pub Date June 4, 2024
Publication Date
Submission Date March 28, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Özvatan, Ö., & Altundağ, S. (2024). Özel Eğitim Merkezine Devam Eden Öğrencilerde Teknoloji Kullanımı ve İnternet Bağımlılığının İncelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 7(2), 524-534. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1272415