Tutundurma; işletmelerin ürünlerini ve firmalarını tüketicilerin akıllarında tutmak, tüketicileri satın almaya yöneltmek ve kamuoyunun gözünde olumlu bir imaj oluşturabilmek için yapmış oldukları pazarlama çabalarıdır. Tutundurmanın bileşenleri; reklam, halkla ilişkiler, kişisel satış faaliyetleri, promosyondur. Son yıllarda sponsorluk da tutundurma bileşenleri arasında kendine yer bulan ve özellikle spor pazarlamasında önemi giderek artan bir kavram haline gelmiştir. Spor sponsorluğunda sponsorluk; bir sporcuya, bir takıma, bir organizasyona, forma üzerine gibi çeşitli şekillerde yapılmaktadır. Bu çalışmada; Afyonkarahisar ilindeki 500 tüketiciye yüzyüze anket uygulanmış, ülkemizdeki üç büyük futbol takımının forma sponsorlarının hatırlanabilirliği ve sponsorluğun satın alma davranışına etkisinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda elde edilen veriler değerlendirilerek frekansları alınmış, varyans analizi ve t-testi yapılmıştır. Çalışmada sponsorluğun, reklam ile desteklendiğinde daha çok akılda kalıcı olduğu, tüketicinin taraftarı olduğu takıma sponsorluk yapan firmayı rakiplerine sponsorluk yapan firmalara göre daha fazla hatırladığı ve satın alma davranışında ise bedeli düşük olan sponsor ürünlerinin bedeli yüksek olan sponsor ürünlerine göre daha çok tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır
Promotion is an marketing effort that make the firms’ name and products keep in their consumers’ mind, to direct their consumers for purchasing and to create an positive image and outlook in public. The components of the promotion are advertisement, public relations, personal sales activities and promotion. In addition this components, recently the sponsorship also appears as a promotion tool among these components and gains a increasingly rising momentum and specifically gets a phenemon in sport marketing. In sports sponsorship, spornsorship makes for sportsmen, teams, an organization, and uniform in various types. In this study, it has been used a face-off survey to the 500 consumers and it has been an effort to find out rememberability through the sponsors of the major 3 football clubs’ jerseys in our country and the effects of the sponsorship over purchasing attitudes. The data obtained for this purpose were evaluated and frequency, analysis of variance and t-tests. In a results of this study, when sponsorship supported by advertising is more catchy, consumers concluded that sponsors the their team to be in favor of a company more rememberable that is sponsoring the competitors and buying behavior of the less cost sponsor products are more preffered than high cost sponsor products
Other ID | JA62NS98KT |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.