Introduction: Gifted and talented students in visual arts are known for their abilities such as keen observation, imagination, and fine motor skills. There are numerous studies highlighting the drawing characteristics, behavioral patterns in visual arts, and differences from typical children exhibited by these students. However, research on the factors influencing their artistic development and the underlying elements remains limited. Therefore, this study aims to investigate the common backgrounds of artistically gifted and talented students in their immediate surroundings, including family and social environments.
Method: This research, utilizing qualitative research methodology, is designed as an embedded single-case study. The study involved 10 students, eight girls and two boys, who qualified for art education in the field of painting at the Science and Art Center (SAC) in İzmit., a support center for gifted and talented students, during the 2022-2023 academic year. Both students and their parents participated in the study. Data obtained through semi-structured interview questions were descriptively analyzed in alignment with the research questions.
Findings: Four main themes emerged from the research, namely “Roles,” “Approval,” “Firsts,” and “Differences.” The study indicates that family plays a crucial role as the most critical component in the talent development and success of artistically gifted and talented students. The demographic structure of families and their attitudes toward art are considered significant factors in the artistic development of their gifted children.
Discussion: Discovering the talents of gifted and talented students, supporting them accurately, and utilizing their skills in appropriate fields would contribute to the national interest. Therefore, closely monitoring and discovering the interests of gifted children, along with providing support in those areas, are crucial factors in developing their talents.
Giriş: Sanatta özel yetenekli bireyler, iyi gözlem yapmaları, hayal güçleri, el becerileri gibi özellikleriyle bilinmektedir ve alanyazında sıklıkla bu bireylerin çizim özelliklerini, görsel sanatlarda davranış biçimlerini, normal çocuklardan farklılıklarını ortaya koyan araştırmalara rastlanmaktadır. Ancak bu bireylerin sanatsal gelişimlerini etkileyen unsurlara ve bu unsurların geri planında neler olduğuna dair araştırmalar sınırlı kalmaktadır. Bu bakımdan araştırma ile sanat alanında özel yetenekli bireylerin, yaşamlarının en yakınında bulunan aile ve sosyal çevrelerine ilişkin ortak geçmişlerinin nasıl olduğu irdelenmek istenmiştir.
Yöntem: Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırma, iç içe geçmiş tek durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırmaya; özel yetenekli bireylerin destek eğitimi aldığı İzmit Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) resim yetenek alanında eğitim görmeye hak kazanmış, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında araştırmacı ve zümresinin görsel sanatlar dersine katılan 8’i kız 2’si erkek 10 öğrenci ve onların ebeveynleri katılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme sorularından elde edilen veriler, araştırma sorularıyla örtüşecek şekilde betimsel olarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada “Roller”, “Onaylanma”, “İlkler” ve “Farklılıklar” olarak dört ana temaya ulaşılmıştır. Özel yetenekli bireyler için yetenek ve yeteneğin başarıya dönüşmesinde en kritik bileşenin aile olduğu görülmektedir. Ailelerin demografik yapısı ile sanata ilişkin tutumları, özel yetenekli çocuklarının sanatsal gelişimlerinde önemli bir etken olduğu değerlendirilmektedir.
Tartışma: Özel yetenekli çocukların sahip olduğu yeteneklerin keşfedilmesi, doğru bir şekilde desteklenmesi ve doğru yerlerde kullanılması ile ülke menfaatleri düşünülmüş olacaktır. Bu bağlamda ebeveynlerin özel yetenekli çocuklarını yakından takip etmeleri, onların ilgilerini keşfetmeleri ve bu yönde desteklemeleri özel yeteneklerin gelişmesinde önemli bir etken olacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Talented Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 6, 2024 |
Publication Date | |
Published in Issue | Year 2024 Erken Görünüm |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.