Bu araştırmada
öğretmen yetiştiren tüm kaynaklardaki öğrencilerin öğretmenlik mesleğine
yönelik tutumları ve öğretmenlik öz-yeterlik algılarının incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu konularda öğretmen yetiştiren tüm birimlerin çalışmaya
alındığı bir araştırma olmaması bu çalışmanın ana motivasyon kaynağı olmuştur. Araştırmaya
bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi, ilahiyat fakültesi, beden eğitimi
ve spor yüksekokulu (BESYO), fen- edebiyat fakültesi ve pedagojik formasyon
eğitimi programlarında öğrenim gören 786 öğretmen adayı katılmıştır. Veriş
toplamada Çetin (2006) tarafından geliştirilen öğretmenlik mesleğine yönelik
tutum ve Baloğlu ve Karadağ (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan öğretmen
öz-yeterlik ölçekleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucu öğretmenlik
mesleğine yönelik tutumda BESYO’da, öğretmenlik öz-yeterlik algısında ise
ilahiyat fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının diğer tüm birimlerdeki
adaylardan anlamlı olarak daha düşük puana sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca
uygulama formunda bulunan demografik değişkenler kullanılarak yapılan
analizlere ilişkin sonuçlar literatürdeki sonuçlarla birlikte tartışılmıştır.
öğretmenlik mesleğine yönelik tutum öğretmenlik öz-yeterlik algısı öğretmen adayı öğretmen yetiştiren programlar
In this study, it was aimed to examine the attitudes towards the teaching profession and teacher self-efficacy beliefs of students in different teacher training programs. The first time comparison of students' self-efficacy perceptions and attitudes towards teaching profession in all faculty/program types with a teacher training mission, it emphasizes the importance of this study. 786 preservice teachers at faculty of education, faculty of theology, school of physical education and sports, faculty of science and letters and pedagogical formation education in a public university in Turkey, joined the study. The attitude towards teaching profession scale, developed by Çetin (2006) and teacher self-efficacy beliefs scale, adapted to Turkish Baloğlu and Karadağ (2008), were used. According to the result of analyzes, it was seen that preservice teacher who was studying in the school of physical education and sports have a lower attitude towards teaching profession score than all other units’ students, significantly. Similarly, students of faculty of theology have lower teaching self-efficacy belief score than other units’ students, significantly. In addition, the attitudes of preservice teachers towards the profession and beliefs of teacher self-efficacy beliefs were compared in terms of various variables. The results were discussed in the light of results in the literature
attitudes toward teaching profession teacher self-efficacy beliefs pre-service teacher teacher training units
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 12, 2019 |
Submission Date | October 23, 2018 |
Acceptance Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |