Research Article
BibTex RIS Cite

SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 269 - 273, 30.07.2019
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1103

Abstract

Amaç- Son yirmi
yıldır hızla gelişen teknoloji ile internet reklamcılığının önemi artmış ve
işletmeler tarafından çeşitli dijital yöntemlerle tüketicilere ulaştırılmaya
çalışılmaktadır. Kullanılan bu stratejilerden özellikle Banner reklamlar,
advertoriallar, arama motoru reklamları internet reklamcılığının en çok
kullanılan türleridir. Ancak son zamanlarda çok fazla reklamın tüketiciye nüfuz
etmesinden ve bilinçli tüketici profili oluşarak reklam içeriğinin arzının
ortaya çıkmasından dolayı reklamdan uzaklaşan bir tüketici yapısı meydana
gelmiştir. Bundan dolayı günümüzde reklamları engelleyici çeşitli programların
kullanılması nedeniyle reklamdan uzaklaşan tüketicilerin ilgisini çekmek adına
farklı internet reklamcılık çeşitleri ön plana çıkmıştır. Bunlardan biri de
“Native Marketing” yani “doğal reklamcılık” olarak ifade edilen ve bulunduğu
platformun içeriğine ve görsel tasarımına uygun olarak hazırlanan bir internet
reklamcılık türüdür.

Yöntem- Günümüzde
popülerliği artan sosyal medya mecraları(Youtube, Facebook, Twitter, Instagram)
tüketicinin mobil cihazlarla internete erişimini kolaylaştırmıştır. Bu bağlamda
sosyal medya üzerinden yapılan reklamlar kullanıcının tercih ve beğenilerini ön
plana taşıyarak, kişiye özel reklam hazırlaması yapılmaktadır.

Bulgular- Doğal reklam
aracı olarak sosyal medya gün geçtikçe daha fazla kullanılmakta ve tüketicinin
beğenisini çekme yönünde başarılı olmaktadır.







Sonuç- Bu
çalışmada doğal reklamcılık kavramı incelenerek, doğal reklamcılığın
özellikleri ve türlerinden bahsedilmiştir. Ayrıca doğal reklam ile banner ve
advertorial pazarlama ile başlıkları karşılaştırılarak, avantaj ve
dezavantajları, benzer ve farklı yönleri ele alınmıştır. Bununla birlikte
sosyal medya kavramı üzerinde durularak, doğal reklamların bu mecralardaki
kullanımları konusu incelenmiştir. Son olarak da sosyal medya ağları üzerinde
yapılan doğal reklam örneklerine yer verilmiştir.

References

  • Arslan E. (2016). “Doğal Reklam: Güncel Bir İnternet Reklamcılığı Yöntemi Olarak Doğal Reklamın Tüm Yönleriyle İncelenmesi” Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 1, Haziran 2017, ss. 563-584.
  • Arslan E. (2017). “Türkiye’de Doğal Reklam: Bir İnternet Reklamcılık Yöntemi Olarak Türkiye’de Doğal Reklamcılığın İncelenmesi.” Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 14, p: 20-41.
  • Çetinkaya A. (2016). “Çevrimiçi Gazetecilikte Yeni Bir Reklam Modeli Olarak Doğal Reklamlar” Online Akademic Journal of Information Technology, Vol:7, Num:25, page: 124-136.
  • Erbaşlar, G. (2013). “Sosyal Medya’da Mısınız? Asosyal Medya’da Mısınız?” Nobel Yayınevi, Ankara.
  • https://digitalreport.wearesocial.com/ “We are Social.” Erişim tarihi 16.04.2019. (IAB Oyun Kitabı, 2013: 4)
  • Karkar, A. (2016). “Değer ve Güven Ağlarının Yükselişinde İçerik Pazarlaması” International Journal of Social Sciencies and Education Resarch, Vol: 2, Num: 1, page: 335-348.
  • Kaya, E. (2017). “Dijital Pazarlama ve Ölçümleme” Isparta.
  • Mayfield, A. “What is Social Media, iCrossing” e‐book, s.5, https://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social%20Media_iCrossing_ebook.pdf Erişim Tarihi: 19.05.2019.
  • Pike G. H. (2014). “Love It or Hate It: Native Advertisin on The Internet” Information Today. Vol: 31, Issue: 5 p: 24.
  • Vural, Z. B. Ve Bat, M. (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma” Journal of Yasar University Vol: 20, Number: 5, Pg: 3348-3382.

NATIVE ADVERTISING USED AS A NEW ADVERTISING MODEL IN SOCIAL MEDIA

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 269 - 273, 30.07.2019
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1103

Abstract

Purpose- In the last two decades, the importance
of internet advertising has grown with the rapidly developing technology and it
is delivered to the consumers by various digital methods
. Banners, advertors and search engine
advertisements are the most widely used types of internet advertising.
However, there has been a consumer
structure that has recently moved away from the advertisement due to the
penetration of too many advertisements to the consumer and the emergence of the
advertising content through the creation of a conscious consumer profile.

For this reason, different types
of internet advertising have come to the forefront in order to attract the
attention of consumers who are away from advertising due to the use of various
programs that prevent advertisements.
One of these is Native Marketing which is expressed
as  natural advertising platform and it
is a kind of internet advertising which is prepared in accordance with the
content and visual design of the platform.

Methodology- Social media channels (Youtube, Facebook, Twitter, Instagram), which have become increasingly popular nowadays, have facilitated access to the Internet by mobile devices. In this context, advertisements made on social media are brought the user's preferences and tastes and personalized advertising is being prepared. 

Findings- As a natural advertising tool, social media is being used more and more every day and is successful in attracting consumers.



Conclusion-
In this study, the concept of natural advertising is examined and the
characteristics and types of natural advertising are mentioned.
We also compared the advantages and
disadvantages, similar and different aspects, by comparing the titles with
banner and advertorial marketing with natural advertising.
In addition to this, the use of natural
advertisements in these media has been examined with the emphasis on social
media concept.
Finally,
examples of natural advertisements on social media networks are included in the
paper

References

  • Arslan E. (2016). “Doğal Reklam: Güncel Bir İnternet Reklamcılığı Yöntemi Olarak Doğal Reklamın Tüm Yönleriyle İncelenmesi” Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 1, Haziran 2017, ss. 563-584.
  • Arslan E. (2017). “Türkiye’de Doğal Reklam: Bir İnternet Reklamcılık Yöntemi Olarak Türkiye’de Doğal Reklamcılığın İncelenmesi.” Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 14, p: 20-41.
  • Çetinkaya A. (2016). “Çevrimiçi Gazetecilikte Yeni Bir Reklam Modeli Olarak Doğal Reklamlar” Online Akademic Journal of Information Technology, Vol:7, Num:25, page: 124-136.
  • Erbaşlar, G. (2013). “Sosyal Medya’da Mısınız? Asosyal Medya’da Mısınız?” Nobel Yayınevi, Ankara.
  • https://digitalreport.wearesocial.com/ “We are Social.” Erişim tarihi 16.04.2019. (IAB Oyun Kitabı, 2013: 4)
  • Karkar, A. (2016). “Değer ve Güven Ağlarının Yükselişinde İçerik Pazarlaması” International Journal of Social Sciencies and Education Resarch, Vol: 2, Num: 1, page: 335-348.
  • Kaya, E. (2017). “Dijital Pazarlama ve Ölçümleme” Isparta.
  • Mayfield, A. “What is Social Media, iCrossing” e‐book, s.5, https://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social%20Media_iCrossing_ebook.pdf Erişim Tarihi: 19.05.2019.
  • Pike G. H. (2014). “Love It or Hate It: Native Advertisin on The Internet” Information Today. Vol: 31, Issue: 5 p: 24.
  • Vural, Z. B. Ve Bat, M. (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma” Journal of Yasar University Vol: 20, Number: 5, Pg: 3348-3382.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance, Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Elif Arslan 0000-0001-5000-7479

Publication Date July 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Arslan, E. (2019). SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM. PressAcademia Procedia, 9(1), 269-273. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1103
AMA Arslan E. SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM. PAP. July 2019;9(1):269-273. doi:10.17261/Pressacademia.2019.1103
Chicago Arslan, Elif. “SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM”. PressAcademia Procedia 9, no. 1 (July 2019): 269-73. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1103.
EndNote Arslan E (July 1, 2019) SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM. PressAcademia Procedia 9 1 269–273.
IEEE E. Arslan, “SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM”, PAP, vol. 9, no. 1, pp. 269–273, 2019, doi: 10.17261/Pressacademia.2019.1103.
ISNAD Arslan, Elif. “SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM”. PressAcademia Procedia 9/1 (July 2019), 269-273. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1103.
JAMA Arslan E. SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM. PAP. 2019;9:269–273.
MLA Arslan, Elif. “SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM”. PressAcademia Procedia, vol. 9, no. 1, 2019, pp. 269-73, doi:10.17261/Pressacademia.2019.1103.
Vancouver Arslan E. SOSYAL MEDYADA YENİ BİR REKLAM MODELİ OLARAK KULLANILAN NATIVE (DOĞAL) REKLAM. PAP. 2019;9(1):269-73.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.