Bu çalışmanın amacı, Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocuğa
sahip ailelere, çocuklarına iletişim becerilerini kazandırmalarına yardımcı
olacak uzaktan aile eğitim uygulamalarını içeren araştırmalara yönelik
sistematik bir bilgi sunmaktır. Bu amaçla, 2000-2018 yılları arasında yapılan
uzaktan aile eğitim uygulamalarına ilişkin yürütülen araştırmalar alanyazın
üzerinden taranmış ve ulaşılan dokuz çalışma “özetleyici derleme” türünde sunulmuştur.
Ulaşılan araştırmalar; katılımcı özellikleri (yaş, cinsiyet, tanı),
bağımlı-bağımsız değişken, araştırma modeli, kullanılan yazılım programı veya
teknolojik araçlar, aile eğitim uygulama süreci, geçerlik-güvenirlik,
izleme-genelleme, bulgular, etki büyüklüğü ve sonuçlarına ilişkin özellikler
bakımından incelenmişlerdir. Sonuçlar, uygulanan programların hedeflenen
beceriler üzerinde olumlu etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Araştırmaların
sunulan bulguları ışığında, katılımcı ebeveynlerin hedeflenen öğretim yöntemini
uygulama becerisini kazandıkları görülmektedir. Katılımcı çocukların ise büyük
oranda hedeflenen iletişim becerilerini sergileyebildikleri belirlenmiştir.
Araştırmalarda uygulanan programların sosyal geçerliklerinin de yüksek olduğu
ifade edilmiştir.
Uzaktan eğitim internet temelli eğitim Otizm Spektrum Bozukluğu dil ve iletişim becerileri aile eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 1 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.