Bu
araştırma özel yetenekli çocukların kendi arkadaşlık ilişkilerine yönelik
görüşlerini belirlemeyi amaçlayan nitel bir araştırmadır. Çalışma grubunu
Düzce, Bolu ve Samsun illerinde yaşayan özel yetenekli 12 öğrenci
oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış Arkadaşlık İlişkileri Görüşme Formu kullanılarak toplanmıştır.
Verilerin analizi aşamasında 9 tema oluşturulmuş ve bulgular bu temalar altında
düzenlenmiştir. Bu temalar; birliktelik, çatışma, yakınlık, iletişim, yardım,
bağlılık, güven, özdeşim ve sadakat temaları olarak sıralanmaktadır. Bulgulara
göre; öğrenciler arkadaşlarının evlerine sık sık gidip birlikte zaman
geçirdiklerini, onlarla zaman geçirmekten keyif aldıklarını öte yandan yalnız zaman
geçirmeyi de sevdiklerini göstermektedir. İyi bir arkadaşta aradıkları en temel
özelliğin güven olduğu belirlenmiştir. Özel yetenekli çocuklar arkadaşlarıyla
bazı konularda tartışsalar da hata kendilerinde olduğu zaman mutlaka özür
dilediklerini ifade etmişlerdir. Arkadaşlarının fikir ve düşüncelerini
önemsediklerini ve onların sorunları ile yakından ilgilendiklerini dile
getirmişlerdir. Kendilerinin arkadaşları tarafından sevildiğini
belirtmişlerdir. Karşılıklı olarak sırlarını tutuklarını ve birbirlerini
koruduklarını ifade etmişlerdir. Arkadaşlarının yerinde olsaydı kendisi ile
arkadaşlık kurmak isteyebileceğini ifade eden çocuklar, kendilerinin iyi bir
arkadaş olduklarını dile getirmişlerdir. Arkadaşlarının başarıları ile mutlu
olduklarını ve kendi başarıları ile de arkadaşlarının mutlu olduklarını dile
getirmişlerdir. Fakat arkadaşları kendilerini kötü bir yola sürüklerse onlarla
arkadaşlıklarını keseceklerini de açıklamışlardır. Elde edilen bulgular alan
yazın çerçevesinde tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 1 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.