Bu araştırma, sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin mesleğe yönelik kaygı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışmanın örneklemini çalışmaya katılmayı kabul eden İlk ve Acil yardım, Anestezi ve Çocuk Gelişimi programlarında eğitim gören 255 ön lisans öğrencisi oluşturdu. Araştırmanın verileri, “Veri Toplama Formu” ve “Önlisans Öğrencileri için Mesleki Kaygı Ölçeği” kullanılarak Mart 2023’te “Google form” ile toplandı. Araştırmanın öncesinde Gümüşhane Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Başkanlığı ve Yüksekokul Müdürlüğü’nden yazılı izinler alındı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin büyük bir çoğunluğu (%76,9) kız, yarısına yakını (%48,2) ilk ve acil yardım programı öğrencisi idi. Öğrencilerin %58,8’i okudukları programı isteyerek seçtiklerini, %50’si okudukları programdan memnun olduklarını ve %49,6’sı aldıkları eğitimden kısmen memnun olduklarını ifade etti. “Mesleki bilgi” kaygı düzeyleri 19 yaşında ve birinci sınıf birinci öğretim öğrencilerinde yüksek bulundu. Anestezi ile ilk ve acil yardım programı öğrencilerinin “iş sağlığı” kaygı düzeyleri çocuk gelişimi programı öğrencilerine göre daha yüksekti. Yine, alınan eğitimden memnun olmayan öğrencilerin “mesleki bilgi” ve “çalışma hayatı” kaygı düzeyleri yüksek idi. Ayrıca, programdan memnun olmayanların “iletişim kaygı” ve “mesleki bilgi” kaygı düzeyleri, biraz memnun olanların ise “iş sağlığı” kaygı düzeyleri yüksek bulundu.
Sonuç: Bu araştırmada, yaşı küçük olan, birinci sınıfta okuyan, sağlık ağırlıklı bölüm okuyan ve aldıkları eğitimden memnun olamayan öğrencilerin kaygı düzeyleri daha yüksek bulundu.
gümüşhane üniveristesi
Çalışmaya katılan tüm Kelkit Sema Doğan SHMYO öğrencilerine teşekürler
Aim: This study was conducted to determine the occupational anxiety levels of health services vocational school students.
Methods: The sample of this descriptive study consisted of 255 associate degree students studying in First and Emergency Aid, Anesthesia and Child Development programs who agreed to participate in the study. The data of the study were collected with the "Google form" in March 2023, using the "Data Collection Form" and the "Vocational Anxiety Scale for Associate Degree Students". Prior to the study, written permissions were obtained from Gümüşhane University Scientific Research and Publication Ethics Board and School Directorate.
Results: The majority (76.9%) of the students participating in the study were girls, and nearly half (48.2%) were first and emergency program students. 58.8% of the students stated that they voluntarily chose the program they studied, 50% stated that they were satisfied with the program they studied, and 49.6% stated that they were partially satisfied with the education they received. “Professional knowledge” anxiety levels were found to be high in 19-year-old and first-year students. The "occupational health" anxiety levels of anesthesia and first and emergency program students were higher than the child development program students. Again, the "professional knowledge" and "working life" anxiety levels of the students who were not satisfied with the education received were high. In addition, those who were not satisfied with the program had higher "communication anxiety" and "professional knowledge" anxiety levels, and those who were slightly satisfied had higher "occupational health" anxiety levels.
Conclusion: In this study, the anxiety levels of students who are younger, studying in the first grade, studying in health-oriented department and who are not satisfied with the education they receive were found to be higher.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internal Diseases Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 21, 2023 |
Publication Date | December 15, 2023 |
Submission Date | August 14, 2023 |
Acceptance Date | September 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |