This study is a case study which is one of the qualitative research methods and a general survey model which is
one of the quantitative research methods. The sexual identity and gender behaviors of children with different
disabilities (hearing impairment, intellectual disability, autism spectrum disorder) were examined. Selcuk Sexual
Development Scale (36-72 Months) was used as the data collection tool. SPSS 20 software and coding method
were used for data analysis. The sample of the study consists of 48-72 months of children who reside in Konya
between 2017-2018, who have been diagnosed with medical diagnosis by the health board, and who have been
diagnosed with educational diagnosis by guidance research centers, who have a mild level of inadequacy, and who
have achieved at least one word-expressing language development at least. As a result of the research, the reasons
of non-preferential behaviors of children with intellectual disabilities were grouped under 5 themes, children with
autism spectrum disorder were gropued under 6 themes and children with hearing impairment under 3 themes. It
has been determined that the acquisition of children with sexual identity of children with hearing-impairment is
more sufficient than children with intellectual disabilities and children with intellectual disabilites’ sexual identity
acquisition is more sufficient than children with autism spectrum disorder.
Sexual development types of inadequacy and sexual development hearing impairment autism spectrum disorder intellectual disability
Araştırma
nitel araştırma yöntemlerinden Durum Çalışması yönteminde ve nicel araştırma
yöntemlerinden genel tarama modelinde tasarlanmıştır. Farklı yetersizlik
türlerinde yer alan çocukların ( İşitme yetersizliği, zihinsel yetersizlik, ve
otizmli çocuklar ) Cinsel gelişimin belirleyicileri olan cinsel kimlik ve
cinsiyete ilişkin davranışları Selçuk Cinsel Gelişim Ölçeği (36-72 Ay)
kullanılarak incelenmiştir. Verilerin analizinde SPSS 20, yazılımı
kullanılmıştır. Çalışmanın hedef evrenini 2017-2018 yılları arasında Konya ili
merkez ilçelerinde ikamet eden 48-72 aylık sağlık kurulu tarafından tıbbi,
Rehberlik Araştırma Merkezleri tarafından eğitsel tanılaması yapılmış hafif
düzey sadece bir yetersizliğe sahip ve en az tek kelime düzeyinde ifade edici dil
gelişimini kazanmış yetersizlik türlerindeki çocuklar oluşturmaktadır. Zihinsel
yetersizliği olan çocukların cinsiyete ilişkin davranışları tercih etmeme
nedenleri 5, otizm spektrum bozukluğu olan çocukların 6, işitme yetersizliği
olan çocukların ise 3 tema altında toplanmıştır. Ayrıca üç grubun cinsel kimlik
kazanımları betimsel olarak karşılaştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.