Purpose- Innovation is vital both for developing and developed countries in today’s world. It is also crucial for a developed economy and an increased welfare. It is to establish the useful method in detecting the incompetencies in innovation of middle-sized furniture businesses operating in Turkey, develop suggestions for solution and to improve their innovation proficiencies within market competition.
Methodology- To determine the shortest ways of implementing these innovative leaps for businesses and to make a scientific contribution to the developed and developing furniture industry in Turkey.
Findings- the convenient model for businesses to make practical innovative changes and gain awareness and to succeed and survive in a more challenging, competitive market environment is stated.
Conclusion- Possible alternative models were developed directed towards the established model and shared with the involved businesses. As a result of the model established with mediator variables, the effect of innovation perception on technology management / R&D and product quality / innovation is found to be exact and more significant than other variables.
Amaç- İnovasyon, günümüzde hem gelişmekte olan hem de gelişmiş ülkeler açısından çok önemlidir. Ülke ekonomisinin gelişmesinde ve refah düzeyinin artmasında da kilit bir etkendir. Türkiye de faaliyette bulunan orta büyüklükteki mobilya işletmelerinin inovasyon yapmadaki yetersizliklerini ortaya çıkarıp bu yetersizliklere çözüm önerileri geliştirip pazar rekabeti kapsamında inovasyon yeterliliği kazandıracak faydalı modelin oluşturulmasıdır.
Yöntem- Bu model kapsamında söz konusu işletmelerin hangi yöntemi uygularlarsa daha kısa yoldan inovatif hamleleri gerçekleştirebileceğinin görmesini sağlamak ve gelişen gelişmekte olan Türkiye mobilya sektör ekonomisine bilimsel nitelikte katkılar sağlamaktır.
Bulgular- İşletmelerin daha pratik inovatif hamle yapmasına ve farkındalık kazanmasına yardımcı olarak zorlaşan pazar rekabeti koşullarında başarılı olarak ayakta kalmalarını sağlayacak uygun model belirlenmiştir.
Sonuç- Kurulan modele yönelik alternatif olası modellerde geliştirilip ilgili işletmelerle paylaşılmıştır. Aracı değişkenler ile kurulan model göre; Pazar rekabeti kapsamında inovasyon algısının teknoloji yönetimi/ar-ge aracı değişkeni ile ürün kalitesi ve inovasyonuna etkisi modeldeki diğer değişkenlere göre daha anlamlı olduğu ve tam aracılık etkisi gösterdiği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.