Günümüzde giderek şiddetlenen ve boyutları değişen rekabet karşısında işletmelerin varlıklarını koruyabilmeleri giderek güçleşmektedir. Günümüz rekabet ortamında çevresel faktörlerde yaşanan hızlı dönüşümler, işletmelerin kriz olarak nitelendirilebilecek durumlarla karşı karşıya kalmasına yol açmaktadır. Krizlerden ölçeği ne olursa olsun her büyüklükteki işletmenin etkilenmesi beklenmekle birlikte, bu etkilerin boyutları farklı olabilmektedir. Bu bağlamda, işletmelerin amaç ve varlığını tehdit eden krizlerin olumsuz etkilerini azaltmak için kriz öncesinde çalışanlara yönelik kurumsal uygulamaların yapılması krizin etkilerini azaltabilecektir. Ekonomik ve sektörel krizlerin küçük işletmeler üzerinde birçok olumsuz etkileri olmaktadır. Yapıları gereği küçük işletmelerin özellikle kriz dönemlerinde karar sorumluluğunu üstüne almak durumunda olan küçük işletme sahipleri ve/veya yöneticileri stratejik düşünce perspektifine sahip olmalı ve krizden en az zararla çıkabilmek için iç ve dış çevresinin analizini doğru biçimde yapabilmelidirler. Bu amaçla anket yöntemiyle elde edilen veriler; işletme sorumlularıyla birebir ve yüz yüze görüşülerek; basit tesadüfi yöntemle seçilmiş Türkiye’nin çeşitli illerinde faaliyette bulunan 96 adet KOBİ niteliğindeki Ağaçişleri işletmelerine uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS paket programıyla analiz edilmiştir.Yapılan bu çalışmayla, Ağaçişleri sektöründe faaliyette bulunan işletmeler kriz dönemlerinde krize karşı önlem almazken krizden sonra işletmeler krize karşı önlem almaktadır. İşletmelerin kriz dönemlerinde krizi fırsata çevirmek için kullandıkları stratejiler reklam ve indirim ağırlıklıyken krizden sonra stratejide değişikliğe gidilmiş, stratejik uygulamalar olarak indirimlere devam kararı ve teşvik yolu benimsenmiştir. Kriz dönemlerinde işletmelerin krize karşı önlem paketinin olmadığı fakat kriz sonrasında önlem paketinin oluşturulduğu anlaşılmaktadır. Söz konusu işletmelerin bu süreçte maliyetlerin düşürülmesine yönelik önlemler yanında, yenilikçi ürün kalitesini yükseltmeye ve işgücü verimliliğini artırmaya yönelik önlemler de aldığı görülmektedir
In today’s world, the survival of the enterprises is becoming more and more difficult in the face of the escalating and changing competition. In the modern-day competitive environment, fast changes in the environmental factors cause the enterprises to face with situations that can be described as crisis. Whatever the scale of the crisis is, the enterprises of all sizes are expected to be affected but the dimensions of these effects can be different. In this respect, institutional practices aimed at the employees prior to the crisis in order to reduce the negative impacts of the crises threatening the aims and existence of the enterprise may minimise the impacts of the crisis.Economic and sectoral crises have numerous negative impacts on the small enterprises. Owners and/or managers of the small enterprises who are obliged to take the responsibility of making decisions at times of crises due to the very nature of these enterprises should have a perspective of strategic thinking and should be able to make an accurate analysis of the internal and external environments in order to overcome the crisis with minimal loss and damage. To this end, in this study, surveys were applied to 96 woodworking enterprises that were operating as SMEs in a variety of cities of Turkey and were selected via simple random sampling though personal and face-to-face interviews with the executives of the enterprises and the obtained data were analyzed through SPSS package program.The present study reveals that the enterprises operating in the woodworking sector take precautions against the crises following the crises instead of during the crises. The strategies used by the enterprises at times of crisis in order to turn the crisis into an opportunity were mainly advertisements and discounts while, following the crisis, they changed their strategies and decided to continue discounts and adopted incentives. It is understood that the enterprises do not have precaution packages for crisis periods but they develop precautions following the crisis. It is seen that the enterprises in question have taken precautions for improving the quality of the innovative products and increasing the labour productivity as well as for reducing the costs in such periods
Other ID | JA98ZV77HV |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.