This study aimed to reveal whether the lifelong learning tendencies of primary school teacher candidates differed in terms of gender, the type of high school they graduated, their participation in courses and the type of course they attended. The research was carried out through the general survey model, which is one of the survey models. The data of the study were collected through the “Lifelong Learning Tendency Scale” developed by Diker Çoşkun (2009). According to the results of the research, the lifelong learning tendency scores of the teacher candidates were above the mean score of the scale. In the study, the lifelong learning tendencies of the primary school teacher candidates were compared in terms of different variables. While the lifelong learning tendencies of primary school teacher candidates differed by gender, no significant difference was revealed in terms of the type of high school they graduated. It was also concluded that the lifelong learning tendencies of primary school teacher candidates differed by their participation in various courses. This difference was found to be in favor of the candidates participating in courses. However, the lifelong learning tendencies of primary school teacher candidates did not differ by the type of course they attended.
Bu araştırmada sınıf
öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin cinsiyet, mezun
oldukları lise türü, kurslara katılma durumları ile katıldıkları kurs türü
değişkenlerine göre değişip değişmediğini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma
tarama modellerinden olan genel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri Diker Coşkun (2009)
tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği" ile elde
edilmiştir. Araştırma bulgularına göre
sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilim puanları ölçek ortalama
puanın üzerinde çıkmıştır. Cinsiyet değişkenine göre kadın ve erkek öğretmen
adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında kadın öğretmen adayları
lehine anlamlı farklılık olduğu gözlenmiştir. Mezun olunan lise türüne göre
anlamlı bir farklılık görülmezken, kurslara katılım durumları incelendiğinde,
kursa katılan öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilim puanlarının daha
yüksek olduğu görülmüştür. Fakat kurs türüne göre öğretmen adaylarının yaşam
boyu öğrenme eğilim puanlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | June 10, 2019 |
Acceptance Date | October 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |