Amaç-
Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte sosyal medya kullanımı hayatımıza
girmiş ve farklı amaçlarla kullanılmaya başlanmıştır. Özellikle girişimcilik
konusunda sağladığı rahatlıklar çerçevesinde sosyal medya platformları
girişimci olmak isteyen bireylere cazip gelmektedir. Girişimcilik ruhuna sahip
bireyler, kendilerinde taşıdıkları girişimci kişilik özellikleri ve
girişimcilik niyetleri doğrultusunda sosyal medyayı girişimcilik faaliyetlerini
hayata geçirmek için kullanmaktadır. Bu araştırmanı amacı, üniversite
öğrencilerinin girişimcilik amacıyla sosyal medya kullanımlarının girişimcilik
niyetlerine etkisini belirlemektir.
Yöntem-
Araştırmanın örneklemi, Gebze Teknik
Üniversitesi’nde farklı bölüm ve farklı sınıf seviyelerinde öğrenim gören
kolayda örnekleme yoluyla ulaşılmış 324 öğrenciden oluşmaktadır. Elde edilen
veriler, SPSS istatistik programı ile analizlere tabii tutulmuştur.
Bulgular-
Yapılan analizler neticesinde girişimci amaçlı sosyal medya
kullanım boyutları olan bilişsel kullanım boyutu ve öz yeterlilik boyutu ile
girişimcilik niyetini anlamlı ve pozitif yönlü olarak etkilediği
belirlenmiştir.
Sonuç-.
Üniversite öğrencilerinin girişimci amaçlı sosyal medya kullanımları
girişimcilik niyetlerini artırmaktadır. Üniversiteli genç bireylerin, sosyal
medya da sadece sosyal amaçlı gezinmenin dışında, geleceklerine yön verecek
kariyer planlaması ile ilgili neler yapabileceklerini araştırmakta ve özellikle
de daha önce yapılan girişim çalışmalarından da etkilenerek, girişimcilik
özelliklerini de geliştirmeye çalıştıkları ve bu amaçla sosyal medyayı
kullandıkları görülmektedir.
Purpose- Nowadays, with the advancement of technology, social
media came to our lives and is started to be used with other purposes, as well.
Specifically, entrepreneurs perceive social media platforms very appealing for
the opportunities that they provide. People with entrepreneur sprit use social
media for their entrepreneurship activities in line with their entrepreneurship
motives and their entrepreneur characteristics. The purpose of this study is to
determine the effects of university students’ use of social media for
entrepreneurship on entrepreneurship objectives.
Methodology- The sample of the study is composed of 324 university students
from different fields in Gebze Technical University. The collected data is
analyzed with SPSS statistical software.
Findings- Results of the analysis shows that cognitive and
self-sufficiency aspects of social media use for entrepreneurship have positive
effects on entrepreneurship objectives.
Conclusion- Conclusion: University students’ use of social media
for entrepreneurship activities increases their entrepreneurship motives. In
addition to the use of social media for social objectives, university students
research for what they can do for their career plans, which will shape their
future, try to develop their entrepreneur characteristics and use social media
for these objectives.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.