BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafi bilgi sistemlerinde kullanılan konumsal analizlerin animasyon tabanlı öğrenimi

Yıl 2017, Cilt: 23 Sayı: 2, 165 - 170, 28.04.2017

Öz

Eğitici
animasyonlar kullanmak özellikle uygulamalı derslerde anlamayı artıran çok
etkili bir yoldur. Coğrafi Bilgi Sistemlerinde (CBS) kullanılan konumsal
analizlerin öğrenimi ve öğretimi hem öğrenciler hem de öğreticiler için zor bir
konudur. Özellikle sayısal yükseklik modeli üzerinde yapılan konumsal
analizlerin karmaşıklığı öğrencilerin konuyu anlamalarını zorlaştırmaktadır. Bu
olumsuzluğa birde CBS yazılımlarının kullanımından kaynaklanan zorluklar
eklendiğinde öğrencilerin konuya olan ilgilerinin daha da azaldığı
gözlemlenmiştir. Bu makalede öğrencilerin CBS kullanılan özellikle sayısal
yükseklik analizleri daha iyi anlamalarını sağlamak amacıyla ArcGIS yazılımında
gerçekleştirilen eğitim animasyonları ile analizlerin görselleştirilmesi
amaçlanmaktadır. Konumsal analizlere yönelik bu animasyonlar olabildiğince
basit bir kullanım yapısına indirgenmesiyle öğrenciler konumsal analizleri hem
kolaylıkla anlayabilecek hem de derse olan ilgilerini artıracaktır.

Kaynakça

  • Yazıcı E, Uzoğlu M. “6. sınıf kuvvet ve hareket ünitesinde öğrenme amaçlı yazma aktivitesi ile animasyon yönteminin kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin karşılaştırılması”. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, Niğde, Türkiye, 27-30 Haziran 2012.
  • Karaşahinoğlu ŞE. Öğrenme Uygulamalarında Animasyon Kullanımı ve Temel Hentbol Oyun Kurallarını Anlatan Bir Animasyon Uygulaması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 2013.
  • Çelik E. Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Bilgisayar Destekli Animasyon Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2007.
  • Uzoğlu M. “The effect of keeping journal on the 7th grade students'achievements, and the attitudes of science and technology while learning the particle structure of matter and its features”. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 1, 890-895, 2012.
  • Yıldız A. “Prospective teachers' comprehension levels of special relativity theory and the effect of writing for learning on achievement”. Australian Journal of Teacher Education, 37(12), 551-556, 2012.
  • Demirbağ M. Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Kullanıldığı Fen Sınıflarında Modsal Betimleme Eğitiminin Öğrencilerin Fen Başarıları ve Yazma Becerilerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir, Türkiye, 2011.
  • Clausen-May T. Teaching Math’s to Pupils with Different Learning Styles. London, UK, Paul Chapman Publishing, 2005.
  • Castejón C, Blanco D, Moreno L. “Friendly interface to learn stereovision theory”. Computer Application Engineering Education, 17(2), 180-186, 2009.
  • Arıcı N, Dalkılıç E. “Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: Bir uygulama örneği”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 421-430, 2006.
  • Yakışan M, Yel M, Mutlu M. “Biyoloji öğretiminde bilgisayar animasyonlarının kullanılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 129-139, 2009.
  • Christel MG. “The role of visual fidelity in computer-based instruction”. Human Computer Interaction, 9(3), 183-223, 1994.
  • Daşdemir İ, Doymuş K. “Fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi”. PEGEM Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 33-42, 2012.
  • Kaçar ÖA, Doğan N. “Okul öncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü”. Akademik Bilişim Konferansları, Kütahya, Türkiye, 31 Ocak-2 Şubat 2007.
  • Junaini SN, Sidi J. “Enteramath: Interactive online mathematics teaching and learning through animations”. International Conference on Distance, Collaborative and e-Learning, Kuala Lumpur, Malaysia, 4-5 January, 2006.
  • Uzoğlu M. “Farklı öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarılarına, laboratuvar tutumlarına ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi: Giresun Eğitim Fakültesi örneği”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 2, Karadeniz Özel Sayısı, 195-209, 2014.
  • Taşkın Modelleme-TUFLOW. “About TUFLOW”. http://www.tuflow.com (18.01.2016).
  • Denniston R. “Time series visualizations in ArcGIS–an introduction”. http://blogs.library.duke.edu/data/2011/07/18/time-series-visualizations-in-arcgis-an-introduction/ (18.01.2016).
  • Prechtel, N, Londershausen K. “Animating geodata– exemplified by the dresden Altai-GIS”. Photogrammetrie– Fernerkundung-Geoinformation, 1, 37-46. 2005.
  • Yomralıoğlu T. Coğrafi Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Uygulamalar. 1. Baskı. İstanbul, Türkiye, Seçil Ofset, 2000.
  • Aranoff S. Geographical Information Systems: A Management Perspective. Ottawa, Canada, WDL Publications, 1989.
  • Düzgün Ş. “Madencilikte Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Yardımcı Teknolojiler”. http://www.acikders.org.tr/pluginfile.php/704/mod_resource/content/0/ek_kaynaklar/cbs_elkitabi.pdf (18.01.2016).
  • Demirkesen AC. “Sayısal yükseklik modellerinin analizi ve sel basman alanlarının belirlenmesi”. Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Jeodezik Ağlar Çalıştayı, Konya, Türkiye, 24-26 Eylül, 2003.
  • Daşdemir İ. Animasyon Yönteminin İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Olan Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, Türkiye, 2006.

Animation-based learning spatial analyses used in geographical information systems

Yıl 2017, Cilt: 23 Sayı: 2, 165 - 170, 28.04.2017

Öz

The
usage of educative animations is a very affective technique that facilitates
understanding in especially application based courses. Learning and education
of spatial analysis methods used in GIS are a very difficult issue for both
lecturers and students. Especially the complexity of the analysis based on
Digital Terrain Model makes it difficult for students to learn. When the
difficulties arising from usage of GIS software is also added to this
negativity, it is observed that the interests of the students for the subject
are decreasing. In this study, it is aimed to visualize GIS analyses with
animations made in ArcGIS software in order to especially ensure that students
understand better digital elevation analyses used in GIS. The students can both
understand easily spatial analysis and become more interested against the
course with the reduction of these animations about spatial analysis to a usage
structure being as simple as possible.

Kaynakça

  • Yazıcı E, Uzoğlu M. “6. sınıf kuvvet ve hareket ünitesinde öğrenme amaçlı yazma aktivitesi ile animasyon yönteminin kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin karşılaştırılması”. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri, Niğde, Türkiye, 27-30 Haziran 2012.
  • Karaşahinoğlu ŞE. Öğrenme Uygulamalarında Animasyon Kullanımı ve Temel Hentbol Oyun Kurallarını Anlatan Bir Animasyon Uygulaması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 2013.
  • Çelik E. Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Bilgisayar Destekli Animasyon Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2007.
  • Uzoğlu M. “The effect of keeping journal on the 7th grade students'achievements, and the attitudes of science and technology while learning the particle structure of matter and its features”. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 1, 890-895, 2012.
  • Yıldız A. “Prospective teachers' comprehension levels of special relativity theory and the effect of writing for learning on achievement”. Australian Journal of Teacher Education, 37(12), 551-556, 2012.
  • Demirbağ M. Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Kullanıldığı Fen Sınıflarında Modsal Betimleme Eğitiminin Öğrencilerin Fen Başarıları ve Yazma Becerilerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir, Türkiye, 2011.
  • Clausen-May T. Teaching Math’s to Pupils with Different Learning Styles. London, UK, Paul Chapman Publishing, 2005.
  • Castejón C, Blanco D, Moreno L. “Friendly interface to learn stereovision theory”. Computer Application Engineering Education, 17(2), 180-186, 2009.
  • Arıcı N, Dalkılıç E. “Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: Bir uygulama örneği”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 421-430, 2006.
  • Yakışan M, Yel M, Mutlu M. “Biyoloji öğretiminde bilgisayar animasyonlarının kullanılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 129-139, 2009.
  • Christel MG. “The role of visual fidelity in computer-based instruction”. Human Computer Interaction, 9(3), 183-223, 1994.
  • Daşdemir İ, Doymuş K. “Fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi”. PEGEM Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 33-42, 2012.
  • Kaçar ÖA, Doğan N. “Okul öncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü”. Akademik Bilişim Konferansları, Kütahya, Türkiye, 31 Ocak-2 Şubat 2007.
  • Junaini SN, Sidi J. “Enteramath: Interactive online mathematics teaching and learning through animations”. International Conference on Distance, Collaborative and e-Learning, Kuala Lumpur, Malaysia, 4-5 January, 2006.
  • Uzoğlu M. “Farklı öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarılarına, laboratuvar tutumlarına ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi: Giresun Eğitim Fakültesi örneği”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 2, Karadeniz Özel Sayısı, 195-209, 2014.
  • Taşkın Modelleme-TUFLOW. “About TUFLOW”. http://www.tuflow.com (18.01.2016).
  • Denniston R. “Time series visualizations in ArcGIS–an introduction”. http://blogs.library.duke.edu/data/2011/07/18/time-series-visualizations-in-arcgis-an-introduction/ (18.01.2016).
  • Prechtel, N, Londershausen K. “Animating geodata– exemplified by the dresden Altai-GIS”. Photogrammetrie– Fernerkundung-Geoinformation, 1, 37-46. 2005.
  • Yomralıoğlu T. Coğrafi Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Uygulamalar. 1. Baskı. İstanbul, Türkiye, Seçil Ofset, 2000.
  • Aranoff S. Geographical Information Systems: A Management Perspective. Ottawa, Canada, WDL Publications, 1989.
  • Düzgün Ş. “Madencilikte Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Yardımcı Teknolojiler”. http://www.acikders.org.tr/pluginfile.php/704/mod_resource/content/0/ek_kaynaklar/cbs_elkitabi.pdf (18.01.2016).
  • Demirkesen AC. “Sayısal yükseklik modellerinin analizi ve sel basman alanlarının belirlenmesi”. Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Jeodezik Ağlar Çalıştayı, Konya, Türkiye, 24-26 Eylül, 2003.
  • Daşdemir İ. Animasyon Yönteminin İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Olan Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, Türkiye, 2006.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Makale
Yazarlar

Abdurrahman Geymen

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Geymen, A. (2017). Coğrafi bilgi sistemlerinde kullanılan konumsal analizlerin animasyon tabanlı öğrenimi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 23(2), 165-170.
AMA Geymen A. Coğrafi bilgi sistemlerinde kullanılan konumsal analizlerin animasyon tabanlı öğrenimi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Nisan 2017;23(2):165-170.
Chicago Geymen, Abdurrahman. “Coğrafi Bilgi Sistemlerinde kullanılan Konumsal Analizlerin Animasyon Tabanlı öğrenimi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 23, sy. 2 (Nisan 2017): 165-70.
EndNote Geymen A (01 Nisan 2017) Coğrafi bilgi sistemlerinde kullanılan konumsal analizlerin animasyon tabanlı öğrenimi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 23 2 165–170.
IEEE A. Geymen, “Coğrafi bilgi sistemlerinde kullanılan konumsal analizlerin animasyon tabanlı öğrenimi”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 23, sy. 2, ss. 165–170, 2017.
ISNAD Geymen, Abdurrahman. “Coğrafi Bilgi Sistemlerinde kullanılan Konumsal Analizlerin Animasyon Tabanlı öğrenimi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 23/2 (Nisan 2017), 165-170.
JAMA Geymen A. Coğrafi bilgi sistemlerinde kullanılan konumsal analizlerin animasyon tabanlı öğrenimi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2017;23:165–170.
MLA Geymen, Abdurrahman. “Coğrafi Bilgi Sistemlerinde kullanılan Konumsal Analizlerin Animasyon Tabanlı öğrenimi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 23, sy. 2, 2017, ss. 165-70.
Vancouver Geymen A. Coğrafi bilgi sistemlerinde kullanılan konumsal analizlerin animasyon tabanlı öğrenimi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2017;23(2):165-70.





Creative Commons Lisansı
Bu dergi Creative Commons Al 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.