This qualitative descriptive study aims to determine the problems in social relations faced by families with special
needs regarding their children’s impairment, and to examine the ways to cope with these problems. The study was
conducted in April 2018, Malatya, Turkey. The study sample included 6 mothers and 4 fathers, and 2 focus group
interviews were performed with them. Data were analyzed using descriptive analysis techniques. The themes
determined were: (1) Social exclusion and isolation and (2) coping mechanisms. 7 sub-categories were identified
under social exclusion and isolation. Some of these categories included lack of social acceptance and support,
being perceived as an infectious disease and stigmatization/labeling. Furthermore, 4 sub-categories were identified
under coping mechanisms: Establishment of association; socialization with other families who have children with
special needs; trying to be invisible in public places and religious values. The families should be supported through
multi-faceted social programs to cope with social isolation and exclusion.
Betimleyici tipte olan nitel araştırmada Otizm ve Zihinsel
yetersizlikten etkilenmiş çocuğa sahip ailelerin çocuklarının engel durumu ile
ilgili sosyal ilişkilerinde karşılaştıkları sorunların ve bu sorunlarla baş
etme yollarının saptanması amaçlanmıştır. Araştırma Malatya ilinde bulunan bir Nisan,
2018 yılında yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi 6 anne ve 4 babadan
oluşmuştur. Anne ve babalarla iki farklı odak grup görüşmesi yapılmıştır.
Veriler betimsel analiz tekniklerini kullanarak analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda ortaya çıkan temalar iki ana başlık altında sınıflandırılmıştır:
Sosyal dışlanma ve izolasyon ve baş etme yolları. Sosyal dışlanma ve izolasyon
teması için yedi alt kategori belirlenmiştir. Bu kategorilerden bazıları: Sosyal
kabul ve destek görmeme; bulaşıcı hastalık gibi görülmesi; damgalanma/etiketlenme;
sorunun bireyselleştirilmesidir. Baş etme yolları teması için ise dört alt
kategori belirlenmiştir: Dernekleşme; Özel gereksinimi olan çocuğa sahip diğer
ailelerle sosyalleşme; kamusal alanda görünmez olmaya çalışma; dini değerler. Araştırmanın
verileri değerlendirildikten sonra ailelerin, sosyal izolasyon ve dışlanmayla
baş edebilmeleri için çok yönlü sosyal programlarla desteklenmeleri gerektiği
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 3 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.