The aim of this research is to investigate the experiences of pre-service teachers who are students at Teaching
Individuals with Intellectual Disabilities Program of a state university in Turkey about the teaching practice they
perform in a guidance and research center (GRC). The study employs the phenomenological design, and its
study group consists of 13 pre-service teachers who are final-year students in Education of Mentally Disabled
Program. The primary data of the study were obtained through semi-structured interviews, whereas the preservice teachers’ daily reports and the artifacts they obtained from the GRCs were used as supporting data. The
data obtained from the semi-structured interviews were analyzed through content analysis. The presentation of
the findings in this paper is as follows: the pre-service teachers’ views about the GRC, their practical
experiences, and their views about working in a GRC. It was observed that negative views turned into positive
ones after they started the practice. Pre-service teachers have examined the positive and negative aspects of the
practice in GRC. It is determined that some pre-service teachers want to work in GRC. It is recommended that
this study could be replicated within the scope of observation courses in institutions and applied in different
universities.
Bu araştırmada, bir devlet üniversitesinin zihin engelliler öğretmenliği programı son sınıf öğrencilerinin
öğretmenlik uygulaması kapsamında Rehberlik Araştırma Merkezinde (RAM) gerçekleştirdikleri uygulamaya
ilişkin deneyimlerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Olgubilimsel (fenomenolojik) desenle yürütülen araştırmanın
katılımcıları Zihin Engelliler Öğretmenliği programında okuyan, son sınıf öğrencilerinden 13 öğretmen adayıdır.
Araştırmanın temel verisi yarı-yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiş ve öğretmen adaylarının günlük
raporları ile RAM’dan elde ettikleri süreç ürünleri ise destek veri olarak kullanılmıştır. Yarı-yapılandırılmış
görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Bulgular, öğretmen adaylarının RAM’a
ilişkin görüşleri, RAM’da uygulama deneyimleri ve RAM’da öğretmen olmaya ilişkin görüşleri şeklinde üç ana
başlık altında sunulmuştur. RAM’da gerçekleştirilen uygulamanın öğretmen adaylarının uygulama öncesindeki
olumsuz tutumlarını olumlu yönde geliştirdiği görülmüştür. Öğretmen adayları, RAM’da yapılan uygulamanın
olumlu ve olumsuz yönlerini irdelemişlerdir. Bazı öğretmen adaylarının RAM’da çalışmak istedikleri
belirlenmiştir. Bu çalışmanın Kurumlarda Gözlem dersi kapsamında tekrarlanması ve farklı üniversitelerde
uygulanması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.