Giriş: Birçok çocuğun geliştirdiği dil becerilerinin ilki olan dinleme, sonraki dil becerilerinin temeli olarak hizmet etmektedir. Ayrıca tipik gelişen okuyucular, öğrenme güçlüğü olan çocuklar ve özgül dil bozukluğu olan çocuklar gibi birçok farklı grupta dinlediğini anlama becerilerinin okuma başarısını etkilemektedir. Bu araştırmanın amacı dinlediğini anlama ölçme aracının Türk kültürüne uyarlamasını yapmaktır.
Yöntem: Ölçme aracının psikometrik niteliklerinin madde tepki kuramı (MTK) çerçevesinde incelenmesi amaçlanmış olup bu doğrultuda iki-parametreli lojistik model (2PLM) kullanılmıştır. Sırasıyla, model varsayımlarından tek boyutluluk için doğrulayıcı faktör analizi, yerel bağımsızlık için Q3 istatistiği ve madde karakteristik eğrilerinin monotonik artışı varsayımı için her bir maddenin yetenek ölçeğine koşullu olarak yanıtlanma olasılıklarına ilişkin grafikler incelenmiştir. Varsayım testlerinin ardından genel model veri uyumu, madde bazında model veri uyumu, ayırtedicilik parametreleri, madde güçlük parametreleri ve bilgi fonksiyonları doğrulayıcı faktör analizinden (DFA) elde edilen faktör yükleriyle birlikte incelenmiştir.
Bulgular: Sonuçlar madde parametrelerinin pratikteki uygulamalarda beklenilen aralıklarda yer aldığını, ve test bilgi fonksiyonunun ölçeğin orijinaline benzer şekilde düşük yetenek düzeyinde zirve yaptığını göstermiştir. Faktör yükleri incelendiğinde 23. madde hariç faktör yüklerinin genel kabul edilebilir sınırdan yüksek olduğunu göstermiştir. Bu maddenin modele olan katkısı istatistiksel olarak test edildiğinde, maddenin ilişkili olduğu hikaye bloğundaki diğer maddeleri tutabilmek için bu maddenin ölçme aracında yer almasının uygun olacağı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra marjinal güvenirlik katsayısına dayalı olarak ölçme sonuçlarının yüksek düzeyde güvenilir olduğu gözlenmiştir.
Tartışma: Geçerlik ve güvenirlik çalışmasından elde edilen sonuçlar, ölçme aracının 36 maddelik formunun tek boyutlu yapısı için yeterli geçerlik kanıtının elde edildiğine işaret etmektedir.
Dinlediğini anlama ölçek uyarlama madde tepki kuramı geçerlik çalışması güvenirlik çalışması
Introduction: Listening, the first language skill developed by many children, serves as the basis of subsequent language skills. In addition, listening comprehension skills affect reading success in many different groups such as typically developing readers, children with learning disabilities and children with specific language disorders. The purpose of this research is to adapt the listening comprehension measurement tool to Turkish culture.
Method: The purpose of this study is to examine the psychometric properties of the measurement tool within the framework of item response theory (IRT) through two-parameter logistic model (2PLM). Among model assumptions, confirmatory factor analysis (CFA) for unidimensionality Q3 statistics and item characteristic curve for the monotonic increase assumption showing the response probabilities conditional to the ability continuum were examined, respectively. The results for the assumptions were satisfactory. Then, general model-data fit, item-based model-data fit, discrimination parameters, difficulty parameters and information functions were examined with factor loadings.
Findings: The results showed that item parameters were in the expected ranges in practical applications, and test information function peaked at lower ability level similar to the original measurement tool. Examining factor loadings, except the 23rd item, the remaining satisfied the generally acceptable cut-off point. Findings based on the model tests to find out the contribution of this item showed that it would be appropriate to include it in the measurement tool so as to keep the other items of associated with story block. Moreover, marginal reliability coefficient shows that the measurement results were highly reliable.
Discussion: It was concluded that sufficient evidence of validity and reliability was obtained for one-dimensional structure of 36-item form of the measurement tool.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 10, 2023 |
Publication Date | December 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.