BibTex RIS Cite

YALIN YÖNETİM SİSTEMLERİ İÇİN DİNAMİK KALİTE YÖNETİMİ YAKLAŞIMI: ŞİRKETLER İÇİN GELECEK PERSPEKTİFİ?

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 455 - 459, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118666

Abstract

Günümüzün rekabetçi ve hızla değişen işletme çevresinde, etkinlik ve verimlilik tüm sektörler için öncelikli konuların başında gelmektedir. Dinamik kalite yönetim sistemi, işletme süreçlerini sistematik yaklaşımla entegre etmesi bakımından yenilikçi bir model ortaya koymaktadır. Katma değer sağlamayan faaliyetlerin elimine edilme temel felsefesine sahip yalın yönetim sistemi ile entegre edilmiş dinamik kalite yönetim sistemi etkinliği arttırmak için anahtar bir rolde değerlendirilebilir. Bu anlamda bu çalışma kapsamında dinamik kalite yönetim sistemi ile yalın üretim sistemi ilişkisi meta-analizi yöntemi kullanılarak teorik olarak analiz edilmiştir. Çalışma bulgularının dinamik kalite yönetimi sisteminden başarı sağlamak için gerekli işletme modelini ortaya koyması bakımından önem taşımaktadır. Bu anlamda gerek akademik araştırmacılara gerekse de sektörel yöneticilere ışık tutacak sonuçlar ortaya konabilmektedir

References

  • Amasaka, K. 2002, “New JIT: A New Management Technology Principle At Toyota”, International Journal Production Economics, vol. 80, pp. – 144.
  • Aydın, H. 2009, “Yalın Üretim Sistemi, Değer Akış Haritalama Yöntemi ve Yalın Üretim Sisteminin Çalışanlara Etkileri”, Yüksek Lisans Tezi,
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü, Marmara Üniversitesi, İstanbul. Aziz, R.F. & Hafez, S.M. 2013, “Applying lean thinking in construction and performance improvement”, Alexandria Engineering Journal, vol. , pp. 679–695.
  • Bordean, O.N., Borza, A. & Glaser-Segura, D. 2011, “A Comparative Approach of the Generics Strategies Within The Hotel Industry:
  • Romania VS. USA”, Management & Marketing Challenges fort he Knowledge Society, vol. 6, no. 4, pp. 501-5014.
  • Brocke, J.V., Zelt, S. & Schmiedel, T. 2016, “On The Role of Context In Business Process Management”, International Journal of Information Management, vol. 36, pp. 486-495.
  • Çakır, A. 2007, “Hasta Güvenliği Kültürü İle Kalite Yönetim Sistemi Arasındaki İlişkinin Analizi”, Yayımlanmış Yüksek Lisans, Dokuz Eylül
  • Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Çankır, B. 2010, “Yalın Düşünce Sistemini Uygulayan Kurumlarla Uygulamayan Kurumlarda Çalışanlarda Örgütsel Vatandaşlık Davranışı”,
  • Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Çarkungöz, E. & Ediz, B. 2009, “Meta Analizi”, Uludag University Journal Of The Faculty Of Veterinary Medicine, vol. 28, no. 1, pp. 33-35.
  • Doğan, N.Ö. & Takcı, E. 2015, “Bir Tekstil İşletmesinde Simülasyon Yardımıyla Süreç İyileştirme”, Ege Akademik Bakış Dergisi, vol. 15, no. 2, pp. 185-196.
  • Ertürk, H., & Özçelik, F. 2008, “Yalın Üretim Uygulayan İşletmeler İçin Yalın Muhasebe”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
  • Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 1, pp. 15-45. Gaga, O. 2009, “Süreç Analizi ve Süreç İyileştirme Metodolojisi ve Kısıtlar Teorisi Yöntemiyle Süreç Analizi Uygulaması”, Yayımlanmış Yüksek
  • Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Güler, E. 2010, “Değişim Mühendisliği Uygulamalarına Öngörü Sağlamada Simülasyon Tekniğinin Kullanımı”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 8, no. 1, pp. 147-168. İnce, A.R., Erol, Y. & Karagöz, N. 2013, “Bir Süreç İyileştirme Örneği Olarak Görüntülü Arşivleme ve İletişim Sisteminin (PACS)
  • Değerlendirilmesi: Sivas Numune Hastanesi Uygulaması”, İşletme Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 3, pp. 243-257. Nguyen, D. 2015. “A New Application Model of Lean Management In Small And Medium Sized Enterprises”, International Journal of
  • Simulation Modelling, vol. 14 no. 2, pp. 289-298. Özçelik, F. 2013, “Yalın Performans Ölçümleri ve Yalın Üretim Uygulayan İşletmelerin Muhasebe Bölümlerinde Bir Araştırma”, International
  • Journal of Economic and Administrative Studies, vol. 5, no. 10, ISSN: 1307-9832.
  • Şenel, Ş.E. 2004, “Sağlık Kuruluşlarında Süreç Yönetiminin Uygulanabilirliği ve Bir Uygulama Örneği”, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi,
  • Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. TDK, 2016 Erişim Tarihi: 21.04.2016 http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.571b57f856c1b6.75374539
  • Trkman, P. 2010, “The Critical Success Factors of Business Process Management”, International Journal of Information Management, vol. , pp. 125-134.
  • Yılmazer, A. & Sarıaltın, H. 2011, “KOBİ’lerde Süreç Yönetimi Uygulamalarının İncelenmesi: Sakarya İli I. Organize Sanayi Bölgesi Örneği”,
  • Uludağ Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 30, no. 2, pp.155-186. Zheltonogov, V., Wood, J.K., Schume, P., Borgenstrad, M., Bharade, N. & Arsanjani, A. 2015, “Business Process Management Design Guide:
  • Using IBM Business Process Manager”, IBM Redbooks, ISBN: 978-0-7384-4059-0

DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 455 - 459, 01.06.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118666

Abstract

In today's highly competitive and rapidly changing business environment, the issues of efficiency and productivity are essential concerns for all industries. Dynamic quality management has emerged as an innovation model that integrates systematic process concerns into business processes. Considering the lean management system philosophy, which mainly aims to eliminate waste by using effective tools, integrated dynamic quality management has become a key factor for increasing effectiveness. Accordingly, this study mainly aims to examine the relationship between dynamic quality management and lean production systems through the whole business processes. This ambiguous relationship is theoretically analyzed by using recent studies in the management field as a meta-analysis method. The study findings demonstrate how to build the necessary business model for achieving success in dynamic quality management approach. Consequently, the insightful comments are provided for both academic researchers and sectoral managers

References

  • Amasaka, K. 2002, “New JIT: A New Management Technology Principle At Toyota”, International Journal Production Economics, vol. 80, pp. – 144.
  • Aydın, H. 2009, “Yalın Üretim Sistemi, Değer Akış Haritalama Yöntemi ve Yalın Üretim Sisteminin Çalışanlara Etkileri”, Yüksek Lisans Tezi,
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü, Marmara Üniversitesi, İstanbul. Aziz, R.F. & Hafez, S.M. 2013, “Applying lean thinking in construction and performance improvement”, Alexandria Engineering Journal, vol. , pp. 679–695.
  • Bordean, O.N., Borza, A. & Glaser-Segura, D. 2011, “A Comparative Approach of the Generics Strategies Within The Hotel Industry:
  • Romania VS. USA”, Management & Marketing Challenges fort he Knowledge Society, vol. 6, no. 4, pp. 501-5014.
  • Brocke, J.V., Zelt, S. & Schmiedel, T. 2016, “On The Role of Context In Business Process Management”, International Journal of Information Management, vol. 36, pp. 486-495.
  • Çakır, A. 2007, “Hasta Güvenliği Kültürü İle Kalite Yönetim Sistemi Arasındaki İlişkinin Analizi”, Yayımlanmış Yüksek Lisans, Dokuz Eylül
  • Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Çankır, B. 2010, “Yalın Düşünce Sistemini Uygulayan Kurumlarla Uygulamayan Kurumlarda Çalışanlarda Örgütsel Vatandaşlık Davranışı”,
  • Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Çarkungöz, E. & Ediz, B. 2009, “Meta Analizi”, Uludag University Journal Of The Faculty Of Veterinary Medicine, vol. 28, no. 1, pp. 33-35.
  • Doğan, N.Ö. & Takcı, E. 2015, “Bir Tekstil İşletmesinde Simülasyon Yardımıyla Süreç İyileştirme”, Ege Akademik Bakış Dergisi, vol. 15, no. 2, pp. 185-196.
  • Ertürk, H., & Özçelik, F. 2008, “Yalın Üretim Uygulayan İşletmeler İçin Yalın Muhasebe”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
  • Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 1, pp. 15-45. Gaga, O. 2009, “Süreç Analizi ve Süreç İyileştirme Metodolojisi ve Kısıtlar Teorisi Yöntemiyle Süreç Analizi Uygulaması”, Yayımlanmış Yüksek
  • Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Güler, E. 2010, “Değişim Mühendisliği Uygulamalarına Öngörü Sağlamada Simülasyon Tekniğinin Kullanımı”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 8, no. 1, pp. 147-168. İnce, A.R., Erol, Y. & Karagöz, N. 2013, “Bir Süreç İyileştirme Örneği Olarak Görüntülü Arşivleme ve İletişim Sisteminin (PACS)
  • Değerlendirilmesi: Sivas Numune Hastanesi Uygulaması”, İşletme Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 3, pp. 243-257. Nguyen, D. 2015. “A New Application Model of Lean Management In Small And Medium Sized Enterprises”, International Journal of
  • Simulation Modelling, vol. 14 no. 2, pp. 289-298. Özçelik, F. 2013, “Yalın Performans Ölçümleri ve Yalın Üretim Uygulayan İşletmelerin Muhasebe Bölümlerinde Bir Araştırma”, International
  • Journal of Economic and Administrative Studies, vol. 5, no. 10, ISSN: 1307-9832.
  • Şenel, Ş.E. 2004, “Sağlık Kuruluşlarında Süreç Yönetiminin Uygulanabilirliği ve Bir Uygulama Örneği”, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi,
  • Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. TDK, 2016 Erişim Tarihi: 21.04.2016 http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.571b57f856c1b6.75374539
  • Trkman, P. 2010, “The Critical Success Factors of Business Process Management”, International Journal of Information Management, vol. , pp. 125-134.
  • Yılmazer, A. & Sarıaltın, H. 2011, “KOBİ’lerde Süreç Yönetimi Uygulamalarının İncelenmesi: Sakarya İli I. Organize Sanayi Bölgesi Örneği”,
  • Uludağ Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 30, no. 2, pp.155-186. Zheltonogov, V., Wood, J.K., Schume, P., Borgenstrad, M., Bharade, N. & Arsanjani, A. 2015, “Business Process Management Design Guide:
  • Using IBM Business Process Manager”, IBM Redbooks, ISBN: 978-0-7384-4059-0
There are 23 citations in total.

Details

Other ID JA95BR44UD
Journal Section Articles
Authors

M. Sahin Gok This is me

Tugkan Arici

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Gok, M. S., & Arici, T. (2016). DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?. PressAcademia Procedia, 2(1), 455-459. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118666
AMA Gok MS, Arici T. DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?. PAP. June 2016;2(1):455-459. doi:10.17261/Pressacademia.2016118666
Chicago Gok, M. Sahin, and Tugkan Arici. “DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?”. PressAcademia Procedia 2, no. 1 (June 2016): 455-59. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118666.
EndNote Gok MS, Arici T (June 1, 2016) DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?. PressAcademia Procedia 2 1 455–459.
IEEE M. S. Gok and T. Arici, “DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?”, PAP, vol. 2, no. 1, pp. 455–459, 2016, doi: 10.17261/Pressacademia.2016118666.
ISNAD Gok, M. Sahin - Arici, Tugkan. “DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?”. PressAcademia Procedia 2/1 (June 2016), 455-459. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118666.
JAMA Gok MS, Arici T. DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?. PAP. 2016;2:455–459.
MLA Gok, M. Sahin and Tugkan Arici. “DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?”. PressAcademia Procedia, vol. 2, no. 1, 2016, pp. 455-9, doi:10.17261/Pressacademia.2016118666.
Vancouver Gok MS, Arici T. DYNAMIC QUALITY MANAGEMENT APPROACH FOR LEAN MANAGEMENT SYSTEMS: A FUTURE PERSPECTIVE FOR COMPANIES?. PAP. 2016;2(1):455-9.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.