Giriş: Mesleğin ilk yıllarında edinilen tecrübeler özel eğitim öğretmenlerinin mesleğe yönelik tutumlarını etkilemektedir. Bu nedenle özel eğitim öğretmenlerinin ilk deneyimlerinin ve algılarının anlaşılması onların mesleğe yönelik tutumları, meslekte kalma durumları ve başarıları için önem taşımaktadır. Bu araştırmada özel eğitim öğretmenlerinin mesleklerinin ilk yılında edindikleri deneyimleri ve bu deneyimlere ilişkin başarılı ve başarısızlık algılarının derinlemesine incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma amacı doğrultusunda araştırma nitel araştırma yöntemi desenlerinden fenomenoloji ile tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 17 özel eğitim öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi türlerinden ölçüt örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sürecinde çalışma grubu ile bireysel görüşme ve odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler tematik analiz ile tümevarımsal bir yaklaşımla analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin tematik analizi sonucunda sekiz temaya ulaşılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonuçları özel eğitim öğretmenlerinin mesleğin ilk yıllarında öğretim süreci, kurumsal işleyiş, iş birliği-ilişkiler konularında hem başarılı hem de başarısız olarak nitelendirdikleri deneyimlerin olduğunu göstermektedir. Mesleğin ilk yılında edinilen deneyimler öğretmenlerin mesleki hedeflerini, hislerini ve beklentilerini etkilemektedir. Ayrıca araştırma bulguları okul ortamı, iş birliği-ilişkiler ve öğrenci özellikleri özel eğitim öğretmenlerinin deneyimlerini etkilediğini göstermektedir.
Tartışma: Araştırmadan elde edilen bulgular; özel eğitim öğretmenlerinin mesleğin ilk yılına ilişkin deneyimlerinin alanyazında yer alan pek çok çalışma bulgusu ile tutarlı olduğunu göstermektedir.
Özel eğitim öğretmeni mesleğin ilk yılı kurumsal işleyiş öğretmenlikte başarılı deneyimler öğretmenlikte başarısız deneyimler
Bu araştırmanın etik kurul izni Sosyal Bilimlerde İnsan Araştırmaları Etik Kurulunun 04.10.2021 tarihi ve 2021/10 sayılı toplantısında onaylanmıştır.
Introduction: Experiences gained in the first years of the profession affect special education teachers' attitudes toward the profession. Therefore, understanding the first experiences and perceptions of special education teachers is essential for their attitudes towards the profession, retention, and success. This study aimed to examine in depth the experiences of special education teachers in the first year of their profession and their perceptions of success and failure related to these experiences.
Method: In line with the research purpose, the study was designed using phenomenology, one of the qualitative research method designs. The research group consisted of 17 special education teachers. The study group was determined by criterion sampling and snowball sampling methods among the purposeful sampling methods. Research data were collected through semi-structured interview forms developed by the researchers. Individual and focus group interviews were conducted with the study group during the research process. The data obtained from the research were analyzed inductively through thematic analysis. As a result of the thematic analysis of the research data, eight themes were reached.
Findings: The study results show that special education teachers have successful and unsuccessful experiences regarding the teaching process, institutional functioning, and cooperation relationships in the first years of their profession. Experiences gained in the first year of the profession affect teachers' professional goals, emotions, and expectations. In addition, research findings show that school environment, collaboration relationships, and student characteristics affect the experiences of special education teachers.
Discussion: The study's findings show that special education teachers' experiences in the first year of their profession are consistent with the findings of many studies in the literature.
Special education teacher the first year of the profession institutional functioning successful experiences in teaching unsuccessful experiences in teaching
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 29, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 27, 2024 |
Acceptance Date | January 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Erken Görünüm |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.