The purpose of this study is to examine the effect of consumer's emotions and to find out if there is a relationship between the consumers benefit and frequency of making purchases in on-line exchanges. Sectional and descriptive nature of this research was held between 01 January – 31 March 2012 in Turkey. 715 internet recipients were participated in the survey. Survey data analized with SPSS statistical program. During the analysis of data and information; factor and reliability analysis, frequency distributions and correlation analysis were applied. The significance level based on p <0,01. As a result of the research, the consumer's emotions in on-line shopping process have been affected. A meaningful relationship was founded out between the expectations of consumers benefit and the frequency and amount of on-line shopping. Consumers decide shopping decisions according to the feelings of the snapshot. Curiosity and entertainment are the most real emotions of on-line shopping. The end of the research, suggestions were given to businesses to know on issues; having a highly secure web sites, easy and simple transactions of recipients, expectations which are revealed that psychological factors in on-line shopping.
Internet Exchange Consumer Behaviour On_line Shopping e_trade
Bu çalışmanın amacı, on-line alışverişlerde; tüketici duygularının etkisini incelemek ve tüketicilerin fayda algılamaları ile alışveriş yapma sıklığı arasında bir ilişki olup–olmadığını belirlemektir. Kesitsel ve tanımlayıcı nitelikte olan bu araştırma, 01 Ocak – 31 Mart 2012 tarihleri arasında Türkiye genelinde gerçekleştirilmiştir. İnternet üzerinde yapılan ankete, 715 alıcı katılmıştır. Anket verileri SPSS istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Veri ve bilgilerin analizinde; faktör ve güvenilirlik analizi, frekans dağılımları ve korelasyon analizi yapılmıştır. Anlamlılık p<0,01 düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, tüketici duygularının on-line alışveriş sürecini etkilediği saptanmıştır. Tüketicilerin fayda beklentileri ile on-line alışveriş sıklığı ve miktarı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Tüketiciler alışveriş kararlarını, anlık duygularına göre vermektedirler. Merak ve eğlence duyguları, on-line alışverişte en çok hissedilen duygulardır.
Araştırma sonunda; işletmelere, web sitelerinin yüksek güvenlikli olması, işlemlerin basit ve sade olması, alıcıların on-line alışveriş beklentileri ve bu beklentileri ortaya çıkartan psikolojik faktörleri bilmeleri konularında öneriler sunulmuştur.
İnternet Alışverişi Tüketici Davranışları On_line Satış e_ticaret
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 4 Sayı: 2 |