Purpose- As result of expansion of the using mobile phone depending on the development of technology, businesses make promotions of products or services under the name of mobile advertising by sending messages to consumers’ mobile phones. SMS advertising is often used in mobile ads. One of the most important advantages of the mobile ads that businesses prefer is to reach directly to more consumers in less time. After consumers informed about related products or services with the mobile advertising message, they may also show impulse buying behavior. The aim of this research is to determine the effect of consumers' attitudes, who are using mobile phone, toward the mobile advertising on impulse buying behavior.
Methodology- The questionnaire prepared for the research was applied to 395 people. Correlation and regression analysis were applied to analyze the attitudes towards mobile ads and impulse buying behavior.
Findings- As a result of research analysis, participants' attitudes towards mobile ads have been found as positive and they are tend to impulse buying.
Conclusion- Moreover, it concluded that there is an effect of consumers' attitudes toward the mobile advertising on impulse buying behavior.
Amaç- Teknolojinin gelişmesine bağlı olarak mobil telefon kullanımının gün geçtikçe yaygınlaşması sonucu işletmeler ürün veya hizmet tanıtımlarını mobil reklam adı altında tüketicilerin cep telefonlarına gönderilen mesajlarla yapmaktadırlar. Mobil reklamların içerisinde genellikle SMS reklamları kullanılmaktadır. İşletmelerin mobil reklamı tercih etmesindeki en önemli avantajlardan biri daha kısa sürede daha çok tüketiciye doğrudan ulaşabilmektir. Mobil reklam mesajıyla tüketiciler ilgili ürün veya hizmet hakkında bilgilendirildikten sonra anlık olarak satın alma davranışı da gösterebilmektedirler. Bu çalışmanın amacı, mobil telefon kullanan tüketicilerin mobil reklamlara karşı tutumlarının anlık satın alma davranışı üzerine etkisini belirlemektir.
Yöntem- Çalışmaya yönelik olarak hazırlanan anket 395 kişiye uygulanmıştır. Mobil reklamlara yönelik tutum ve anlık satın alma davranışını ölçmek için korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır.
Bulgular- Araştırma sonucunda katılımcıların mobil reklamlara karşı tutumlarının olumlu ve anlık satın almaya eğilimli oldukları tespit edilmiştir.
Sonuç- Ayrıca, tüketicilerin mobil reklamlara yönelik tutumların anlık satın alma davranışı üzerine etkisi olduğu sonucuna da varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.