Eğitici
animasyonlar kullanmak özellikle uygulamalı derslerde anlamayı artıran çok
etkili bir yoldur. Coğrafi Bilgi Sistemlerinde (CBS) kullanılan konumsal
analizlerin öğrenimi ve öğretimi hem öğrenciler hem de öğreticiler için zor bir
konudur. Özellikle sayısal yükseklik modeli üzerinde yapılan konumsal
analizlerin karmaşıklığı öğrencilerin konuyu anlamalarını zorlaştırmaktadır. Bu
olumsuzluğa birde CBS yazılımlarının kullanımından kaynaklanan zorluklar
eklendiğinde öğrencilerin konuya olan ilgilerinin daha da azaldığı
gözlemlenmiştir. Bu makalede öğrencilerin CBS kullanılan özellikle sayısal
yükseklik analizleri daha iyi anlamalarını sağlamak amacıyla ArcGIS yazılımında
gerçekleştirilen eğitim animasyonları ile analizlerin görselleştirilmesi
amaçlanmaktadır. Konumsal analizlere yönelik bu animasyonlar olabildiğince
basit bir kullanım yapısına indirgenmesiyle öğrenciler konumsal analizleri hem
kolaylıkla anlayabilecek hem de derse olan ilgilerini artıracaktır.
The
usage of educative animations is a very affective technique that facilitates
understanding in especially application based courses. Learning and education
of spatial analysis methods used in GIS are a very difficult issue for both
lecturers and students. Especially the complexity of the analysis based on
Digital Terrain Model makes it difficult for students to learn. When the
difficulties arising from usage of GIS software is also added to this
negativity, it is observed that the interests of the students for the subject
are decreasing. In this study, it is aimed to visualize GIS analyses with
animations made in ArcGIS software in order to especially ensure that students
understand better digital elevation analyses used in GIS. The students can both
understand easily spatial analysis and become more interested against the
course with the reduction of these animations about spatial analysis to a usage
structure being as simple as possible.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 23 Issue: 2 |