Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Güvenlik Eğitim Kurumu’ndaki Özel Güvenlik Görevlisi Adaylarının Temel İlk Yardım Dersine Dair Algı ve Görüşleri

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 67 - 79, 15.12.2024
https://doi.org/10.54862/pashid.1540734

Abstract

Bu çalışmada, özel güvenlik hizmetlerine dair kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmelikte yer alan zorunlu 10 saatlik (6 saat teorik ve 4 saat uygulamalı) temel ilk yardım dersine dair özel güvenlik görevlisi adaylarının görüşlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Veriler, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desenine göre yürütülmüştür. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve betimsel analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre özel güvenlik görevlisi adayları, ilk yardımı “tıbbı araç ve ilaç kullanmadan yapılan ilk müdahale” olarak tanımlamışlardır. Temel ilk yardım dersinin önemine dair görüşlerinde ise, bu dersin “hayat kurtarıcı müdahaleleri öğrenmek için kritik” olduğu vurgulanmıştır. 5188 sayılı kanun kapsamında bu dersin “en temel öğrenilmesi gereken konu” olduğu ifade edilmiştir. Adaylar, temel ilk yardım dersinin “ilk yardım bilgi düzeylerine” katkıda bulunduğunu belirtmiş ve özellikle “temel yaşam desteği” konusunun önemini vurgulamışlardır. Ayrıca, dersin “maketlerden yararlanma” tekniği ile verilmesinin daha verimli olduğunu ifade etmişlerdir. Sonuç olarak, temel ilk yardım dersinin zorunlu olması gerektiğini, ancak bu dersin yalnızca teorik değil, aynı zamanda maketler, görsel materyaller ve teknoloji destekleriyle (simülasyon veya metaverse gibi) zenginleştirilerek verilmesi gerektiğini, böylece özel güvenlik görevlilerinin gelecekteki acil durumlara daha iyi hazırlanmış olacağını belirtmişlerdir.

References

  • Al-Dhalemi, H. A. H. (2023). Assessment of kindergarten school teachers’ knowledge and attitude towards first aid at Al-Najaf city in İraq. (Yayın No. 800600) [Yüksek lisans tezi, Çankırı Karatekin Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Altındiş, S., Tok, Ş., Aslan, F. G., Pilavcı Adıgül, M., Ekerbiçer, H. Ç., & Altındiş, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Sakarya Medical Journal, 7(3), 125-130. https://doi.org/10.31832/smj.323338 ,
  • Armstrong, S. L., Davis, H. S., & Paulson, E. J. (2011). The subjectivity problem: Improving triangulation approaches in metaphor analysis studies. International Journal of Qualitative Methods, 10(2), 151-163. https://doi.org/10.1177/160940691101000204
  • Baltacı Göktaş, S., Yıldız, T., & Köse, S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin epilepsiye ilişkin ilkyardım bilgileri. International Journal Of Basic And Clinical Medicine, 3(2), 71-77. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijbcm/issue/22517/240673
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008), Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, 3rd ed., Sage, Thousand Oaks, CA.
  • de Lima Rodrigues, K., Ferreira de Lima Antão, J. Y., Silveira Sobreira, G. L., Nobre de Brito, R., Saraiva Freitas, G. L., Caeira Serafim, S., Teixeira Batista, H. M., Barbosa Tavares, L. F., Macedo de Figueiredo, C., Macedo Cruz, C., do Nascimento Andrade Feitosa, A., de Abreu, L. C., & Pinheiro Bezerra, I. M. (2015). Teacher´s knowledge about first aid in the school environment: strategies to develop skills. Int Arc Med Sect Glob Health Health Pol., 8, 1-9. https://doi.org/10.3823/1808
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59448/854066
  • Eraslan Çapan, B. (2010). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere yönelik metaforik algıları. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(12), 140-154.
  • Görgülü Ari, A., Arslan, K., & Deni̇z, B. (2020). Fen bilimleri öğretmen adaylarının ilk yardım eğitimine yönelik görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 327-342. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61825/925129
  • Işık Andsoy, I., Oksay Şahin, A., & Ural, S. (2014). Bir devlet üniversitesinde görev yapan güvenlik personeline verilen ilkyardım eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Çağdaş Tıp Dergisi, 4(2), 84-90. https://dergipark.org.tr/en/pub/gopctd/issue/7311/95660
  • İlk yardım Yönetmeliği. (2015, 29 Temmuz). Resmi Gazete (Sayı: 29429). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/07/20150729-2.htm
  • İlk yardım Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2020, 27 Ağustos). Resmî Gazete (Sayı: 31226). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/08/20200827-17.htm
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2. baskı). SAGE Publications, Inc., Thousand Oaks.
  • Özyürek, P., Bayram, F., Beştepe, G., Ceylantekin, Y., Ciğerci, Y., Çelik, Y., Kuyucuoğlu, N., Karaca, Ş., Temel, S., & Yılmazer, A. (2013). The Efficiency Evaluation of the Training Basic First Aid Given to High School Teachers. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 183-198. https://doi.org/10.5578/JSS.6806 Şentürk, C., Karanarlık, H., Yıldız, A., & Yağcı, A. (2023, 1-5 Mayıs). Öğretmenli̇k kari̇yer basamakları uygulamasına i̇li̇şki̇n öğretmen görüşleri̇ni̇n i̇ncelenmesi̇ [Bildiri sunumu]. Latin america 6th ınternational conference on scientific researches, Havana, Kuba. (ss. 100-125). https://www.amerikakongresi.org/_files/ugd/797a84_fcec1f8e841e4980bdf00fa1914decab.pdf#page=134
  • Sönmez, V., & Alacapınar, G. F. (2020). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (7. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Sonmez, Y., Uskun, E., & Pehlivan, A. (2014). Knowledge levels of pre-school teachers related with basic first-aid practices, Isparta sample. Türk Pediatri Arşivi, 49(3), 238-246. https://doi.org/10.5152/tpa.2014.1581
  • Uçkun, C. G., Yüksel, A., & Demir, B. (2012). Özel güvenlik sektörünün Türkiye’deki rolü ve Dünya’daki konumu. Ejovoc (Meslek Yüksekokulları Elektronik Dergisi), 2(2). https://dergipark.org.tr/en/pub/ejovoc/issue/5393/73138
  • Usta, G., Küçük, U., & Torpuş, K. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeyleri ve tutumlarının belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 67-77. https://dergipark.org.tr/en/pub/hod/issue/31941/351620
  • Yağcı, A. (2021). Yükseköğretim kurumlarında yer alan özel güvenlik ve koruma programlarındaki ilkyardım dersinin analizi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 4(2), 58-76. https://doi.org/10.53046/ijotem.999936
  • Yağcı, A., & Güney, E. (2023, 1-5 Mayıs). Özel güvenlik görevlilerinin uyuşturucu madde kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi [Bildiri sunumu]. Latin america 6th ınternational conference on scientific researches, Havana, Kuba. 72-87. https://www.amerikakongresi.org/_files/ugd/797a84_fcec1f8e841e4980bdf00fa1914decab.pdf#page=106
  • Yetiş, G., & Gürbüz, P. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 64–76. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.483357
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S., Karsen, H., & Çadırcı, D. (2016). Ev kazaları nedeniyle acil servis başvuran hastaların değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 13(1), 68-73. https://dergipark.org.tr/en/pub/hutfd/issue/38559/447510
  • Yigitbas, E., Heindörfer, J. & Engels, G. A. (2019). Context-aware Virtual Reality First Aid Training Application. In: Proceedings of the Mensch Und Computer 2019 (MuC ’19). ACM; 2019:885-888.

Perceptions and Opinions of Private Security Guard Candidates in Private Security Training Institution About Basic First Aid Course

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 67 - 79, 15.12.2024
https://doi.org/10.54862/pashid.1540734

Abstract

This study aims to examine and evaluate the views of prospective private security officers regarding the mandatory 10-hour (6 hours theoretical and 4 hours practical) basic first aid course specified in the regulation on the implementation of the law concerning private security services. The data were collected using a phenomenological design, which is one of the qualitative research methods. Data were gathered through a semi-structured interview form and analyzed using descriptive analysis. According to the findings, the prospective private security officers defined first aid as “initial intervention performed without medical tools and medication”. They emphasized that the basic first aid course is “critical for learning life-saving interventions”. It was expressed that this course is “the most fundamental topic to be learned” within the scope of Law No. 5188. The candidates indicated that the basic first aid course contributes to their “level of knowledge in first aid” and specifically highlighted the importance of the “basic life support” topic. They also noted that delivering the course using “models” was more efficient. In conclusion, they stated that the basic first aid course should be mandatory, but it should not only be theoretical; it should also be enriched with models, visual materials, and technological supports (such as simulations or metaverse), so that private security officers will be better prepared for future emergencies.

References

  • Al-Dhalemi, H. A. H. (2023). Assessment of kindergarten school teachers’ knowledge and attitude towards first aid at Al-Najaf city in İraq. (Yayın No. 800600) [Yüksek lisans tezi, Çankırı Karatekin Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Altındiş, S., Tok, Ş., Aslan, F. G., Pilavcı Adıgül, M., Ekerbiçer, H. Ç., & Altındiş, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Sakarya Medical Journal, 7(3), 125-130. https://doi.org/10.31832/smj.323338 ,
  • Armstrong, S. L., Davis, H. S., & Paulson, E. J. (2011). The subjectivity problem: Improving triangulation approaches in metaphor analysis studies. International Journal of Qualitative Methods, 10(2), 151-163. https://doi.org/10.1177/160940691101000204
  • Baltacı Göktaş, S., Yıldız, T., & Köse, S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin epilepsiye ilişkin ilkyardım bilgileri. International Journal Of Basic And Clinical Medicine, 3(2), 71-77. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijbcm/issue/22517/240673
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008), Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, 3rd ed., Sage, Thousand Oaks, CA.
  • de Lima Rodrigues, K., Ferreira de Lima Antão, J. Y., Silveira Sobreira, G. L., Nobre de Brito, R., Saraiva Freitas, G. L., Caeira Serafim, S., Teixeira Batista, H. M., Barbosa Tavares, L. F., Macedo de Figueiredo, C., Macedo Cruz, C., do Nascimento Andrade Feitosa, A., de Abreu, L. C., & Pinheiro Bezerra, I. M. (2015). Teacher´s knowledge about first aid in the school environment: strategies to develop skills. Int Arc Med Sect Glob Health Health Pol., 8, 1-9. https://doi.org/10.3823/1808
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59448/854066
  • Eraslan Çapan, B. (2010). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere yönelik metaforik algıları. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(12), 140-154.
  • Görgülü Ari, A., Arslan, K., & Deni̇z, B. (2020). Fen bilimleri öğretmen adaylarının ilk yardım eğitimine yönelik görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 327-342. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61825/925129
  • Işık Andsoy, I., Oksay Şahin, A., & Ural, S. (2014). Bir devlet üniversitesinde görev yapan güvenlik personeline verilen ilkyardım eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Çağdaş Tıp Dergisi, 4(2), 84-90. https://dergipark.org.tr/en/pub/gopctd/issue/7311/95660
  • İlk yardım Yönetmeliği. (2015, 29 Temmuz). Resmi Gazete (Sayı: 29429). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/07/20150729-2.htm
  • İlk yardım Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2020, 27 Ağustos). Resmî Gazete (Sayı: 31226). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/08/20200827-17.htm
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2. baskı). SAGE Publications, Inc., Thousand Oaks.
  • Özyürek, P., Bayram, F., Beştepe, G., Ceylantekin, Y., Ciğerci, Y., Çelik, Y., Kuyucuoğlu, N., Karaca, Ş., Temel, S., & Yılmazer, A. (2013). The Efficiency Evaluation of the Training Basic First Aid Given to High School Teachers. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 183-198. https://doi.org/10.5578/JSS.6806 Şentürk, C., Karanarlık, H., Yıldız, A., & Yağcı, A. (2023, 1-5 Mayıs). Öğretmenli̇k kari̇yer basamakları uygulamasına i̇li̇şki̇n öğretmen görüşleri̇ni̇n i̇ncelenmesi̇ [Bildiri sunumu]. Latin america 6th ınternational conference on scientific researches, Havana, Kuba. (ss. 100-125). https://www.amerikakongresi.org/_files/ugd/797a84_fcec1f8e841e4980bdf00fa1914decab.pdf#page=134
  • Sönmez, V., & Alacapınar, G. F. (2020). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (7. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Sonmez, Y., Uskun, E., & Pehlivan, A. (2014). Knowledge levels of pre-school teachers related with basic first-aid practices, Isparta sample. Türk Pediatri Arşivi, 49(3), 238-246. https://doi.org/10.5152/tpa.2014.1581
  • Uçkun, C. G., Yüksel, A., & Demir, B. (2012). Özel güvenlik sektörünün Türkiye’deki rolü ve Dünya’daki konumu. Ejovoc (Meslek Yüksekokulları Elektronik Dergisi), 2(2). https://dergipark.org.tr/en/pub/ejovoc/issue/5393/73138
  • Usta, G., Küçük, U., & Torpuş, K. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeyleri ve tutumlarının belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 67-77. https://dergipark.org.tr/en/pub/hod/issue/31941/351620
  • Yağcı, A. (2021). Yükseköğretim kurumlarında yer alan özel güvenlik ve koruma programlarındaki ilkyardım dersinin analizi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 4(2), 58-76. https://doi.org/10.53046/ijotem.999936
  • Yağcı, A., & Güney, E. (2023, 1-5 Mayıs). Özel güvenlik görevlilerinin uyuşturucu madde kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi [Bildiri sunumu]. Latin america 6th ınternational conference on scientific researches, Havana, Kuba. 72-87. https://www.amerikakongresi.org/_files/ugd/797a84_fcec1f8e841e4980bdf00fa1914decab.pdf#page=106
  • Yetiş, G., & Gürbüz, P. (2018). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 64–76. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.483357
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S., Karsen, H., & Çadırcı, D. (2016). Ev kazaları nedeniyle acil servis başvuran hastaların değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 13(1), 68-73. https://dergipark.org.tr/en/pub/hutfd/issue/38559/447510
  • Yigitbas, E., Heindörfer, J. & Engels, G. A. (2019). Context-aware Virtual Reality First Aid Training Application. In: Proceedings of the Mensch Und Computer 2019 (MuC ’19). ACM; 2019:885-888.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Policy, Policy and Administration (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Yusuf Selim Baldır 0000-0003-4685-9681

Ali Yağcı 0000-0003-0359-4927

Publication Date December 15, 2024
Submission Date August 29, 2024
Acceptance Date December 15, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Baldır, Y. S., & Yağcı, A. (2024). Özel Güvenlik Eğitim Kurumu’ndaki Özel Güvenlik Görevlisi Adaylarının Temel İlk Yardım Dersine Dair Algı ve Görüşleri. Paramedik Ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(2), 67-79. https://doi.org/10.54862/pashid.1540734