Yazma en zor kazanılan
dil becerisidir. Zira yazarken aynı anda kullanılan; tamamı uygulama ile
kazanılan; birbirlerini doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen ve ayrı ayrı
düşünülüp geliştirilebilen çok sayıda beceriyi ustalıkla kullanmak gerekir. Bu
beceriler bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor davranışların birer örüntüsüdür Yazmaya
etki eden ve yazma becerisinin kazandırılması aşamasında öğretilmesi gereken
psiko-motor davranışlar yazmanın ergonomisi olarak düşünülmelidir. Bu
çalışmanın amacı, dördüncü sınıf öğrencilerinin yazma esnasında yaptıkları
yazmanın ergonomisine uygun olmayan davranışlarını ve bu davranışlarından
hangilerini ne ölçüde yaptıklarını tespit etmektir.
Araştırmanın yöntemi olayları
ve olguları doğal koşulları içerisinde incelemeyi hedefleyen alan araştırması
yöntemidir. Bunun için bir nitel araştırma tekniği olan gözlem tekniği
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni Yozgat merkeze bağlı köy ve
kasabalardaki ilkokullarda öğrenimine devam eden dördüncü sınıf öğrencilerinden
oluşmaktadır. Bu evrenden toplam 203 dördüncü sınıf öğrencisi araştırmada
örneklem olarak seçilmiştir.
Araştırmanın
sonuçlarına göre öğrencilerin en çok kalem tutuşla ile ilgili hatalar yaptıkları gözlenmiştir. Öğrenciler kalem tutuşla ilgili
daha çok işaret parmağına çok fazla baskı yapma, yazan elin
ayasının/kenarının kâğıda sürtünmesi, kalemin yazmayan ucunun yanlış tarafı
göstermesi, yazan kolu yanlış konumlandırma, bileği yanlış konumlandırma ve yazan
kolun kâğıda sürtünmesi; doğru oturuşla ilgili olarak en çok gözle kâğıt
arasındaki mesafeyi ayarlamama, boştaki el üzerine yatma ve ayaklarını doğru
şekilde konumlandıramama; boştaki eli kullanmada ise kâğıdı yanlış yerden tutup
sabitleme hatalarını yapmaktadırlar. Öğrencilerin kâğıdı konumlandırmada
nispeten daha az hata yaptıkları gözlenmiştir. Öğrencilerin sadece %7,3’ünün
yazmanın ergonomisi açısından hatasız yazdıkları gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | January 31, 2019 |
Acceptance Date | May 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |