Özel eğitim sınıfında bulunan zihinsel engelli öğrencilere ilk okuma-yazma öğretimi cümleden başlanarak sese doğru
ilerleyen ayrıştırma ve birleştirme sistemi ile öğretilmektedir. İlk okuma-yazma öğretimi dört aşamada uygulanmaktadır.
Bunlar; cümle tanıma, kelime tanıma, hece tanıma ve ses tanımadır. Zihinsel engelli öğrencilerin çoğu hece tanıma
aşamasında güçlük yaşamaktadır.
Bu çalışmanın amacı, Kendini Düzenleme Stratejileri Gelişimi Modeli’ne göre sunulan Oku-Altını Çiz-Böl-Birleştir
stratejisinin zihinsel engelli öğrencilerin hece tanıma becerilerini kazanmalarındaki etkiliğini araştırmaktır.
Çalışmaya üç zihinsel engelli öğrenci katılmıştır. Birinci ve üçüncü öğrenci Ankara ilinde bir özel eğitim sınıfına
devam etmekte, ikinci öğrenci ise kaynaştırma öğrencisi olup Türkçe dersi için aynı özel eğitim sınıfına devam etmektedir.
Çalışmada strateji eğitiminin etkililiğini belirlemek amacı ile tek denekli desenlerden denekler arası çoklu yoklama deseni
kullanılmıştır. Oku-Altını Çiz-Böl-Birleştir stratejisi tartışma, model olma, rehberli uygulama, bağımsız uygulama
aşamalarında uygulanmıştır.
Bu çalışmada Oku-Altını Çiz-Böl-Birleştir stratejisi öğrencilerin hece aşamasındaki becerileri yerine getirmelerinde
etkili olmuştur. Öğrenciler, kazandıkları beceriyi 1 ila 5 hafta sonra yapılan izleme değerlendirmelerinde sürdürmüşler ve
heceleri cümle içinde okumaya genellemişlerdir. Çalışmada sonuçlar tartışılmış, uygulama ve araştırma önerilerine yer
verilmiştir.
İlkokuma yazma öğretimi Kendini Düzenleme Stratejilerinin Gelişimi Çözümleme Zihinsel engelli öğrenciler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.