This study aims to teach the relationship between metabolic rate and oxygen consumption to pre-service science teachers by using the POE strategy. Among the qualitative research methods, the case study design was used. The study sample consisted of 32 pre-service science teachers from a university’s faculty of education department of science education, who took the course “General Biology Laboratory”. A work sheet titled “Oxygen Consumption of Animals” prepared based on the Predict-Observe-Explain (POE) strategy was used for data collection. The data was analyzed using frequencies (f) and percentages (%). At the end of the study, 95.3% of the participants were found to be actively involved in the prediction step. It was also found that all of the participants made observations and expressed their reasons, while 98.5% participated in the explanation step. These findings reveal that pre-service science teachers tend to be actively involved in all steps when such kind of teaching strategy is presented to them.
Bu çalışmada, fen bilgisi öğretmen adaylarına, kullanılan oksijen miktarıyla metabolizma hızı arasındaki ilişkinin, TGA yöntemiyle öğretimi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden, durum çalışması deseninin uygulandığı çalışmaya; 2014-2015 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde bir üniversitenin eğitim fakültesinin fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören ve “Genel Biyoloji Laboratuvarı” dersini alan 32 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak “Hayvanlarda Oksijen Tüketimi” başlıklı TGA yöntemine göre düzenlenmiş bir çalışma yaprağı kullanılmıştır. Verilerin analizinde, frekans (f) ve yüzde (%) dağılımlarından yararlanılmıştır. Sonuç olarak öğretmen adaylarının %95,3’ünün tahminde bulunarak sürece etkin biçimde katıldığı, tamamının gözlem yaparak gözlemlerine gerekçe yazdıkları ve %98,5’ inin de açıklama aşamasına katıldığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan hareketle öğretmen adaylarının, bu tür bir öğretim yaklaşımının öne çıkarılması halinde, tüm aşamalara etkin biçimde katılma eğiliminde oldukları anlaşılmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2020 |
Submission Date | April 22, 2019 |
Acceptance Date | June 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |