Research Article
BibTex RIS Cite

Kan Basıncı Ölçümünü Öğretmede Düşük Gerçeklikli Simülatör Kullanımının Öğrencilerin Kaygı ve Beceri Yeterlilik Düzeylerine Etkisi

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 494 - 502
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1336723

Abstract

Amaç: Bu araştırmada kan basıncı ölçümünü öğretmede düşük gerçeklikli simülatör kullanımının öğrencilerin kaygı ve beceri yeterlilik düzeyine etkisinin belirlenmesi amaçlandı.
Yöntem: Ön test son test kontrol gruplu deneysel araştırma, 55 müdahale ve 55 kontrol grubu öğrenci olmak üzere toplam 110 öğrenci ile gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Durumluk Kaygı Ölçeği, Kan Basıncı Ölçüm Becerisi Yeterlilik Listesi kullanıldı. Müdahale ve kontrol grubu öğrencilere kan basıncı ölçümü konusu teorik olarak anlatıldı, demonstrasyon yöntemi ile kan basıncı ölçüm becerisi gösterildi. Müdahale grubundaki öğrencilere düşük gerçeklikli simülatör ile kontrol grubuna ise geleneksel yöntem ile kan basıncı ölçüm becerisi öğretildi.
Bulgular: Müdahale ve kontrol grubundaki öğrencilerin Durumluk Kaygı Ölçeği toplam puan ortalamalarının girişim öncesi ve sonrası ölçümleri arasında anlamlı farklılık olmadığı bulundu (p>0.05). Kan Basıncı Ölçüm Becerisi Yeterlilik Listesi toplam puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık bulunduğu belirlendi (p<0.05). Kan basıncı değeri ölçüm doğruluğunu belirlemek için öğretim elemanı ile müdahale ve kontrol grubu öğrencilerin yapmış olduğu kan basıncı ölçüm değerleri fark ortalamalarının anlamlı farklılık göstermediği belirlendi (p>0.05).
Sonuç: Düşük gerçeklikli simülatör ile kan basıncı ölçme becerisi öğretiminin öğrencilerin kaygı düzeyi ve kan basıncı ölçüm değeri doğruluğu üzerinde etkisinin olmadığı fakat beceri yeterlilik düzeylerini etkilediği belirlendi.

References

  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gulhane Medical Journal, 58, 129-135.
  • Arabacı LB, Korhan Akın E, Tokem Y, Torun R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Baillie L, Curzio J. (2009). A survey of first year student nurses’ experiences of learning blood pressure measurement. Nurse Education in Practice, 9, 61-71.
  • Ballard G, Piper S, Stokes P. (2012). Effect of simulated learning on blood pressure measurement skills. Nursing Standard, 27, 43-47.
  • Cant RP, Cooper SJ. (2010). Simulation-based learning in nurse education: systematic review. Journal of Advanced Nursing, 66, 3-15.
  • Demiray A, Keçeci A, Çetinkaya MY. (2020). Scenario-based blood pressure measurement appication: skill levels and views of nursing students. International Journal of Innovation Scientific Research and Review, 2(7), 288-293.
  • Eghbalibabadi M, Ashouri E. (2014). Comparison of the effects of two teaching methods on the nursing students’ performance in measurement of blood pressure. Iran Journl of Nursing and Midwifery Research, 19, 381-384.
  • Gonzalez-Lopez JJ, Ramirez JGA, Garcia RT, Esteban SA, Barrio JA, Artalejo R. (2009) Knowledge of correct blood pressure measurement procedures among medical and nursing students. Revista Espanola De Cardiologia, 62, 568-571.
  • Gordon CJ, Frotjold A, Fethney J, Green J, Hardy J, Maw M,Buckley T. (2013). The effectiveness of simulation-based blood pressure training in preregistration nursing students. Simulation in Healthcare, 8, 335-340.
  • Gordon CJ, Frotjold A, Bloomfield JG. (2015). Nursing students blood pressure measurement accuracy during clinical practice. Journal of Nursing Education and Practice, 5(5), 46-54.
  • Göriş S, Bilgi N, Bayındır SK. (2014). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4, 25-29.
  • Gürol A, Akpınar RB, Apay SE. (2016). The effect of simulation applications on the skill levels of students. Kocatepe Medical Journal, 17, 99-104.
  • İnangil D, Şendir M, Kabuk A, Türkoğlu İ. (2020). The effect of music therapy and progressive muscle relaxation exercise on anxiety before the first clinical practice in nursing students: A randomized controlled study. Florance Nightingale Journal of Nursing, 28(3), 341-349.
  • Karadağ A, Çalışkan N, Korkut H, Baykara ZG, Öztürk D. (2012). The effect of simulation training on the learning of some psychomotor skills by first year nursing students: the case of Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 781-785.
  • Kiraz ED, Türk G, Denat Y, Bulut S, Şahbaz M, Tuğrul E, Gerçek E. (2019). Beceri eğitiminde simülasyon kullanımının öğrencilerin anksiyete, öğrenme tutumları ve beceri düzeylerine etkisi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(1), 17-22.
  • Korhan E, Yilmaz D, Celik G, Dilemek H, Arabaci LB. (2018). The effects of simulation on nursing students psychomotor skills. International Journal of Clinical Skills, 12(1), 185-195.
  • Lee JJ, Sobieraj DM, Kuti EL. (2010). Students measurement of Blood pressure using a simulator Arm Compared with a live subjects. American Journal of Pharmacautical Education, 74:82.
  • Lin HH. (2015). Effectiveness of simulation-based learning on student nurses’ self-efficacy and performance while learning fundamental nursing skills. Technology and Health Care, 24(Suppl 1), 369-375.
  • Öner N, Le Compte A. (1998). Süreksiz (Durumluk) Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. 2. Baskı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Ross JG. (2012). Simulation and psychomotor skill acquisition: a review of the literature. Clinical Simulation in Nursing, 8, e429-e435.
  • Seven MA, Engin AO. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Şendir M, Doğan P. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanımı: sistematik inceleme. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23, 49-56.
  • Takmak Ş, Kurban NK. (2019). Düşük gerçekli simülasyonun kan basıncı bilgi puanı ve korotkoff seslerini duymaya etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 756-762.
  • Terzi B, Topbaş E, Bingöl G, Mavi Aydoğru SG. (2019). Comparison of the effects of two different teaching methods in blood pressure measurement training: a randomized controlled study. Blood Pressure Monitoring, 24, 294-298.
  • Terzioğlu F, Kapucu S, Özdemir L, Boztepe H, Duygulu S, Tuna Z, Akdemir N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 9, 6-23.
  • Yılmaz D, Çınar HG. (2020). Kan basıncı ölçümü eğitiminde simülatör kullanımının hemşirelik öğrencilerinin psikomotor becerileri üzerine etkisi. Sağlık ve Toplum, 1(20), 104-110.

The Effect of Low Reality Simulator Use in Teaching Blood Pressure Measurement on Students' Anxiety and Skill Proficiency Levels

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 494 - 502
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1336723

Abstract

Objective: In this study, it was aimed to determine the effect of using low-fidelity simulators in teaching blood pressure measurement on students' anxiety and skill proficiency levels.
Methods: Experimental research with pretest posttest control group was carried out with a total of 110 students, 55 of whom were in the intervention group and 55 in the control group. Personal Information Form, State Anxiety Scale, Blood Pressure Measurement Skills Sufficiency List were used to collect data. The subject of blood pressure measurement was theoretically explained to the students in the intervention and control groups, and the ability to measure blood pressure was demonstrated with the demonstration method. The students in the intervention group were taught the low-fidelity simulator and the control group was taught the traditional method of measuring blood pressure.
Results: There was no statistically significant difference between the pre-intervention and post-intervention measurements of the State Anxiety Scale total score averages of the students in the intervention and control groups (p>0.05). There was a significant difference between the total mean scores of Blood Pressure Measurement Skills Sufficiency List (p<0.05). To determine the accuracy of blood pressure measurement, it was determined that the mean difference of blood pressure measurement values made by the instructor and the students in the intervention and control groups did not differ significantly (p>0.05).
Conclusion: It was determined that teaching blood pressure measurement skills with a low-fidelity simulator did not affect students' anxiety level and blood pressure measurement accuracy, but it did affect their skill proficiency levels.

References

  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gulhane Medical Journal, 58, 129-135.
  • Arabacı LB, Korhan Akın E, Tokem Y, Torun R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Baillie L, Curzio J. (2009). A survey of first year student nurses’ experiences of learning blood pressure measurement. Nurse Education in Practice, 9, 61-71.
  • Ballard G, Piper S, Stokes P. (2012). Effect of simulated learning on blood pressure measurement skills. Nursing Standard, 27, 43-47.
  • Cant RP, Cooper SJ. (2010). Simulation-based learning in nurse education: systematic review. Journal of Advanced Nursing, 66, 3-15.
  • Demiray A, Keçeci A, Çetinkaya MY. (2020). Scenario-based blood pressure measurement appication: skill levels and views of nursing students. International Journal of Innovation Scientific Research and Review, 2(7), 288-293.
  • Eghbalibabadi M, Ashouri E. (2014). Comparison of the effects of two teaching methods on the nursing students’ performance in measurement of blood pressure. Iran Journl of Nursing and Midwifery Research, 19, 381-384.
  • Gonzalez-Lopez JJ, Ramirez JGA, Garcia RT, Esteban SA, Barrio JA, Artalejo R. (2009) Knowledge of correct blood pressure measurement procedures among medical and nursing students. Revista Espanola De Cardiologia, 62, 568-571.
  • Gordon CJ, Frotjold A, Fethney J, Green J, Hardy J, Maw M,Buckley T. (2013). The effectiveness of simulation-based blood pressure training in preregistration nursing students. Simulation in Healthcare, 8, 335-340.
  • Gordon CJ, Frotjold A, Bloomfield JG. (2015). Nursing students blood pressure measurement accuracy during clinical practice. Journal of Nursing Education and Practice, 5(5), 46-54.
  • Göriş S, Bilgi N, Bayındır SK. (2014). Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4, 25-29.
  • Gürol A, Akpınar RB, Apay SE. (2016). The effect of simulation applications on the skill levels of students. Kocatepe Medical Journal, 17, 99-104.
  • İnangil D, Şendir M, Kabuk A, Türkoğlu İ. (2020). The effect of music therapy and progressive muscle relaxation exercise on anxiety before the first clinical practice in nursing students: A randomized controlled study. Florance Nightingale Journal of Nursing, 28(3), 341-349.
  • Karadağ A, Çalışkan N, Korkut H, Baykara ZG, Öztürk D. (2012). The effect of simulation training on the learning of some psychomotor skills by first year nursing students: the case of Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 781-785.
  • Kiraz ED, Türk G, Denat Y, Bulut S, Şahbaz M, Tuğrul E, Gerçek E. (2019). Beceri eğitiminde simülasyon kullanımının öğrencilerin anksiyete, öğrenme tutumları ve beceri düzeylerine etkisi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(1), 17-22.
  • Korhan E, Yilmaz D, Celik G, Dilemek H, Arabaci LB. (2018). The effects of simulation on nursing students psychomotor skills. International Journal of Clinical Skills, 12(1), 185-195.
  • Lee JJ, Sobieraj DM, Kuti EL. (2010). Students measurement of Blood pressure using a simulator Arm Compared with a live subjects. American Journal of Pharmacautical Education, 74:82.
  • Lin HH. (2015). Effectiveness of simulation-based learning on student nurses’ self-efficacy and performance while learning fundamental nursing skills. Technology and Health Care, 24(Suppl 1), 369-375.
  • Öner N, Le Compte A. (1998). Süreksiz (Durumluk) Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. 2. Baskı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Ross JG. (2012). Simulation and psychomotor skill acquisition: a review of the literature. Clinical Simulation in Nursing, 8, e429-e435.
  • Seven MA, Engin AO. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Şendir M, Doğan P. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanımı: sistematik inceleme. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23, 49-56.
  • Takmak Ş, Kurban NK. (2019). Düşük gerçekli simülasyonun kan basıncı bilgi puanı ve korotkoff seslerini duymaya etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 756-762.
  • Terzi B, Topbaş E, Bingöl G, Mavi Aydoğru SG. (2019). Comparison of the effects of two different teaching methods in blood pressure measurement training: a randomized controlled study. Blood Pressure Monitoring, 24, 294-298.
  • Terzioğlu F, Kapucu S, Özdemir L, Boztepe H, Duygulu S, Tuna Z, Akdemir N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 9, 6-23.
  • Yılmaz D, Çınar HG. (2020). Kan basıncı ölçümü eğitiminde simülatör kullanımının hemşirelik öğrencilerinin psikomotor becerileri üzerine etkisi. Sağlık ve Toplum, 1(20), 104-110.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fundamentals of Nursing
Journal Section Araştırma
Authors

Duygu Kurt 0000-0003-4899-0907

Eylem Paslı Gürdoğan 0000-0003-0711-2112

Early Pub Date June 4, 2024
Publication Date
Submission Date August 2, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kurt, D., & Paslı Gürdoğan, E. (2024). Kan Basıncı Ölçümünü Öğretmede Düşük Gerçeklikli Simülatör Kullanımının Öğrencilerin Kaygı ve Beceri Yeterlilik Düzeylerine Etkisi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 7(2), 494-502. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1336723