Bulanık
mantık, model belirsizliğine sahip, zamanla değişen ve doğrusal olmayan
sistemlerin kontrolünde kullanılan bir yapay zekâ kontrol yöntemidir.
Alternatif akım motorlarının yapılarında matematiksel modeli tam olarak
belirlenemeyen ve doğrusal olmayan sistem dinamikleri bulunmaktadır. Bundan
dolayı, bu motorlarının kontrolünde bulanık mantık denetleyiciler yaygın olarak
kullanılmaktadır. Bu çalışmada, alternatif akım motorlarından birisi olan
kalıcı mıknatıslı senkron motorun bulanık mantık ile hız denetimi yapılmıştır.
Tasarlanan bulanık mantık denetleyicilerin giriş ve çıkış üyelik fonksiyonları,
kural tabanlı çıkarım mekanizmaları ve durulaştırma işlemleri dahil tüm
aşamaları yazılımsal olarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan çalışmalarda,
Mamdani, Larsen ve Tsukamoto çıkarım yöntemlerinin kullanıldığı bulanık mantık
denetleyicilerin farklı çalışma koşulları altındaki performansları
karşılaştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, Larsen ve
Tsukamoto çıkarım yöntemlerinin daha iyi performans sergilediği görülmüştür.
Fuzzy
logic is an artificial intelligence control method that is used for controlling
time variant and nonlinear systems having model uncertainty. Alternative
current motors contain unidentified and nonlinear system dynamics in their
structures. Therefore, fuzzy logic controllers have been widely used in
controlling of these motors. In this study, permanent magnet synchronous motor
that is one of the alternative current motors has been controlled with fuzzy
logic controllers. Input and output membership functions, rule based inference
mechanisms and defuzzification processes have been realized in the designed
controllers. Simulation results that are obtained under different load and
speed operating conditions have been analyzed in the studies. Then performances
of Mamdani, Larsen and Tsukamoto fuzzy inference methods have been compared.
When the obtained results have been evaluated, It’s been seen that Larsen and
Tsukamoto fuzzy inference methods have better performance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 24 Issue: 2 |