Research Article
BibTex RIS Cite

APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY

Year 2017, , 841 - 853, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.664

Abstract

Benchmarking
is a quality management process which provide the opportunity to businesses,
institutions and organizations to develop selfexamining with best practices in
the industry. As a driving force benchmarking bring change to managed and thus
enabling continuous improvement and quality. 
In the literature of business administration the notion of benchmarking
would be defined as comparison of the services in the field of public
management. In the local authorities, a process about feasibility of benchmarking
consist four levels and nine steps was produced. This process was sustained
through interviews with quality management agents in the municipality according
to answer-question technique. At the end of the work, the municipality uses
strategic benchmarking according to point of focus, functional benchmarking
according to chosen partner since 2003. These works are functioned by including
strategic planning process in quality management system.  

References

  • Bayraktar, B. B. ve Yıldız, A. K. (2007). Kurumsal bilginin stratejik planlama sürecinde kullanılması: Bir ilçe belediyesi örneği. Bilgi Dünyası, Cilt 8, Sayı 2, s. 280-296.
  • Bedük, A. (2002). Benchmarking. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bumin, B. ve Erkutlu, H. (2002). Toplam kalite yönetimi ve kıyaslama (benchmarking) ilişkileri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 1, s. 83-100.
  • Camp, R. C. (1989). Benchmarking - The search for industry best practices that lead to superior performance. Milwaukee, WI: ASQC Quality Press.
  • Dattakumar, R. ve Jagadeesh, R. (2003). A Review of literature on benchmarking. Benchmarking: An International Journal, Cilt 10, s. 176209.
  • Demirel, E. T.,Yatkın, A., Düşükcan, M., Derin, N., Çakınberk , A. ve Güven, M. (2013). Seçmen görüşlerine göre belediye hizmet kalitesi: bir ölçek geliştirme çalışması. Çağdaş Yerel Yönetimler, Cilt 22, Sayı 3, s. 31-52.
  • Demirkaya, Y. (2008). Yerel yönetimlerde bir politika transfer aracı olarak benchmarking. “İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, s. 160-179.
  • Drew, S.A.W. (1997). From knowledge to action: the impact of benchmarking on organizational performance. Long Range Planning, Cilt 30, s. 427-441.
  • Erdem, B. (2006). İşletmelerde yeni bir yönetim yaklaşımı: kıyaslama (benchmarking) (yazınsal bir inceleme). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 9, Sayı 15, s. 65-98.
  • Eren, V. (2002). Kamu yönetiminde bir rekabet aracı olarak hizmet karşılaştırması yenilik ve başarı geliştirme. Amme İdaresi Dergisi, Cilt 35, Sayı 2, s. 61-75.
  • Ensari, H. (2004). 21. Yüzyıl okulları için kıyaslayarak öğrenme. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fong, S. W., Cheng, E. W. L. ve Danny, C.K. H. (1998). Benchmarking: a general reading for management practitioners. Management Decision, Cilt 36, Sayı 6, s. 407-418.
  • Jetmarová, B. (2011). Comparison of best practice benchmarking models. problems of management in the 21st Century. 6 de Setembro de 2011, s. 76-84.
  • Kleine B. (1994). Benchmarking for continuous performance improvement: Tactics for success. Total Quality Environmental Management, Spring.
  • Kocabaş, İ. (2004). Eğitim yönetiminde kıyaslama (benchmarking) yöntemi. Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 29, Sayı 132, s. 3-9.
  • Seymen Aytemiz, O. ve Bolat, T. (2002). Örgütsel öğrenme ve kıyaslama (benchmarking) tekniğinin bir örgütsel öğrenme aracı olarak kullanılması. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Siverbo, S. (2014). The implementation and use of benchmarking in local government: a case study of the translation of a management accounting innovation. Financial Accountability & Management, Cilt 30, Sayı 2, s.121-149.
  • Sorularla Kıyaslama. (2004). İşletme yönetiminde yeni eğilimler dizisi. İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2004-27.
  • Tektaş, A. ve Tosun, E. Ö. (2010). Yiyecek içecek endüstrisinde uluslararası performans kıyaslaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 15, Sayı 1, s. 29-44.
  • Tikici, M. (2004). Toplam kalite yönetim tekniği olarak kıyaslama. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Topaloğlu, C. ve Kaya, U. (2008). Benchmarking (Kıyaslama): turizm işletmeleri açısından kuramsal bir değerlendirme. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, s. 23-50.
  • Vaziri H.K. (1992). Using competitive benchmarking to set goals. Quality Progress, Cilt 8, s. 1-5.
  • Watson, G. H. (2007). Strategic benchmarking reloaded with six sigma. Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
  • Yıldız, G. ve Ardıç, K. (1997). Benchmarking’te bilgiye ulaşmada ahlak sorunu. Siyasette ve Yönetimde Etik Sempozyumu, Adapazarı, 24-26 Aralık 1997, s. 256.
  • Zairi, M. (1994). Benchmarking: The best tool for measuring competitiveness. Benchmarking for Quality Management & Technology, Cilt 1, Sayı 1, s. 11-24.
  • Zairi, M. ve Al-Mashari, M. (2005). The Role of benchmarking in best practice management and knowledge sharing. Journal of Computer Information Systems, s. 14-31.
  • www.mevzuat.gov.tr
Year 2017, , 841 - 853, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.664

Abstract

References

  • Bayraktar, B. B. ve Yıldız, A. K. (2007). Kurumsal bilginin stratejik planlama sürecinde kullanılması: Bir ilçe belediyesi örneği. Bilgi Dünyası, Cilt 8, Sayı 2, s. 280-296.
  • Bedük, A. (2002). Benchmarking. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bumin, B. ve Erkutlu, H. (2002). Toplam kalite yönetimi ve kıyaslama (benchmarking) ilişkileri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 1, s. 83-100.
  • Camp, R. C. (1989). Benchmarking - The search for industry best practices that lead to superior performance. Milwaukee, WI: ASQC Quality Press.
  • Dattakumar, R. ve Jagadeesh, R. (2003). A Review of literature on benchmarking. Benchmarking: An International Journal, Cilt 10, s. 176209.
  • Demirel, E. T.,Yatkın, A., Düşükcan, M., Derin, N., Çakınberk , A. ve Güven, M. (2013). Seçmen görüşlerine göre belediye hizmet kalitesi: bir ölçek geliştirme çalışması. Çağdaş Yerel Yönetimler, Cilt 22, Sayı 3, s. 31-52.
  • Demirkaya, Y. (2008). Yerel yönetimlerde bir politika transfer aracı olarak benchmarking. “İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, s. 160-179.
  • Drew, S.A.W. (1997). From knowledge to action: the impact of benchmarking on organizational performance. Long Range Planning, Cilt 30, s. 427-441.
  • Erdem, B. (2006). İşletmelerde yeni bir yönetim yaklaşımı: kıyaslama (benchmarking) (yazınsal bir inceleme). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 9, Sayı 15, s. 65-98.
  • Eren, V. (2002). Kamu yönetiminde bir rekabet aracı olarak hizmet karşılaştırması yenilik ve başarı geliştirme. Amme İdaresi Dergisi, Cilt 35, Sayı 2, s. 61-75.
  • Ensari, H. (2004). 21. Yüzyıl okulları için kıyaslayarak öğrenme. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fong, S. W., Cheng, E. W. L. ve Danny, C.K. H. (1998). Benchmarking: a general reading for management practitioners. Management Decision, Cilt 36, Sayı 6, s. 407-418.
  • Jetmarová, B. (2011). Comparison of best practice benchmarking models. problems of management in the 21st Century. 6 de Setembro de 2011, s. 76-84.
  • Kleine B. (1994). Benchmarking for continuous performance improvement: Tactics for success. Total Quality Environmental Management, Spring.
  • Kocabaş, İ. (2004). Eğitim yönetiminde kıyaslama (benchmarking) yöntemi. Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 29, Sayı 132, s. 3-9.
  • Seymen Aytemiz, O. ve Bolat, T. (2002). Örgütsel öğrenme ve kıyaslama (benchmarking) tekniğinin bir örgütsel öğrenme aracı olarak kullanılması. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Siverbo, S. (2014). The implementation and use of benchmarking in local government: a case study of the translation of a management accounting innovation. Financial Accountability & Management, Cilt 30, Sayı 2, s.121-149.
  • Sorularla Kıyaslama. (2004). İşletme yönetiminde yeni eğilimler dizisi. İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2004-27.
  • Tektaş, A. ve Tosun, E. Ö. (2010). Yiyecek içecek endüstrisinde uluslararası performans kıyaslaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 15, Sayı 1, s. 29-44.
  • Tikici, M. (2004). Toplam kalite yönetim tekniği olarak kıyaslama. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Topaloğlu, C. ve Kaya, U. (2008). Benchmarking (Kıyaslama): turizm işletmeleri açısından kuramsal bir değerlendirme. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, s. 23-50.
  • Vaziri H.K. (1992). Using competitive benchmarking to set goals. Quality Progress, Cilt 8, s. 1-5.
  • Watson, G. H. (2007). Strategic benchmarking reloaded with six sigma. Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
  • Yıldız, G. ve Ardıç, K. (1997). Benchmarking’te bilgiye ulaşmada ahlak sorunu. Siyasette ve Yönetimde Etik Sempozyumu, Adapazarı, 24-26 Aralık 1997, s. 256.
  • Zairi, M. (1994). Benchmarking: The best tool for measuring competitiveness. Benchmarking for Quality Management & Technology, Cilt 1, Sayı 1, s. 11-24.
  • Zairi, M. ve Al-Mashari, M. (2005). The Role of benchmarking in best practice management and knowledge sharing. Journal of Computer Information Systems, s. 14-31.
  • www.mevzuat.gov.tr
There are 27 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Aysel Cetindere Filiz

Cengiz Duran This is me

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Cetindere Filiz, A., & Duran, C. (2017). APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY. PressAcademia Procedia, 3(1), 841-853. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.664
AMA Cetindere Filiz A, Duran C. APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY. PAP. June 2017;3(1):841-853. doi:10.17261/Pressacademia.2017.664
Chicago Cetindere Filiz, Aysel, and Cengiz Duran. “APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY”. PressAcademia Procedia 3, no. 1 (June 2017): 841-53. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.664.
EndNote Cetindere Filiz A, Duran C (June 1, 2017) APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY. PressAcademia Procedia 3 1 841–853.
IEEE A. Cetindere Filiz and C. Duran, “APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY”, PAP, vol. 3, no. 1, pp. 841–853, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.664.
ISNAD Cetindere Filiz, Aysel - Duran, Cengiz. “APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY”. PressAcademia Procedia 3/1 (June 2017), 841-853. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.664.
JAMA Cetindere Filiz A, Duran C. APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY. PAP. 2017;3:841–853.
MLA Cetindere Filiz, Aysel and Cengiz Duran. “APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY”. PressAcademia Procedia, vol. 3, no. 1, 2017, pp. 841-53, doi:10.17261/Pressacademia.2017.664.
Vancouver Cetindere Filiz A, Duran C. APPLICATION OF BENCHMARKING IN LOCAL ADMINISTRATIONS: THE CASE OF NILUFER MUNICIPALITY. PAP. 2017;3(1):841-53.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.