Review
BibTex RIS Cite

Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuklarla Rutin Temelli Öğretim Yaklaşımlarının Uygulandığı Çalışmaların İncelenmesi

Year 2019, Volume: 20 Issue: 4, 815 - 840, 04.12.2019
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.467638

Abstract

Rutin temelli öğretim
Bronfenbrenner’in geliştirdiği ekolojik kuram çerçevesinde şekillenen,
çocuk-aile- öğretmen ve yakın çevre ilişkisinin kurulup işbirlikçi bir
yaklaşımın benimsendiği, çocuğun öğrenme fırsatlarının en iyi şekilde
değerlendirildiği, bütünleştirme felsefesinin temel alındığı bir yaklaşımdır.
Bu araştırmada rutin temelli öğretim uygulamalarına yer veren çalışmalara
bütüncül bakılması ve bu çalışmaların sistematik olarak incelenmesi
amaçlanmıştır. Bir betimsel analiz çalışması olarak planlanan araştırmada elektronik ortamda çeşitli
veri tabanları taranmış,
ulaşılan çalışmaların kaynakçaları gözden geçirerek elle tarama yapılmıştır.
Gerçekleştirilen alanyazın taramasında 39 çalışmaya ulaşılmış, dahil etme-hariç
tutma ölçütlerine göre araştırmaya 19 çalışma dahil edilmiştir. Çalışmalar
katılımcı özellikleri, bağımlı değişken, bağımsız değişken, yöntem, veri
toplama araçları, genelleme ve kalıcılık başlıkları altında analiz edilmiştir.
Analiz edilen veriler rutin temelli öğretim programlarının uygulandığı
araştırmalar ve rutinlerin öğretim amaçlı kullanıldığı araştırmalar olmak üzere
iki temel başlık altında yorumlanmıştır. Bulgular, rutin temelli öğretimin
erken çocukluk dönemindeki gelişimsel yetersizliği olan çocuklara pek çok
becerinin öğretiminde işlevsel olarak kullanılabileceğini göstermektedir. 

References

  • Dunst, C. J., Hamby, D., Trivette, C. M., Raab, M., & Bruder, M. B. (2000). Everyday family and community life and children’s naturally occurring learning opportunities. Journal of Early Intervention, 23(3), 151–165.
  • Hwang, A. W., Chao, M. Y., & Liu, S. W. (2013). A randomized controlled trial of routines-based early intervention for children with or at risk for developmental delay. Research in Developmental Disabilities, 34(10), 3112-3123.
  • Kashinath, S., Woods, J., & Goldstein, H. (2006). Enhancing generalized teaching strategy use in daily routines by parents of children with autism. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 49(3), 466–485.
  • McWilliam, R. A. (2010). Routines-based early intervention: Strategies for supporting young children with disabilities. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
  • Pretti-Frontczak, K. L., Barr, D. M., Macy, M., & Carter, A. (2003). Research and resources related to activity-based intervention, embedded learning opportunities, and routines-based instruction: An annotated bibliography. Topics in Early Childhood Special Education, 23(1), 29-39.
  • Woods, J., Kashinath, S., & Goldstein, H. (2004). Effects of embedding caregiver-implemented teaching strategies in daily routines on children's communication outcomes. Journal of Early Intervention, 26(3), 175-193.
  • Wong, C., Odom, S. L., Hume, K. A., Cox, A. W., Fettig, A., Kucharczyk, S., & Schultz, T. R. (2015). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder: A comprehensive review. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(7), 1951-1966.

The Review of Studies on Routine-Based Teaching Practices Carried Out with Children with Developmental Disabilities

Year 2019, Volume: 20 Issue: 4, 815 - 840, 04.12.2019
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.467638

Abstract

This research aimed to holistically and systematically examine studies on routine-based teaching practices. In
this descriptive study, various electronic databases were scanned. 39 studies were reached in the literature
review, and according to the inclusion-exclusion criteria, 19 studies were included in the analysis. The studies
were analyzed under the headings of participant characteristics, dependent variable, independent variable,
method, data collection tools, generalization, and maintenance. The analyzed data were interpreted under two
main headings, as studies in which routine-based teaching practices were applied, and as studies in which
routines were used for teaching purposes. The results show that routine-based teaching practices can be used
functionally in teaching many skills to young children with developmental disabilities. 

References

  • Dunst, C. J., Hamby, D., Trivette, C. M., Raab, M., & Bruder, M. B. (2000). Everyday family and community life and children’s naturally occurring learning opportunities. Journal of Early Intervention, 23(3), 151–165.
  • Hwang, A. W., Chao, M. Y., & Liu, S. W. (2013). A randomized controlled trial of routines-based early intervention for children with or at risk for developmental delay. Research in Developmental Disabilities, 34(10), 3112-3123.
  • Kashinath, S., Woods, J., & Goldstein, H. (2006). Enhancing generalized teaching strategy use in daily routines by parents of children with autism. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 49(3), 466–485.
  • McWilliam, R. A. (2010). Routines-based early intervention: Strategies for supporting young children with disabilities. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
  • Pretti-Frontczak, K. L., Barr, D. M., Macy, M., & Carter, A. (2003). Research and resources related to activity-based intervention, embedded learning opportunities, and routines-based instruction: An annotated bibliography. Topics in Early Childhood Special Education, 23(1), 29-39.
  • Woods, J., Kashinath, S., & Goldstein, H. (2004). Effects of embedding caregiver-implemented teaching strategies in daily routines on children's communication outcomes. Journal of Early Intervention, 26(3), 175-193.
  • Wong, C., Odom, S. L., Hume, K. A., Cox, A. W., Fettig, A., Kucharczyk, S., & Schultz, T. R. (2015). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder: A comprehensive review. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(7), 1951-1966.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gizem Ergin 0000-0001-7025-5816

İbrahim H. Diken 0000-0001-7025-5816

Publication Date December 4, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 20 Issue: 4

Cite

APA Ergin, G., & Diken, İ. H. (2019). Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuklarla Rutin Temelli Öğretim Yaklaşımlarının Uygulandığı Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(4), 815-840. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.467638

Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340