Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 53 - 63, 31.12.2018

Öz

Hızla gelişen teknolojiye paralel olarak ortaya çıkan mobil pazarlama kavramı,
işletmelerin hedef kitleleri ile mobil cihazlar aracılığıyla iletişime geçmek için
gerçekleştirdikleri interaktif uygulamalar anlamına gelmektedir. Özellikle insan
odaklı olan turizm sektörü için tüketicilerle etkileşim halinde olmayı sağlayan bu
tür mobil uygulamalar geleneksel tutundurma faaliyetlerinden daha avantajlıdır. Ancak bu avantajı doğru kullanabilmek için, turistik tüketicilerin mobil pazarlama
aktivitelerine karşı tutumları ve düşünceleri bilinmelidir. Bu doğrultuda bu
çalışmanın amacı yerli turistlerin mobil pazarlamaya karşı tutumlarını belirlemek
ve turistlerin sosyodemografik özellikleri ile tutumları arasındaki farklılıkları
ortaya koymaktır. Bu bağlamda, Muğla’nın en önemli turizm destinasyonlarından
biri olan Fethiye’deki konaklama işletmelerinde konaklayan 378 yerli turistle yüzyüze anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler istatistiki olarak
analiz edilmiş ve sonuç olarak 25-34 yaşları arasındaki yerli turistler ile
üniversite mezunu olan yerli turistlerin mobil pazarlama uygulamalarının
bilgilendirme faktörüne; ilköğretim mezunu yerli turistlerin eğlence faktörüne;
gelir durumu nispeten daha yüksek olan yerli turistlerin güven ve yarar faktörüne
daha olumlu yaklaştığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Alkaya, Alkan. (2007). Mobil Kanallar Yoluyla Pazarlama İletişimi Süreci ve Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlamaya İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Altuğ, Nevin & Pınar Yürük. (2013). “2000-2011 Yılları arasında Tüketicilerin Mobil Reklamlara Olan Tutumlarını İncelemeye Yönelik Yapılan Araştırmalar”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15:1, 2013, 11-28.
  • Barutçu, Süleyman & Meltem Öztürk Göl.“Mobil Reklamlar ve Mobil Reklam Araçlarına Yönelik Tutumlar”, KMU İİBF Dergisi. 11:17, 2009, 24-41.
  • Çakır, Fatma, Çakır, Mesut & Taha Emre Çiftçi. “Tüketicilerin SMS Reklam Mesajlarına Yönelik Tutum ve Davranışları”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2:1, 2010, 27-35.
  • Ersoy, Aslı & Mustafa Gülmez.“Doğrudan Pazarlama Araçlarının Konaklama İşletmelerinde Kullanımı: Antalya İli Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 24:1, 2013, 23-40.
  • Haghirian, Parissa, Madlberger, Maria ve Tanuskova, Andrea. Increasing Advertising Value of Mobile Marketing- An Empirical Study of Antecedents. Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on System Sciences. Hawaii, ABD, 2005.
  • Karaca, Şükran & Mustafa Gülmez. “Mobil Pazarlama: Kavramsal Bir Değerlendirme”, Akademik Yaklaşımlar Dergisi. 1:1, 2010, 69-81.
  • Klein, Muge. “Mobil Pazarlama- Sınıflandırma Önerisi ve Pazarlama Karması Üzerine Etkileri”, Journal of Management, Marketing & Logistics- JMML. 1:3, 2004, 276-285.
  • Kurnaz, Aysel. Mobil Pazarlama Kapsamında İzinli Uygulamaların Tüketicilerin Tutumları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, 2012.
  • Sarıışık, Mehmet & Gülçin Özbay.“Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim ve Turizm Endüstrisinde Uygulamalara İlişkin Bir Yazın İncelemesi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 8:16, 2012, 1-22.
  • Şanlıöz, H. Kader, Dilek, S. Emre & Nilüfer Koçak. “Değişen Dünya, Dönüşen Pazarlama: Türkiye Turizm Sektöründen Öncü Bir Mobil Uygulama Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24:2, 2013, 250-260.
  • Tsang, Melody, M., Ho, Shu-Chun & Ting-Peng Liang. “Consumer Attitudes Toward Mobile Advertising: An Empirical Study”, International Journal of Electronic Commerce. 8:3, 2004, 65-78.
  • Yüce, Alpaslan, Deniz, Arzu & Leyla Gödekmerdan.“Tüketicilerin Mobil Pazarlama Faaliyetlerini Benimsemesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 17:1, 2012, 181-198.

THE ATTUTUDES OF DOMESTIC TOURISTS TOWARDS MOBILE MARKETING APPLICATIONS

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 53 - 63, 31.12.2018

Öz

The concept of mobile marketing which has emerged in parallel to rapid
development of technology, refers to interactive applications used by businesses
to communicate with their target markets via mobile devices. These kinds of
mobile applications providing for people-oriented tourism industry with
interaction with customers are more advantageous than traditional promotional
activities. However, in order to use this advantage in favor of businesses, attitudes
and opinions of tourism consumers towards mobile marketing activities should be
understood. In this regard the purpose of this study is to determine the attitudes of
domestic tourists towards mobile marketing and to reveal the differences between
sociodemograpic characteristics of tourists and their attitudes. In this sense,
survey study was conducted with 378 domestic tourists accommodating in
hospitality enterprises in Fethiye which is one of the most important tourism
destinations in Mugla province. The obtained data was analyzed statistically and
according to the study results, domestic tourists at the age of 25-34 and with a
graduate degree were more optimistic towards information dimension of mobile
marketing; domestic tourists with a elemantary school degree considered
entertainment dimension more significant; domestic tourists with a higher income levels were more positive towards credibility and convenience dimensions of
mobile marketing.

Kaynakça

  • Alkaya, Alkan. (2007). Mobil Kanallar Yoluyla Pazarlama İletişimi Süreci ve Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlamaya İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Altuğ, Nevin & Pınar Yürük. (2013). “2000-2011 Yılları arasında Tüketicilerin Mobil Reklamlara Olan Tutumlarını İncelemeye Yönelik Yapılan Araştırmalar”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15:1, 2013, 11-28.
  • Barutçu, Süleyman & Meltem Öztürk Göl.“Mobil Reklamlar ve Mobil Reklam Araçlarına Yönelik Tutumlar”, KMU İİBF Dergisi. 11:17, 2009, 24-41.
  • Çakır, Fatma, Çakır, Mesut & Taha Emre Çiftçi. “Tüketicilerin SMS Reklam Mesajlarına Yönelik Tutum ve Davranışları”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2:1, 2010, 27-35.
  • Ersoy, Aslı & Mustafa Gülmez.“Doğrudan Pazarlama Araçlarının Konaklama İşletmelerinde Kullanımı: Antalya İli Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 24:1, 2013, 23-40.
  • Haghirian, Parissa, Madlberger, Maria ve Tanuskova, Andrea. Increasing Advertising Value of Mobile Marketing- An Empirical Study of Antecedents. Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on System Sciences. Hawaii, ABD, 2005.
  • Karaca, Şükran & Mustafa Gülmez. “Mobil Pazarlama: Kavramsal Bir Değerlendirme”, Akademik Yaklaşımlar Dergisi. 1:1, 2010, 69-81.
  • Klein, Muge. “Mobil Pazarlama- Sınıflandırma Önerisi ve Pazarlama Karması Üzerine Etkileri”, Journal of Management, Marketing & Logistics- JMML. 1:3, 2004, 276-285.
  • Kurnaz, Aysel. Mobil Pazarlama Kapsamında İzinli Uygulamaların Tüketicilerin Tutumları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, 2012.
  • Sarıışık, Mehmet & Gülçin Özbay.“Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim ve Turizm Endüstrisinde Uygulamalara İlişkin Bir Yazın İncelemesi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 8:16, 2012, 1-22.
  • Şanlıöz, H. Kader, Dilek, S. Emre & Nilüfer Koçak. “Değişen Dünya, Dönüşen Pazarlama: Türkiye Turizm Sektöründen Öncü Bir Mobil Uygulama Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24:2, 2013, 250-260.
  • Tsang, Melody, M., Ho, Shu-Chun & Ting-Peng Liang. “Consumer Attitudes Toward Mobile Advertising: An Empirical Study”, International Journal of Electronic Commerce. 8:3, 2004, 65-78.
  • Yüce, Alpaslan, Deniz, Arzu & Leyla Gödekmerdan.“Tüketicilerin Mobil Pazarlama Faaliyetlerini Benimsemesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 17:1, 2012, 181-198.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Bilici Bu kişi benim

Nisan Yozukmaz

Burhan Kılıç

Faruk Yüksel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bilici, H., Yozukmaz, N., Kılıç, B., Yüksel, F. (2018). YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 10(2), 53-63.
AMA Bilici H, Yozukmaz N, Kılıç B, Yüksel F. YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. Aralık 2018;10(2):53-63.
Chicago Bilici, Hatice, Nisan Yozukmaz, Burhan Kılıç, ve Faruk Yüksel. “YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2018): 53-63.
EndNote Bilici H, Yozukmaz N, Kılıç B, Yüksel F (01 Aralık 2018) YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 10 2 53–63.
IEEE H. Bilici, N. Yozukmaz, B. Kılıç, ve F. Yüksel, “YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. 2, ss. 53–63, 2018.
ISNAD Bilici, Hatice vd. “YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 10/2 (Aralık 2018), 53-63.
JAMA Bilici H, Yozukmaz N, Kılıç B, Yüksel F. YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2018;10:53–63.
MLA Bilici, Hatice vd. “YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. 2, 2018, ss. 53-63.
Vancouver Bilici H, Yozukmaz N, Kılıç B, Yüksel F. YERLİ TURİSTLERİN MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARINA KARŞI TUTUMLARI. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2018;10(2):53-6.