Review
BibTex RIS Cite

Özel Eğitim Alanında Koçluk Uygulaması Konulu Lisansüstü Tezler: Sistematik Derleme Çalışması

Year 2025, Erken Görünüm, 1 - 21
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1498025

Abstract

Giriş: Özel gereksinimli bireylerin eğitiminde kullanılan kanıt temelli müdahalelerin önemi son yirmi yıldır özel eğitim alanındaki araştırmacılar için odak noktası olmuştur. Bu müdahalelerin yüksek güvenirlikle uygulanmasının sağlanması ve özel gereksinimli bireylerin eğitiminde aracılı çalışmaların etkili sonuçları beraberinde müdahale sunan bireylerin yeterliklerini artırmayı hedefleyen eğitim programlarının önemini ortaya koymuş ve koçluk uygulamaları yaygınlaşmıştır. Özel eğitimde yeni bir araştırma alanı sayılan koçluk uygulamalarının kapsamının henüz belirlenmemesi kavramsal açıdan karmaşa yaratmaktadır.
Yöntem: Bu sistematik derleme çalışmasında katılımcısı özel gereksinimli bireyler olan koçluk uygulaması içeren tezlerin betimsel ve yöntemsel açıdan incelenmesi, koçluk uygulamalarına ilişkin kavramsal bir çerçeve sunmak amaçlanmıştır. Bu bağlamda Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ) veri tabanında on beşi doktora, beşi yüksek lisans tezi olmak üzere yirmi tez türü, üretildiği yılı, katılımcıları, koçluk türü, ortamı, bağımlı ve bağımsız değişkenleri, edinim, izleme ve genellemeye yönelik etkililik verileri, güvenirlik ve geçerliklerine ilişkin uygulama, gözlemciler arası güvenirlik ve sosyal geçerlik verileri incelenmiştir.
Bulgular: Çalışmadan elde edilen bulgular yan yana, uzaktan ve hibrit şekilde sunulan koçluk uygulaması içeren ebeveyn, öğretmen ve kardeşlere sunulan eğitim programlarının tanısı Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB), zihinsel yetersizlik, özel öğrenme güçlüğü, çoklu yetersizlik olan bireylere beceri kazandırmada hem ebeveyn, öğretmen ve tipik gelişim gösteren kardeşlerin edindikleri becerileri hem özel gereksinimli bireylerin kazandıkları becerileri sürdürmelerinde ve genellemelerinde etkili olduğunu göstermektedir. İncelenen tezlerin tümünde uygulama ve gözlemciler arası güvenirlik verilerinin yanı sıra sosyal geçerlik verilerinin toplandığı görülmektedir.
Tartışma: İncelemeye dahil edilen tez çalışmalarının bulguları alan yazında özel eğitim alanında koçluk uygulamalarını inceleyen diğer araştırmaların bulguları ile tartışılmış ve geleceğe yönelik önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Acle-Tomasini, G., Martínez-Basurto, L. M., & Lozada-García, R. (2016). Bridging the gap between theory and practice: Ecological risk/resilience model contributions to special education. Creative Education, 7(7), 1093-1110. http://doi.org/10.4236/ce.2016.77114
  • Adams, R. J., Smart, P., & Huff, A. S. (2017). Shades of grey: Guidelines for working with the grey literature in systematic reviews for management and organizational studies. International Journal of Management Reviews, 19(4), 432-454. https://doi.org/10.1111/ijmr.12102
  • Akbulut, M. (2019). Otizm spektrum bozukluğunda koçluk sisteminin birey ve ailesi üzerindeki psikososyal rolü (Tez Numarası: 569888) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Alatar, W., Knott, F., & Loucas, T. (2023). The effectiveness of telemedicine in coaching parents of autistic children using naturalistic developmental early interventions: A rapid review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 1-17. https://doi.org/10.1007/s40489-023-00393-3
  • *Arıkel, Ö. (2022). Web tabanlı ebeveyn koçluk programının otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynlerinin söz öncesi Milieu stratejilerini uygulamalarında etkililiği] (Tez Numarası: 772569) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Arslan-Armutçu, O. (2017). BİT-KOÇ öğretmen eğitim programı'nın öğretmenlerin söz öncesi dönem Milieu Öğretim Yöntemini uygulamalarında ve down sendromlu çocukların amaçlı iletişim davranışlarını arttırmada etkisinin belirlenmesi (Tez Numarası: 461547) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Artar, T. M. (2023). Bir montaj atölyesinde hizmet alan zihin yetersizliği olan yetişkinlerin toplum temelli çalışma yaşamına geçişinde destekli istihdam modelinin geliştirilmesi (Tez Numarası: 809227) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Arvas, E. (2023). Ebeveynlerin gelişimsel yetersizliği olan çocuklarına etkinlik çizelgeleri ile cinsel gelişim becerilerini öğretmeleri için sunulan koçluk (Tez Numarası: 827213) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Bahçalı, T. (2020). Ebeveynlerin aşamalı yardımla öğretim becerileri ve otizmli ergenlerin hedef becerisi üzerinde ebeveyn koçluğunun etkililiği (Tez Numarası: 647069) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bahçalı, T., & Odluyurt, S. (2021). Özel gereksinimli bireylerle gerçekleştirilmiş ebeveyn koçluğu uygulamalarına ilişkin araştırmaların incelenmesi: Bir alanyazın taraması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 189-209. https://doi.org/10.32960/uead.888966
  • Bethune, K. S, & Wood, C. L. (2013). Effects of coaching on teachers’ use of function-based interventions for students with severe disabilities. Teacher Education and Special Education, 36(2), 97-114. https://doi.org/10.1177/0888406413478637
  • *Bilmez, H. (2020). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynlerine sunulan koçluk uygulamalarının ebeveynlerinin öğretim becerileri ve çocuklarının iletişim becerileri üzerindeki etkileri (Tez Numarası: 646438) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Branson, D. (2015). A case for family coaching in early intervention. Young Exceptional Children, 18(1), 44-47. https://doi.org/10.1177/1096250615569903 Burns, N., & Grove, S. K. (2007). Understanding nursing research: Building an evidence-based practice (4th ed., pp. 134-163). Saunders.
  • *Çakır, R. (2024). Görmeyen otizmli öğrencilerle çalışan özel eğitim öğretmenlerine çevrimiçi ve koçlukla sunulan takvim kutuları stratejisi öğretmen eğitim programının etkililiği (Tez Numarası: 855056) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Çattık, M. (2019). Ebeveyn koçluğu aracılığıyla sunulan talep etme-model olmayla öğretimin otizmli çocukların sosyal becerilerine etkisi (Tez Numarası: 580421) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Değirmenci, H. D. (2018). Koçluk içeren ve içermeyen web-tabanlı mesleki gelişim uygulamalarının otizmli öğrencilerle çalışan öğretmenlerin öğretim becerilerini ve öğrencilerinin güvenlik becerilerini edinmeleri açısından karşılaştırılması (Tez Numarası: 524169) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, S. (2023). Özel yetenekli çocukların annelerinin çocukları ile ilişkileri hakkındaki görüşlerinin mentorluk fonksiyonlarına göre incelenmesi: Fenomenoloji çalışması (Tez Numarası: 809208) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Dunst, C. J., Howse, R. B., Embler, D., & Hamby, D. W. (2018). Evaluation of e-learning lessons for strengthening early childhood practitioner use of family capacity-building practices. International Journal of Educational Technology and Learning, 4(1), 34-39. https://doi.org/10.20448/2003.41.34.39
  • Elek, C., & Page, J. (2019). Critical features of effective coaching for early childhood educators: A review of empirical research literature. Professional Development in Education, 45(4), 567-585. https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1452781
  • *Fidan, A. (2018). Ortaokul öğretmenlerine sunulan hibrit koçluk uygulamasının kaynaştırma eğitiminde öğretmen davranışları ve öğrencilerin akademik kazanımları üzerindeki etkileri (Tez Numarası: 532627) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Gıcı-Vatansever, A. (2018). Otizm spektrum bozukluğuna sahip çocuğu olan annelere sunulan koçluk uygulamalarının annelerin öğretim becerilerini ve çocukların ortak dikkate tepki verme becerilerini edinmeleri üzerindeki etkileri (Tez Numarası: 511171) [Doktora tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gıcı-Vatansever, A., & Ahmetoğlu, E. (2023). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitiminde aile koçluğu: Bir derleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 599-624. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1214061
  • Graucher, T., Sinai-Gavrilov, Y., Mor, Y., Netzer, S., Cohen, E. Y., Levi, L., Birenboim, T., & Koller, J. (2022). From clinic room to zoom: Delivery of an evidence-based, parent-mediated intervention in the community before and during the pandemic. Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(12), 5222-5231. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05592-1 *Gülboy, E. (2021). Koçluk desteğinin öğretmenlerin işlevsel iletişim öğretimini uygulama becerileri ile otizm spektrum bozukluğu olan çocukların iletişim becerilerine ve problem davranışlarına etkisi (Tez Numarası: 673654) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gülboy, E., & Rakap, S. (2023). Özel gereksinimleri olan öğrencilere okuma becerilerinin öğretimi konulu lisansüstü tezlerin sistematik derlemesi. Yaşadıkça Eğitim, 37(1), 88-117. https://doi.org/10.33308/26674874.2023371475
  • Hampshire, P. K., & Allred, K. W. (2018). A parent-implemented, technology mediated approach to increasing self-management homework skills in middle school students with autism. Exceptionality, 26(2), 119-136. https://doi.org/10.1080/09362835.2016.1216848
  • Hernandez-Ruiz, E., & Braden, B. B. (2021). Improving a parent coaching model of music interventions for young autistic children. Journal of Music Therapy, 58(3), 278-309. https://doi.org/10.1093/jmt/thab008 Hoffmann, A. N.,
  • Bogoev, B. K., & Sellers, T. P. (2019). Using telehealth and expert coaching to support early childhood special education parent-implemented assessment and intervention procedures. Rural Special Education Quarterly, 38(2), 95-106. https://doi.org/10.1177/8756870519844162
  • Horner, R. H., Carr, E. G., Halle, J., McGee, G., Odom, S., & Wolery, M. (2005). The use of single-subject research to identify evidence-based practice in special education. Exceptional Children, 71(2), 165-179. https://doi.org/10.1177/001440290507100203
  • House, A. E., House, B. G., & Campbell, M. B. (1981). Measures of interobserver agreement: Calculation formula and distribution effect. Journal of Behavioral Assessment, 3, 37-57. https://doi.org/10.1007/BF01321350
  • Israel, M., Carnahan, C. R., Snyder, K. K., & Williamson, P. (2013). Supporting new teachers of students with significant disabilities through virtual coaching: A proposed model. Remedial and Special Education, 34(4), 195-204. https://doi.org/10.1177/0741932512450517
  • Kalkan, S. (2019). Sosyal-duygusal gelişimi risk altında olan okul öncesi çocuklarına yönelik piramit modeline dayalı uygulama temelli koçluk desteği içeren öğretmen mesleki gelişim programının etkililiği (Tez Numarası: 547516) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kemp, P., & Turnbull, A. P. (2014). Coaching with parents in early intervention: An interdisciplinary research synthesis. Infants & Young Children, 27(4), 305-324. https://doi.org/10.1097/IYC.0000000000000018
  • *Kizir, M. (2018). Ayrık denemelerle öğretimin çevrimiçi sunulan aile eğitim programıyla kazanımının incelenmesi [Analysis of acquisition of training programs presented online to parents by discrete trial training] (Tez Numarası: 530624) [Doktora tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kizir, M. (2019). Reviewing of telehealth (distance) coaching practices for autism spectrum disorder. Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(2), 1072-1110. https://doi.org/10.14812/cuefd.569720
  • Knight, J. (2009). Coaching. Journal of Staff Development, 30(1), 18-22.
  • Kratochwill, T. R., Hitchcock, J. H., Horner, R. H., Levin, J. R., Odom, S. L., Rindskopf, D. M., & Shadish, W. R. (2013). Single-case intervention research design standards. Remedial and Special Education, 34(1), 26-38. https://doi.org/10.1177/0741932512452794
  • Kretlow, A. G., & Bartholomew, C. C. (2010). Using coaching to improve the fidelity of evidence-based practices: A review of studies. Teacher Education and Special Education, 33(4), 279-299. https://doi.org/10.1177/0888406410371643
  • Kucharczyk, S., Shaw, E., Myles, B. S., Sullivan, L., Szidon, K., & Tuchman-Ginsberg, L. (2012). Guidance & coaching on evidence-based practices for learners with autism spectrum disorders. National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders. https://eric.ed.gov/?id=ED586332
  • Lane, J. D., Ledford, J. R., Shepley, C., Mataras, T. K., Ayres, K. M., & Davis, A. B. (2016). A brief coaching intervention for teaching naturalistic strategies to parents. Journal of Early Intervention, 38(3), 135-150. https://doi.org/10.1177/1053815116663178
  • Mahood, Q., Van Eerd, D., & Irvin, E. (2014). Searching for grey literature for systematic reviews: Challenges and benefits. Research Synthesis Methods, 5(3), 221-234. https://doi.org/10.1002/jrsm.1106
  • McKenzie, J. E., Brennan, S. E., Ryan, R. E., Thomson, H. J., Johnston, R. V., & Thomas, J. (2019). Defining the criteria for including studies and how they will be grouped for the synthesis. In J. P. T. Higgins, J. Thomas, J. Chandler, M. Cumpston, T. Li, M. J. Page & V. A. Welch (Eds.), Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (Version 6.1). Wiley. https://training.cochrane.org/handbook/current/chapter -03
  • Moher, D., Cook, D. J., Eastwood, S., Olkin, I., Rennie, D., & Stroup, D. F. (1999). Improving the quality of reports of meta-analyses of randomised controlled trials: The QUOROM statement. quality of reporting of meta-analyses. Lancet (London, England), 354(9193), 1896-1900. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(99)04149-5
  • Olçay-Gül, S., & Diken, İ. H. (2009). Erken çocuklukta özel eğitime ilişkin Türkiye’de gerçekleştirilmiş lisansüstü tez çalışmalarının gözden geçirilmesi. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 1(1), 46-78. https://www.int-jecse.net/index.php/ijecse/article/view/12
  • Orum-Çattık, E., & Ergenekon, Y. (2020). Özel eğitimde işitsel teknoloji koçluğu: Bug-in-Ear (BIE). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 511-532. https://doi.org/10.9779/pauefd.575809
  • Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S.,… & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. Revista Espanola de Cardiologia (English ed.), 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.rec.2021.07.010
  • *Pektaş-Karabekir, E. (2021). Çocuklarında otizm spektrum bozukluğu olan ebeveynlere sunulan koçluk uygulamalarının anne-çocuk çiftleri üzerindeki etkileri [The effects of coaching offered to parents of children with autism spectrum disorder on mother-child dyads] (Tez Numarası: 693562) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Pellecchia, M., Mandell, D. S., Beidas, R. S., Dunst, C. J., Tomczuk, L., Newman, J., Zeigler, L., & Stahmer, A. C. (2022). Parent coaching in early intervention for autism spectrum disorder: A brief report. Journal of Early Intervention, 45(2), 185-197, https://doi.org/10.1177/10538151221095860
  • Rakap, S., Denizli-Gülboy, H., & Gülboy, E. (2023). Özel gereksinimli öğrencilere fen bilimleri öğretimi: Gri literatürün sistematik derlemesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(1), 242-264. http://doi.org/10.33400/kuje.1241580
  • Reddy, L. A., Lekwa, A., & Shernoff, E. (2021). Comparison of the effects of coaching for general and special education teachers in high-poverty urban elementary schools. Journal of Learning Disabilities, 54(1), 36-53. https://doi.org/10.1177/0022219420970194
  • Ritchotte, J. A., & Zaghlawan, H. Y. (2019). Coaching parents to use higher level questioning with their twice-exceptional children. Gifted Child Quarterly, 63(2), 86-101. https://doi.org/10.1177/0016986218817042
  • Rios, K., & Burke, M. M. (2021). The effectiveness of special education training programs for parents of children with disabilities: A systematic literature review. Exceptionality, 29(3), 215-231. https://doi.org/10.1080/09362835.2020.1850455
  • Romano, M., & Schnurr, M. (2022). Mind the gap: Strategies to bridge the research-to-practice divide in early intervention caregiver coaching practices. Topics in Early Childhood Special Education, 42(1), 64-76. https://doi.org/10.1177/0271121419899163
  • Rush, D. D., & Shelden, M. L. L. (2011). The early childhood coaching handbook. Brookes Publishing Company.
  • Siller, M., Hotez, E., Swanson, M., Delavenne, A., Hutman, T., & Sigman, M. (2018). Parent coaching increases the parents’ capacity for reflection and self-evaluation: results from a clinical trial in autism. Attachment & Human Development, 20(3), 287-308. https://doi.org/10.1080/14616734.2018.1446737
  • Simacek, J., Elmquist, M., Dimian, A. F., & Reichle, J. (2021). Current trends in telehealth applications to deliver social communication interventions for young children with or at risk for autism spectrum disorder. Current Developmental Disorders Reports, 8(1), 15-23. https://doi.org/10.1007/s40474-020-00214-w
  • Sinclair, A. C., Gesel, S. A., LeJeune, L. M., & Lemons, C. J. (2020). A review of the evidence for real-time performance feedback to improve instructional practice. The Journal of Special Education, 54(2), 90-100. https://doi.org/10.1177/0022466919878470
  • Snyder, P. A., Hemmeter, M. L., & Fox, L. (2015). Supporting implementation of evidence-based practices through practice-based coaching. Topics in Early Childhood Special Education, 35(3), 133-143. https://doi.org/10.1177/0271121415594925
  • *Tavukçu, D. (2021). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuğa sahip annelere sunulan koçluk uygulamalarının annelerin öğretim becerilerini ve çocuklarının güvenlik becerilerini edinmeleri üzerindeki etkisi (Tez Numarası: 703807) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Tomeny, K. R., McWilliam, R. A., & Tomeny, T. S. (2020). Caregiver-implemented intervention for young children with autism spectrum disorder: A systematic review of coaching components. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 7(2), 168-181. https://doi.org/10.1007/s40489-019-00186-7
  • *Tunç-Paftalı, A. (2018). Uzaktan koçluk uygulamasının otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilerle çalışan okul öncesi öğretmenlerinin öğretim becerileri ve öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkililiği (Tez Numarası: 523810) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Ünal, F. (2018). Koçluk desteğiyle sunulan web tabanlı mesleki gelişim portalının okul öncesi öğretmenlerinin gömülü öğretim becerileri ile gelişimsel yetersizliği olan çocukların hedef davranışları üzerindeki etkililiği (Tez Numarası: 533316) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yang, W., Huang, R., Su, Y., Zhu, J., Hsieh, W. Y., & Li, H. (2022). Coaching early childhood teachers: A systematic review of its effects on teacher instruction and child development. Review of Education, 10(1), e3343. https://doi.org/10.1002/rev3.3343
  • *Yapıcı, Y., G. (2019). Kardeşler aracılığıyla sunulan sosyal öyküler: Bir koçluk uygulaması örneği (Tez Numarası: 624854) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Yekta, Y. (2023). Özel gereksinimli çocuğu olan annelere çevrim içi Bug in Ear (BIE) teknolojisi ile sunulan koçluğun çocukların ev içi becerilerini kazanmasına etkisi (Tez Numarası: 846533) [Doktora tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yetkin, A. İ. (2023). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynlerine çevrimiçi koçluk ile sunulan doğal öğretim müdahale programının etkililiği (Tez Numarası: 828755) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Yıldız, K. (2023). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların annelerine koçluk desteğiyle sunulan karşılıklı taklit eğitiminin anne ve çocuk davranışları üzerindeki etkililiği (Tez Numarası: 853507) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, B. (2020). Okul öncesi kaynaştırma sınıfı öğretmenlerine uygulama temelli koçluk ile sunulan mesleki gelişim programının sınıfların kalitesine, öğretmenlere ve çocuklara etkisinin incelenmesi (Tez Numarası: 612534) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Yılmaz, Z. H. (2023). Öğretmen koçluğu uygulamalarının öğretim becerilerine ve özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin öykü yazma becerilerine etkisi (Tez Numarası: 832118) [Doktora tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ward, R., Reynolds, J. E., Pieterse, B., Elliott, C., Boyd, R., & Miller, L. (2020). Utilisation of coaching practices in early interventions in children at risk of developmental disability/delay: A systematic review. Disability and Rehabilitation, 42(20), 2846-2867. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1581846
  • Wattanawongwan, S., Ganz, J. B., Pierson, L., Yllades, V., Liao, C. Y., & Ura, S. K. (2022). Communication intervention implementation via telepractice parent coaching: Parent implementation outcomes. Journal of Special Education Technology, 37(1), 35-48. https://doi.org/10.1177/0162643420950026
  • What Works Clearinghouse. (2020). Standards handbook (version 4.1). Institute of Education Sciences. https://ies.ed.gov/ncee/wwc/Docs/referenceresources/WWC-Standards-Handbook-v4-1-508.pdf
  • Woods, J. J., & Brown, J. A. (2011). Integrating family capacity-building and child outcomes to support social communication development in young children with autism spectrum disorder. Topics in Language Disorders, 31(3), 235-246. https://doi.org/10.1097/TLD.0b013e318227fde4
  • Vismara, L. A., Rogers, S. J. (2018). Coaching parents of young children with autism. In Siller, M. & Morgan, L. (Eds.), Handbook of parent-implemented interventions for very young children with autism. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-90994-3_12

Postgraduate Theses on Coaching Practice in Special Education: A Systematic Review Study

Year 2025, Erken Görünüm, 1 - 21
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1498025

Abstract

Introduction: The importance of evidence-based practices in special education has been a focal point for the field. Ensuring the implementation of evidence-based interventions with high reliability and the effective results in special education have revealed the importance of programs aimed at increasing the competencies of individuals providing interventions and coaching have become widespread. Coaching practices, which is considered a new area for special education, has not yet been determined creates conceptual confusion.
Method: In this systematic review study, it was aimed to examine descriptively and methodologically the theses involving coaching practices with individuals with special needs and to provide a conceptual framework for coaching practices. In this context, twenty theses, fifteen of which were doctoral theses and five master's theses, were examined in the database of the National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖKTEZ), including the year of production, participants, type of coaching, setting, dependent and independent variables, effectiveness data for acquisition, monitoring and generalization, application, inter-observer reliability and social validity data regarding their reliability and validity.
Findings: The findings obtained from the study show that the training programs offered to parents, teachers and siblings, which include side-by-side, distance and hybrid coaching practices, are effective in helping individuals with autism spectrum disorder (ASD), intellectual disability, specific learning disability and multiple disabilities to acquire skills, and in helping parents, teachers and typically developing siblings to maintain and generalize the skills acquired by individuals with special needs. In all the theses examined, it is seen that social validity data were collected in addition to intervention and inter-observer reliability data.
Discussion: The findings of the thesis studies included in the review were discussed with the findings of other studies examining coaching practices in the field of special education in the literature and suggestions were made for the future.

References

  • Acle-Tomasini, G., Martínez-Basurto, L. M., & Lozada-García, R. (2016). Bridging the gap between theory and practice: Ecological risk/resilience model contributions to special education. Creative Education, 7(7), 1093-1110. http://doi.org/10.4236/ce.2016.77114
  • Adams, R. J., Smart, P., & Huff, A. S. (2017). Shades of grey: Guidelines for working with the grey literature in systematic reviews for management and organizational studies. International Journal of Management Reviews, 19(4), 432-454. https://doi.org/10.1111/ijmr.12102
  • Akbulut, M. (2019). Otizm spektrum bozukluğunda koçluk sisteminin birey ve ailesi üzerindeki psikososyal rolü (Tez Numarası: 569888) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Alatar, W., Knott, F., & Loucas, T. (2023). The effectiveness of telemedicine in coaching parents of autistic children using naturalistic developmental early interventions: A rapid review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 1-17. https://doi.org/10.1007/s40489-023-00393-3
  • *Arıkel, Ö. (2022). Web tabanlı ebeveyn koçluk programının otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynlerinin söz öncesi Milieu stratejilerini uygulamalarında etkililiği] (Tez Numarası: 772569) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Arslan-Armutçu, O. (2017). BİT-KOÇ öğretmen eğitim programı'nın öğretmenlerin söz öncesi dönem Milieu Öğretim Yöntemini uygulamalarında ve down sendromlu çocukların amaçlı iletişim davranışlarını arttırmada etkisinin belirlenmesi (Tez Numarası: 461547) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Artar, T. M. (2023). Bir montaj atölyesinde hizmet alan zihin yetersizliği olan yetişkinlerin toplum temelli çalışma yaşamına geçişinde destekli istihdam modelinin geliştirilmesi (Tez Numarası: 809227) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Arvas, E. (2023). Ebeveynlerin gelişimsel yetersizliği olan çocuklarına etkinlik çizelgeleri ile cinsel gelişim becerilerini öğretmeleri için sunulan koçluk (Tez Numarası: 827213) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Bahçalı, T. (2020). Ebeveynlerin aşamalı yardımla öğretim becerileri ve otizmli ergenlerin hedef becerisi üzerinde ebeveyn koçluğunun etkililiği (Tez Numarası: 647069) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bahçalı, T., & Odluyurt, S. (2021). Özel gereksinimli bireylerle gerçekleştirilmiş ebeveyn koçluğu uygulamalarına ilişkin araştırmaların incelenmesi: Bir alanyazın taraması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 189-209. https://doi.org/10.32960/uead.888966
  • Bethune, K. S, & Wood, C. L. (2013). Effects of coaching on teachers’ use of function-based interventions for students with severe disabilities. Teacher Education and Special Education, 36(2), 97-114. https://doi.org/10.1177/0888406413478637
  • *Bilmez, H. (2020). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynlerine sunulan koçluk uygulamalarının ebeveynlerinin öğretim becerileri ve çocuklarının iletişim becerileri üzerindeki etkileri (Tez Numarası: 646438) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Branson, D. (2015). A case for family coaching in early intervention. Young Exceptional Children, 18(1), 44-47. https://doi.org/10.1177/1096250615569903 Burns, N., & Grove, S. K. (2007). Understanding nursing research: Building an evidence-based practice (4th ed., pp. 134-163). Saunders.
  • *Çakır, R. (2024). Görmeyen otizmli öğrencilerle çalışan özel eğitim öğretmenlerine çevrimiçi ve koçlukla sunulan takvim kutuları stratejisi öğretmen eğitim programının etkililiği (Tez Numarası: 855056) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Çattık, M. (2019). Ebeveyn koçluğu aracılığıyla sunulan talep etme-model olmayla öğretimin otizmli çocukların sosyal becerilerine etkisi (Tez Numarası: 580421) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Değirmenci, H. D. (2018). Koçluk içeren ve içermeyen web-tabanlı mesleki gelişim uygulamalarının otizmli öğrencilerle çalışan öğretmenlerin öğretim becerilerini ve öğrencilerinin güvenlik becerilerini edinmeleri açısından karşılaştırılması (Tez Numarası: 524169) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, S. (2023). Özel yetenekli çocukların annelerinin çocukları ile ilişkileri hakkındaki görüşlerinin mentorluk fonksiyonlarına göre incelenmesi: Fenomenoloji çalışması (Tez Numarası: 809208) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Dunst, C. J., Howse, R. B., Embler, D., & Hamby, D. W. (2018). Evaluation of e-learning lessons for strengthening early childhood practitioner use of family capacity-building practices. International Journal of Educational Technology and Learning, 4(1), 34-39. https://doi.org/10.20448/2003.41.34.39
  • Elek, C., & Page, J. (2019). Critical features of effective coaching for early childhood educators: A review of empirical research literature. Professional Development in Education, 45(4), 567-585. https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1452781
  • *Fidan, A. (2018). Ortaokul öğretmenlerine sunulan hibrit koçluk uygulamasının kaynaştırma eğitiminde öğretmen davranışları ve öğrencilerin akademik kazanımları üzerindeki etkileri (Tez Numarası: 532627) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Gıcı-Vatansever, A. (2018). Otizm spektrum bozukluğuna sahip çocuğu olan annelere sunulan koçluk uygulamalarının annelerin öğretim becerilerini ve çocukların ortak dikkate tepki verme becerilerini edinmeleri üzerindeki etkileri (Tez Numarası: 511171) [Doktora tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gıcı-Vatansever, A., & Ahmetoğlu, E. (2023). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitiminde aile koçluğu: Bir derleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 599-624. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1214061
  • Graucher, T., Sinai-Gavrilov, Y., Mor, Y., Netzer, S., Cohen, E. Y., Levi, L., Birenboim, T., & Koller, J. (2022). From clinic room to zoom: Delivery of an evidence-based, parent-mediated intervention in the community before and during the pandemic. Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(12), 5222-5231. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05592-1 *Gülboy, E. (2021). Koçluk desteğinin öğretmenlerin işlevsel iletişim öğretimini uygulama becerileri ile otizm spektrum bozukluğu olan çocukların iletişim becerilerine ve problem davranışlarına etkisi (Tez Numarası: 673654) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gülboy, E., & Rakap, S. (2023). Özel gereksinimleri olan öğrencilere okuma becerilerinin öğretimi konulu lisansüstü tezlerin sistematik derlemesi. Yaşadıkça Eğitim, 37(1), 88-117. https://doi.org/10.33308/26674874.2023371475
  • Hampshire, P. K., & Allred, K. W. (2018). A parent-implemented, technology mediated approach to increasing self-management homework skills in middle school students with autism. Exceptionality, 26(2), 119-136. https://doi.org/10.1080/09362835.2016.1216848
  • Hernandez-Ruiz, E., & Braden, B. B. (2021). Improving a parent coaching model of music interventions for young autistic children. Journal of Music Therapy, 58(3), 278-309. https://doi.org/10.1093/jmt/thab008 Hoffmann, A. N.,
  • Bogoev, B. K., & Sellers, T. P. (2019). Using telehealth and expert coaching to support early childhood special education parent-implemented assessment and intervention procedures. Rural Special Education Quarterly, 38(2), 95-106. https://doi.org/10.1177/8756870519844162
  • Horner, R. H., Carr, E. G., Halle, J., McGee, G., Odom, S., & Wolery, M. (2005). The use of single-subject research to identify evidence-based practice in special education. Exceptional Children, 71(2), 165-179. https://doi.org/10.1177/001440290507100203
  • House, A. E., House, B. G., & Campbell, M. B. (1981). Measures of interobserver agreement: Calculation formula and distribution effect. Journal of Behavioral Assessment, 3, 37-57. https://doi.org/10.1007/BF01321350
  • Israel, M., Carnahan, C. R., Snyder, K. K., & Williamson, P. (2013). Supporting new teachers of students with significant disabilities through virtual coaching: A proposed model. Remedial and Special Education, 34(4), 195-204. https://doi.org/10.1177/0741932512450517
  • Kalkan, S. (2019). Sosyal-duygusal gelişimi risk altında olan okul öncesi çocuklarına yönelik piramit modeline dayalı uygulama temelli koçluk desteği içeren öğretmen mesleki gelişim programının etkililiği (Tez Numarası: 547516) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kemp, P., & Turnbull, A. P. (2014). Coaching with parents in early intervention: An interdisciplinary research synthesis. Infants & Young Children, 27(4), 305-324. https://doi.org/10.1097/IYC.0000000000000018
  • *Kizir, M. (2018). Ayrık denemelerle öğretimin çevrimiçi sunulan aile eğitim programıyla kazanımının incelenmesi [Analysis of acquisition of training programs presented online to parents by discrete trial training] (Tez Numarası: 530624) [Doktora tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kizir, M. (2019). Reviewing of telehealth (distance) coaching practices for autism spectrum disorder. Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(2), 1072-1110. https://doi.org/10.14812/cuefd.569720
  • Knight, J. (2009). Coaching. Journal of Staff Development, 30(1), 18-22.
  • Kratochwill, T. R., Hitchcock, J. H., Horner, R. H., Levin, J. R., Odom, S. L., Rindskopf, D. M., & Shadish, W. R. (2013). Single-case intervention research design standards. Remedial and Special Education, 34(1), 26-38. https://doi.org/10.1177/0741932512452794
  • Kretlow, A. G., & Bartholomew, C. C. (2010). Using coaching to improve the fidelity of evidence-based practices: A review of studies. Teacher Education and Special Education, 33(4), 279-299. https://doi.org/10.1177/0888406410371643
  • Kucharczyk, S., Shaw, E., Myles, B. S., Sullivan, L., Szidon, K., & Tuchman-Ginsberg, L. (2012). Guidance & coaching on evidence-based practices for learners with autism spectrum disorders. National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders. https://eric.ed.gov/?id=ED586332
  • Lane, J. D., Ledford, J. R., Shepley, C., Mataras, T. K., Ayres, K. M., & Davis, A. B. (2016). A brief coaching intervention for teaching naturalistic strategies to parents. Journal of Early Intervention, 38(3), 135-150. https://doi.org/10.1177/1053815116663178
  • Mahood, Q., Van Eerd, D., & Irvin, E. (2014). Searching for grey literature for systematic reviews: Challenges and benefits. Research Synthesis Methods, 5(3), 221-234. https://doi.org/10.1002/jrsm.1106
  • McKenzie, J. E., Brennan, S. E., Ryan, R. E., Thomson, H. J., Johnston, R. V., & Thomas, J. (2019). Defining the criteria for including studies and how they will be grouped for the synthesis. In J. P. T. Higgins, J. Thomas, J. Chandler, M. Cumpston, T. Li, M. J. Page & V. A. Welch (Eds.), Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (Version 6.1). Wiley. https://training.cochrane.org/handbook/current/chapter -03
  • Moher, D., Cook, D. J., Eastwood, S., Olkin, I., Rennie, D., & Stroup, D. F. (1999). Improving the quality of reports of meta-analyses of randomised controlled trials: The QUOROM statement. quality of reporting of meta-analyses. Lancet (London, England), 354(9193), 1896-1900. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(99)04149-5
  • Olçay-Gül, S., & Diken, İ. H. (2009). Erken çocuklukta özel eğitime ilişkin Türkiye’de gerçekleştirilmiş lisansüstü tez çalışmalarının gözden geçirilmesi. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 1(1), 46-78. https://www.int-jecse.net/index.php/ijecse/article/view/12
  • Orum-Çattık, E., & Ergenekon, Y. (2020). Özel eğitimde işitsel teknoloji koçluğu: Bug-in-Ear (BIE). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 511-532. https://doi.org/10.9779/pauefd.575809
  • Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S.,… & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. Revista Espanola de Cardiologia (English ed.), 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.rec.2021.07.010
  • *Pektaş-Karabekir, E. (2021). Çocuklarında otizm spektrum bozukluğu olan ebeveynlere sunulan koçluk uygulamalarının anne-çocuk çiftleri üzerindeki etkileri [The effects of coaching offered to parents of children with autism spectrum disorder on mother-child dyads] (Tez Numarası: 693562) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Pellecchia, M., Mandell, D. S., Beidas, R. S., Dunst, C. J., Tomczuk, L., Newman, J., Zeigler, L., & Stahmer, A. C. (2022). Parent coaching in early intervention for autism spectrum disorder: A brief report. Journal of Early Intervention, 45(2), 185-197, https://doi.org/10.1177/10538151221095860
  • Rakap, S., Denizli-Gülboy, H., & Gülboy, E. (2023). Özel gereksinimli öğrencilere fen bilimleri öğretimi: Gri literatürün sistematik derlemesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(1), 242-264. http://doi.org/10.33400/kuje.1241580
  • Reddy, L. A., Lekwa, A., & Shernoff, E. (2021). Comparison of the effects of coaching for general and special education teachers in high-poverty urban elementary schools. Journal of Learning Disabilities, 54(1), 36-53. https://doi.org/10.1177/0022219420970194
  • Ritchotte, J. A., & Zaghlawan, H. Y. (2019). Coaching parents to use higher level questioning with their twice-exceptional children. Gifted Child Quarterly, 63(2), 86-101. https://doi.org/10.1177/0016986218817042
  • Rios, K., & Burke, M. M. (2021). The effectiveness of special education training programs for parents of children with disabilities: A systematic literature review. Exceptionality, 29(3), 215-231. https://doi.org/10.1080/09362835.2020.1850455
  • Romano, M., & Schnurr, M. (2022). Mind the gap: Strategies to bridge the research-to-practice divide in early intervention caregiver coaching practices. Topics in Early Childhood Special Education, 42(1), 64-76. https://doi.org/10.1177/0271121419899163
  • Rush, D. D., & Shelden, M. L. L. (2011). The early childhood coaching handbook. Brookes Publishing Company.
  • Siller, M., Hotez, E., Swanson, M., Delavenne, A., Hutman, T., & Sigman, M. (2018). Parent coaching increases the parents’ capacity for reflection and self-evaluation: results from a clinical trial in autism. Attachment & Human Development, 20(3), 287-308. https://doi.org/10.1080/14616734.2018.1446737
  • Simacek, J., Elmquist, M., Dimian, A. F., & Reichle, J. (2021). Current trends in telehealth applications to deliver social communication interventions for young children with or at risk for autism spectrum disorder. Current Developmental Disorders Reports, 8(1), 15-23. https://doi.org/10.1007/s40474-020-00214-w
  • Sinclair, A. C., Gesel, S. A., LeJeune, L. M., & Lemons, C. J. (2020). A review of the evidence for real-time performance feedback to improve instructional practice. The Journal of Special Education, 54(2), 90-100. https://doi.org/10.1177/0022466919878470
  • Snyder, P. A., Hemmeter, M. L., & Fox, L. (2015). Supporting implementation of evidence-based practices through practice-based coaching. Topics in Early Childhood Special Education, 35(3), 133-143. https://doi.org/10.1177/0271121415594925
  • *Tavukçu, D. (2021). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuğa sahip annelere sunulan koçluk uygulamalarının annelerin öğretim becerilerini ve çocuklarının güvenlik becerilerini edinmeleri üzerindeki etkisi (Tez Numarası: 703807) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Tomeny, K. R., McWilliam, R. A., & Tomeny, T. S. (2020). Caregiver-implemented intervention for young children with autism spectrum disorder: A systematic review of coaching components. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 7(2), 168-181. https://doi.org/10.1007/s40489-019-00186-7
  • *Tunç-Paftalı, A. (2018). Uzaktan koçluk uygulamasının otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilerle çalışan okul öncesi öğretmenlerinin öğretim becerileri ve öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkililiği (Tez Numarası: 523810) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Ünal, F. (2018). Koçluk desteğiyle sunulan web tabanlı mesleki gelişim portalının okul öncesi öğretmenlerinin gömülü öğretim becerileri ile gelişimsel yetersizliği olan çocukların hedef davranışları üzerindeki etkililiği (Tez Numarası: 533316) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yang, W., Huang, R., Su, Y., Zhu, J., Hsieh, W. Y., & Li, H. (2022). Coaching early childhood teachers: A systematic review of its effects on teacher instruction and child development. Review of Education, 10(1), e3343. https://doi.org/10.1002/rev3.3343
  • *Yapıcı, Y., G. (2019). Kardeşler aracılığıyla sunulan sosyal öyküler: Bir koçluk uygulaması örneği (Tez Numarası: 624854) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Yekta, Y. (2023). Özel gereksinimli çocuğu olan annelere çevrim içi Bug in Ear (BIE) teknolojisi ile sunulan koçluğun çocukların ev içi becerilerini kazanmasına etkisi (Tez Numarası: 846533) [Doktora tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yetkin, A. İ. (2023). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynlerine çevrimiçi koçluk ile sunulan doğal öğretim müdahale programının etkililiği (Tez Numarası: 828755) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Yıldız, K. (2023). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların annelerine koçluk desteğiyle sunulan karşılıklı taklit eğitiminin anne ve çocuk davranışları üzerindeki etkililiği (Tez Numarası: 853507) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz, B. (2020). Okul öncesi kaynaştırma sınıfı öğretmenlerine uygulama temelli koçluk ile sunulan mesleki gelişim programının sınıfların kalitesine, öğretmenlere ve çocuklara etkisinin incelenmesi (Tez Numarası: 612534) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • *Yılmaz, Z. H. (2023). Öğretmen koçluğu uygulamalarının öğretim becerilerine ve özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin öykü yazma becerilerine etkisi (Tez Numarası: 832118) [Doktora tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ward, R., Reynolds, J. E., Pieterse, B., Elliott, C., Boyd, R., & Miller, L. (2020). Utilisation of coaching practices in early interventions in children at risk of developmental disability/delay: A systematic review. Disability and Rehabilitation, 42(20), 2846-2867. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1581846
  • Wattanawongwan, S., Ganz, J. B., Pierson, L., Yllades, V., Liao, C. Y., & Ura, S. K. (2022). Communication intervention implementation via telepractice parent coaching: Parent implementation outcomes. Journal of Special Education Technology, 37(1), 35-48. https://doi.org/10.1177/0162643420950026
  • What Works Clearinghouse. (2020). Standards handbook (version 4.1). Institute of Education Sciences. https://ies.ed.gov/ncee/wwc/Docs/referenceresources/WWC-Standards-Handbook-v4-1-508.pdf
  • Woods, J. J., & Brown, J. A. (2011). Integrating family capacity-building and child outcomes to support social communication development in young children with autism spectrum disorder. Topics in Language Disorders, 31(3), 235-246. https://doi.org/10.1097/TLD.0b013e318227fde4
  • Vismara, L. A., Rogers, S. J. (2018). Coaching parents of young children with autism. In Siller, M. & Morgan, L. (Eds.), Handbook of parent-implemented interventions for very young children with autism. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-90994-3_12
There are 73 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Autism and Spectrum Disorder Education
Journal Section Articles
Authors

Zekai Alper Alp 0000-0002-1959-1643

Veysel Aksoy 0000-0003-1020-8326

Ahmet İlkhan Yetkin 0000-0003-1199-7283

Early Pub Date February 21, 2025
Publication Date
Submission Date June 15, 2024
Acceptance Date January 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Erken Görünüm

Cite

APA Alp, Z. A., Aksoy, V., & Yetkin, A. İ. (2025). Postgraduate Theses on Coaching Practice in Special Education: A Systematic Review Study. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi1-21. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1498025

Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340