Bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerine yönelik bir okuduğunu anlama testi geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda alan yazındaki farklı testler incelenmiştir. Geliştirilecek olan testin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması amacıyla ilkokullar için Türkçe ders ve çalışma kitapları ile farklı hikâye kitaplarında yer alan metinler incelenmiştir. Öncelikle okuduğunu anlama kazanımlarına bağlı olarak belirtke tablosu hazırlanarak bir madde havuzu oluşturulmuştur. Hazırlanan taslak test kapsam geçerliliği için alan uzmanlarının görüşlerine sunulmuştur. Uzman görüşlerine göre sorular üzerinde düzenleme ve değişiklikler yapılarak test son halini almıştır. Taslak test, bir ilkokulda 34 öğrenci üzerinde ön uygulama olarak uygulanmıştır. Ön uygulama sonucu yapılan düzeltme ve değişikliklerle elde edilen test 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde uygulanmıştır. Asıl uygulamalar, Denizli merkez ilçelerinde yer alan farklı sosyoekonomik düzeylerden üç farklı ilkokulun dördüncü sınıflarına devam eden 348 öğrenci ile çalışılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programına aktarılarak istatistiksel hesaplamalar yapılmıştır. Bu hesaplamalara göre nihai testteki maddelerin madde güçlüklerinin .42 ile .95 arasında değiştiği görülmektedir. Yine maddelerin ayırt edicilik indekslerinin de .26 ile .52 arasında değiştiği belirlenmiştir. Yapılan bağımsız gruplar için t testi sonuçlarına göre alt ve üst %27’lik dilimler arasında tüm maddelerin ayırt edicilik değerlerinin anlamlı olduğu görülmektedir. Nihai testten alınabilecek en düşük puan 0 ve en yüksek puan 32’dir. Testin ortalama güçlüğü .67 ve ortalama ayırt edicilik indeksi .37’dir. Nihai test için KR-20 güvenirlik katsayısı .83 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuç testin oldukça güvenilir olduğunu göstermektedir.
This study aims to develop a reading comprehension test for 4th grade primary school students. In line with this purpose, different tests in the literature were examined. In order to conduct the validity and reliability studies of the test to be developed, Turkish textbooks and workbooks for primary schools and texts in different story books were analyzed. Firstly, a table of specifications was prepared according to the reading comprehension gains and then an item pool was created. Expert opinion was consulted for the content validity of the draft test created. The test was finalized by revising and adjusting the questions according to expert opinions. The draft test was administered to 34 students in a primary school as a pilot study. The test that was created through the revisions and adjustments made as a result of the pilot study was administered in the spring term of the 2016-2017 academic year. The main test administrations were carried out on 348 4th grade students of three different primary schools from different socioeconomic levels in the central districts of Denizli. The obtained data were transferred to SPSS 20 program and statistical calculations were made. According to these calculations, it was revealed that the item difficulties of the final test items ranged between 0,428 and 0,957. It was also determined that the discrimination indices of the items ranged between 0,264 and 0,529. In addition, according to the independent samples t test results, the item discrimination values of all the items were significant between the top 27% and bottom 27% groups. The lowest score that could be achieved on the final test was 0 and the highest score was 32. The average test difficulty was 0,67 and the average discrimination index was 0,37. The KR-20 reliability coefficient for the final test was calculated as 0,834. This result indicates that the test is quite reliable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | July 31, 2018 |
Acceptance Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |