Research Article
BibTex RIS Cite

EFFECTS OF SELECTED TOTAL QUALITY PRACTICES AND INNOVATION PERCEPTION ABOUT MARKET COMPETITION OF MANAGERS ON PRODUCT QUALITY AND INNOVATION

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 290 - 294, 01.09.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.900

Abstract

Purpose- Innovation is vital both for developing and developed countries in today’s world. It is also crucial for a developed economy and an increased welfare. It is to establish the useful method in detecting the incompetencies in innovation of middle-sized furniture businesses operating in Turkey, develop suggestions for solution and to improve their innovation proficiencies within market competition.

Methodology- To determine the shortest ways of implementing these innovative leaps for businesses and to make a scientific contribution to the developed and developing furniture industry in Turkey.

Findings- the convenient model for businesses to make practical innovative changes and gain awareness and to succeed and survive in a more challenging, competitive market environment is stated.

Conclusion- Possible alternative models were developed directed towards the established model and shared with the involved businesses. As a result of the model established with mediator variables, the effect of innovation perception on technology management / R&D and product quality / innovation is found to be exact and more significant than other variables.

References

  • Choo, C. W. (2002). Information management for the intelligent organization: the art of scanning the environment (3rd Ed.). Medford, NJ: Information Today, Inc.
  • Deniz, M. (2011). KOBİ’lerde yenilik, yenilik stratejileri ve bir uygulama. Selçuk Üniversitesi, İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Sayı 22, s. 141-175.
  • Doğan, İ., Ö., Marangoz, M., Topoyan, M., (2003). İşletmelerin iç ve diş pazarda rekabet gücünü etkileyen faktörler ve bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı:2, s. 118.
  • Elçi, Ş. (2007). İnovasyon kalkinmanin ve rekabetin anahtarı. İstanbul: Technopolis, s. 2.
  • Kayabaşı, A., Duran, C., Çetindere, A., (2009). KOBİ’lerde yeniliği teşvik eden unsurlar ve yenilik performansi arasindaki ilişkinin incelenmesi. 6. KOBİ’ler ve Verimlilik Kongresi Kongre Kitabı, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 129, 17-18 Kasım 2009, İstanbul, s. 449-459.
  • Schumpeter, J. A. (1934). Theory of economic development. Cambridge: Harvard University Press.
  • Uzkurt, C., Şen, R., (2012). Örgüt kültürü ve örgütsel yeniliğin pazarlama yeniliğine etkisi: gazli içecek sektöründe bir araştirma. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, s. 27-50.
  • Weerawardena, J. (2003). The role of marketing capability in innovation- based competitive strategy. Journal of Strategic Marketing, Volume 11, Issue 1, p. 15-35.

PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 290 - 294, 01.09.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.900

Abstract

Amaç- İnovasyon, günümüzde hem gelişmekte olan hem de gelişmiş ülkeler açısından çok önemlidir. Ülke ekonomisinin gelişmesinde ve refah düzeyinin artmasında da kilit bir etkendir. Türkiye de faaliyette bulunan orta büyüklükteki mobilya işletmelerinin inovasyon yapmadaki yetersizliklerini ortaya çıkarıp bu yetersizliklere çözüm önerileri geliştirip pazar rekabeti kapsamında inovasyon yeterliliği kazandıracak faydalı modelin oluşturulmasıdır.

Yöntem- Bu model kapsamında söz konusu işletmelerin hangi yöntemi uygularlarsa daha kısa yoldan inovatif hamleleri gerçekleştirebileceğinin görmesini sağlamak ve gelişen gelişmekte olan Türkiye mobilya sektör ekonomisine bilimsel nitelikte katkılar sağlamaktır.

Bulgular- İşletmelerin daha pratik inovatif hamle yapmasına ve farkındalık kazanmasına yardımcı olarak zorlaşan pazar rekabeti koşullarında başarılı olarak ayakta kalmalarını sağlayacak uygun model belirlenmiştir.

Sonuç- Kurulan modele yönelik alternatif olası modellerde geliştirilip ilgili işletmelerle paylaşılmıştır. Aracı değişkenler ile kurulan model göre; Pazar rekabeti kapsamında inovasyon algısının teknoloji yönetimi/ar-ge aracı değişkeni ile ürün kalitesi ve inovasyonuna etkisi modeldeki diğer değişkenlere göre daha anlamlı olduğu ve tam aracılık etkisi gösterdiği saptanmıştır.

References

  • Choo, C. W. (2002). Information management for the intelligent organization: the art of scanning the environment (3rd Ed.). Medford, NJ: Information Today, Inc.
  • Deniz, M. (2011). KOBİ’lerde yenilik, yenilik stratejileri ve bir uygulama. Selçuk Üniversitesi, İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Sayı 22, s. 141-175.
  • Doğan, İ., Ö., Marangoz, M., Topoyan, M., (2003). İşletmelerin iç ve diş pazarda rekabet gücünü etkileyen faktörler ve bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı:2, s. 118.
  • Elçi, Ş. (2007). İnovasyon kalkinmanin ve rekabetin anahtarı. İstanbul: Technopolis, s. 2.
  • Kayabaşı, A., Duran, C., Çetindere, A., (2009). KOBİ’lerde yeniliği teşvik eden unsurlar ve yenilik performansi arasindaki ilişkinin incelenmesi. 6. KOBİ’ler ve Verimlilik Kongresi Kongre Kitabı, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 129, 17-18 Kasım 2009, İstanbul, s. 449-459.
  • Schumpeter, J. A. (1934). Theory of economic development. Cambridge: Harvard University Press.
  • Uzkurt, C., Şen, R., (2012). Örgüt kültürü ve örgütsel yeniliğin pazarlama yeniliğine etkisi: gazli içecek sektöründe bir araştirma. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, s. 27-50.
  • Weerawardena, J. (2003). The role of marketing capability in innovation- based competitive strategy. Journal of Strategic Marketing, Volume 11, Issue 1, p. 15-35.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Colak 0000-0003-4780-587X

Cengiz Duran This is me 0000-0001-7910-0677

Sema Behdioglu 0000-0002-4759-2088

Hayrettin Ozler 0000-0001-7056-4061

Tahsin Cetin 0000-0002-7886-981X

Publication Date September 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Colak, M., Duran, C., Behdioglu, S., Ozler, H., et al. (2018). PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ. PressAcademia Procedia, 7(1), 290-294. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.900
AMA Colak M, Duran C, Behdioglu S, Ozler H, Cetin T. PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ. PAP. September 2018;7(1):290-294. doi:10.17261/Pressacademia.2018.900
Chicago Colak, Mehmet, Cengiz Duran, Sema Behdioglu, Hayrettin Ozler, and Tahsin Cetin. “PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ”. PressAcademia Procedia 7, no. 1 (September 2018): 290-94. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.900.
EndNote Colak M, Duran C, Behdioglu S, Ozler H, Cetin T (September 1, 2018) PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ. PressAcademia Procedia 7 1 290–294.
IEEE M. Colak, C. Duran, S. Behdioglu, H. Ozler, and T. Cetin, “PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ”, PAP, vol. 7, no. 1, pp. 290–294, 2018, doi: 10.17261/Pressacademia.2018.900.
ISNAD Colak, Mehmet et al. “PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ”. PressAcademia Procedia 7/1 (September 2018), 290-294. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.900.
JAMA Colak M, Duran C, Behdioglu S, Ozler H, Cetin T. PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ. PAP. 2018;7:290–294.
MLA Colak, Mehmet et al. “PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ”. PressAcademia Procedia, vol. 7, no. 1, 2018, pp. 290-4, doi:10.17261/Pressacademia.2018.900.
Vancouver Colak M, Duran C, Behdioglu S, Ozler H, Cetin T. PAZAR REKABETİ KAPSAMINDA YÖNETİCİLERİN İNOVASYON ALGISI İLE SEÇİLEN TOPLAM KALİTE UYGULAMALARININ ÜRÜN KALİTESİNE VE İNOVASYONUNA ETKİSİ. PAP. 2018;7(1):290-4.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.