İş Yaşamında Öğrenilmiş Güçlülük İle İş Stresi Arasındaki İlişkileri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma
Yıl 2012,
Cilt: 4 Sayı: 2, 133 - 144, 01.12.2012
Mehmet Halit Yıldırım
Şükriye Gülpinar
Şerife Uğuz
Kaynakça
- Akgün, S. “The Effects Of Situation And Learned Resourcefulness On Coping Responses” , Social Behavior And Personality, 32: 5, 2004, 441-448.
- Aslan, H. “ Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine ve Cinsiyetlerine Göre Mizah Tarzlarının İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006, Adana.
- Çakır, Ö. “Çalışma Yaşamında Öğrenilmiş Güçlülük ve İş Stresi İle Başa Çıkmada Rolünü Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma.”, 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı. İstanbul: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yayınları, 21-23 Mayıs 2009,ss. 100-106.
- Dönmez, B, Genç, G. “ Genel Liselerdeki Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine İlişkin Algıları.”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7: 12, 2006, 41-60.
- Gök, S. “Çalışma Yaşamının Önemli Bir Sorunu: Örgütsel Stres.” , Marmara
- Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. 27: 2, 2009, 429-448.
- Gültekin, Z. “Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Anne- Baba Reddiyle Baş Etmeleri ile Denetim Odağı, Öğrenilmiş Güçlülük ve Eş-Kabul Reddiyle İlişkisi.” Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2011,İzmir.
- Karakoç, M. “İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülük Düzeyleri İle İş Doyum Seviyeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi” , Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009, İstanbul.
- Kennett, D. J. “Academic Self-Management Counselling: Preliminary Evidence for the Importance of Learned Resourcefulness on Program Success.”, Studies on Higher Education . 19: 3, 1994, 295-307. Maraşlı, M.” Bazı Özelliklerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine Göre Lise Öğretmenlerinin Tükenmişlik Düzeyleri.”, Türk Tabipleri Birliği Sağlık ve Güvenlik Dergisi. Temmuz-Ağustos-Eylül 2005, 27-33
- Okutan, M. , Tengilimioğlu, D. “ İş Ortamında Stres ve Stresle Başa Çıkma Yöntemleri: Bir Alan Uygulaması.” ,Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. (3), 2002,15-42.
- Polatçı, S. , Boyraz, E. “Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülüklerinin Kaynak ve Sonuçlarına İlişkin Bir Model Önerisi” , Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. 24: 4, 2010, 137-154.
- Yürür, S., Keser, A. “Öğrenilmiş Güçlülük: Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama” , Çalışma İlişkileri Dergisi, 1: 1, 2010, 59-70.
İŞ YAŞAMINDA ÖĞRENİLMİŞ GÜÇLÜLÜK İLE İŞ STRESİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2012,
Cilt: 4 Sayı: 2, 133 - 144, 01.12.2012
Mehmet Halit Yıldırım
Şükriye Gülpinar
Şerife Uğuz
Öz
Bu çalışma, öğrenilmiş güçlülüğün iş stresi ile başa çıkmadaki rolünü analiz etmek amacıyla tasarlanmıştır. İş hayatında çeşitli sebeplerden kaynaklanan iş stresi ile başa çıkmada öğrenilmiş güçlülük, bireysel bir yetenek ve öz kontrol davranışı olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmanın evrenini Aksaray Üniversitesi’nde görev yapan akademisyenler oluşturmaktadır. Konuya ilişkin verilerin toplanmasında anket tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada Rosenbaum(1980) tarafından geliştirilen ve Dağ (1991) tarafından Türkçeye çevrilen ‘Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği’ (RÖGO) ile Suzanne Haynes tarafından uygulanan ve Aktaş(1996) tarafından geliştirilen ‘İş Stresi Ölçeği’ kullanılmıştır. Öğrenilmiş güçlülüğün bazı alt boyutları ile iş stresinin baskı ve aşırı yüklenme alt boyutu arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur
Kaynakça
- Akgün, S. “The Effects Of Situation And Learned Resourcefulness On Coping Responses” , Social Behavior And Personality, 32: 5, 2004, 441-448.
- Aslan, H. “ Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine ve Cinsiyetlerine Göre Mizah Tarzlarının İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006, Adana.
- Çakır, Ö. “Çalışma Yaşamında Öğrenilmiş Güçlülük ve İş Stresi İle Başa Çıkmada Rolünü Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma.”, 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı. İstanbul: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yayınları, 21-23 Mayıs 2009,ss. 100-106.
- Dönmez, B, Genç, G. “ Genel Liselerdeki Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine İlişkin Algıları.”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7: 12, 2006, 41-60.
- Gök, S. “Çalışma Yaşamının Önemli Bir Sorunu: Örgütsel Stres.” , Marmara
- Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. 27: 2, 2009, 429-448.
- Gültekin, Z. “Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Anne- Baba Reddiyle Baş Etmeleri ile Denetim Odağı, Öğrenilmiş Güçlülük ve Eş-Kabul Reddiyle İlişkisi.” Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2011,İzmir.
- Karakoç, M. “İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülük Düzeyleri İle İş Doyum Seviyeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi” , Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009, İstanbul.
- Kennett, D. J. “Academic Self-Management Counselling: Preliminary Evidence for the Importance of Learned Resourcefulness on Program Success.”, Studies on Higher Education . 19: 3, 1994, 295-307. Maraşlı, M.” Bazı Özelliklerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine Göre Lise Öğretmenlerinin Tükenmişlik Düzeyleri.”, Türk Tabipleri Birliği Sağlık ve Güvenlik Dergisi. Temmuz-Ağustos-Eylül 2005, 27-33
- Okutan, M. , Tengilimioğlu, D. “ İş Ortamında Stres ve Stresle Başa Çıkma Yöntemleri: Bir Alan Uygulaması.” ,Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. (3), 2002,15-42.
- Polatçı, S. , Boyraz, E. “Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülüklerinin Kaynak ve Sonuçlarına İlişkin Bir Model Önerisi” , Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. 24: 4, 2010, 137-154.
- Yürür, S., Keser, A. “Öğrenilmiş Güçlülük: Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama” , Çalışma İlişkileri Dergisi, 1: 1, 2010, 59-70.