Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lifelong Learning Tendencies of Primary School Teacher Candidates

Yıl 2020, , 374 - 389, 07.01.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.572500

Öz



This study aimed to reveal whether the lifelong learning tendencies of primary school teacher candidates differed in terms of gender, the type of high school they graduated, their participation in courses and the type of course they attended. The research was carried out through the general survey model, which is one of the survey models. The data of the study were collected through the “Lifelong Learning Tendency Scale” developed by Diker Çoşkun (2009). According to the results of the research, the lifelong learning tendency scores of the teacher candidates were above the mean score of the scale. In the study, the lifelong learning tendencies of the primary school teacher candidates were compared in terms of different variables. While the lifelong learning tendencies of primary school teacher candidates differed by gender, no significant difference was revealed in terms of the type of high school they graduated. It was also concluded that the lifelong learning tendencies of primary school teacher candidates differed by their participation in various courses. This difference was found to be in favor of the candidates participating in courses. However, the lifelong learning tendencies of primary school teacher candidates did not differ by the type of course they attended.




Kaynakça

  • Akbaş, O. ve Özdemir, M. (2002). Avrupa birliğinde yaşam boyu öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, (155-156).
  • Arcuria, P. (2011). Assessing postsecondary students’ orientation toward lifelong learning. Arizona: Arizona State Universty. (Master Thesis)
  • Atik K., D. ve Kürüm, D. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme kavramına yükledikleri anlam (Anadolu Üniversitesi örneği). Sözel bildiri, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Can, T. (2011). Yaşam boyu öğrenme bağlamında yabancı dil olarak ingilizce ders kitaplarında strateji kullanımı. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Commission of the European Communities. (2000). A Memorandum on Lifelong Learning.
  • Brussels.http://www.bologna-berlin2003.de/pdf/MemorandumEng.pdf Erişim Tarihi: 04/04/2019.
  • Crow, S. R. (2006). What motivates a lifelong learner? School Libraries Worldwide, 12(1), 22-34.
  • Demirel, M, ve Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve bilgi okuryazarlığı özyeterlilik algıları. 10 th. International Educational Technology Conference, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Proceedings Book, 2, 1126- 1133.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT], (2001). Hayat boyu eğitim veya örgün olmayan eğitim özel ihtisas komisyon raporu. DPT Yay.
  • Diker Coşkun, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Diker Coşkun, Y. ve Demirel, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 42, 108-120
  • Epçaçan, C. (2013). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin ders kitaplarında yer alma düzeyine örnek bir inceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 353-379.
  • Faure, E., Herrera, F., Kaddoura, A. R., Lopes, H., Petrovsky, A. V., Rahnema, M. ve CHAMPION WARD, F. (1972). Learning to be. The world of education today and tomorrow, (Paris, UNESCO), http://unesdoc.unesco.org/images/0000/00001 8/001801E.pdf) Erişim Tarihi: 01/05/2019.
  • Field , J. (2001). “Lifelong education”, International Journal of Lifelong Education, 20(1), 3–15.
  • Gencel, İ. E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine yönelik algıları. Eğitim ve Bilim. 38(170), 237- 252.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği'ne üye ülkelerde bir istihdam politikası aracı olarak yasam boyu öğrenme ve bazı örnek program ve uygulamalar. Kamu-İş İş Hukuku Ve İktisat Dergisi. 7(2), 93-108
  • Güngör, H. F. (2007). Avrupa birliği için yaşam boyu öğrenim temel yeterlikleri ve bu yeterliklerden “yabancı dillerde iletişim bağlamında Türkiye’nin durumu. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F. ve Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 309 -325.
  • İzci, E. ve Koç, S. (2012). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (9), 101-114.
  • Karakuş, C. (2013). Meslek yüksek okulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri. Journal of Research in Education and Teaching, 2(3), 26-35.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, H. ve Tuncel, A. Z. (2014). İlköğretim branş öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Uluslarası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 25-37.
  • Lang, P. (1998). Towards an Understanding of Affective Education in a European Context, Affective Education: A Comparative View, (Ed. Peter Lang, Yaacov Katz ve Isabel Menezes), Published by Continuum International Publishing Group. 3-16.
  • MEB. (2009). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi. http://metek.meb.gov.tr/dosyalar/Turkiye.HAYAT.BOYU.%20OGRENME.STRATEJI.BELGESI.2009.doc 12.04.2019 tarihinde alınmıştır.
  • OECD. (2000). Motivating students for lifelong learning. What Works in Innovation in Education Series, OECD, Paris.
  • Parker, S. (2003). Research Briefing: Widening participation and Lifelong Learning - Some theoretical and practical considerations www.kent.ac.uk/uelt/academicpractice/docs/researchbriefing.pdf Erişim Tarihi: 04/04/ 2019.
  • Rausch, A. (2003). A case study of lifelong learning in Japan: Objectives, curriculum, accountability and visibility. International Journal of Lifelong Education, 22(5), 518-532.
  • Savuran, Y. (2014). İngilizce öğretmen adaylarının mentorlarına kıyasla yaşam boyu öğrenme becerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Scales, P. (2008). Teaching in the lifelong learning sector. Buckingham: GBR: Open University Press.
  • Scheuch, K., Shouping H. ve Gaston, G.J. (2009). The influences of faculty on undergraduate student participation in research and creative activities. Innovative Higher Education, 34(3), 173-183.
  • Selvi, K. (2011). Teachers’ Lifelong learning competencies. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 1(1), 61-69.
  • Şahin, M., Akbaşlı, S. ve Yanpar-Yelken, T. (2010). Key competences for lifelong learning: The case of prospective teachers. Educational Research and Review, 5(10), 545-556.
  • Şişman, M. ve Acat, B. M. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250.
  • Tan, C. L. ve Morris, J. S. (2006). Undergraduate college students, laptop computers, and lifelong learning. The Journal of General Education, 54(4), 316-338.
  • Tunca, N., Şahin, S. ve Aydın; Ö.(2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2). 432-446.
  • Yelken, T. ve Konakman, G. (2014). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 267-281.
  • Yaman, F. (2014). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (Diyarbakır il örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Yılmaz, M. (2016). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35), 253-262.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri

Yıl 2020, , 374 - 389, 07.01.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.572500

Öz

Bu araştırmada sınıf
öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin cinsiyet, mezun
oldukları lise türü, kurslara katılma durumları ile katıldıkları kurs türü
değişkenlerine göre değişip değişmediğini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma
tarama modellerinden olan genel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir.  Araştırma verileri Diker Coşkun (2009)
tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği" ile elde
edilmiştir. Araştırma bulgularına  göre
sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilim puanları ölçek ortalama
puanın üzerinde çıkmıştır. Cinsiyet değişkenine göre kadın ve erkek öğretmen
adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında kadın öğretmen adayları
lehine anlamlı farklılık olduğu gözlenmiştir. Mezun olunan lise türüne göre
anlamlı bir farklılık görülmezken, kurslara katılım durumları incelendiğinde,
kursa katılan öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilim puanlarının daha
yüksek olduğu görülmüştür. Fakat kurs türüne göre öğretmen adaylarının yaşam
boyu öğrenme eğilim puanlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır
.



Kaynakça

  • Akbaş, O. ve Özdemir, M. (2002). Avrupa birliğinde yaşam boyu öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, (155-156).
  • Arcuria, P. (2011). Assessing postsecondary students’ orientation toward lifelong learning. Arizona: Arizona State Universty. (Master Thesis)
  • Atik K., D. ve Kürüm, D. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme kavramına yükledikleri anlam (Anadolu Üniversitesi örneği). Sözel bildiri, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Can, T. (2011). Yaşam boyu öğrenme bağlamında yabancı dil olarak ingilizce ders kitaplarında strateji kullanımı. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Commission of the European Communities. (2000). A Memorandum on Lifelong Learning.
  • Brussels.http://www.bologna-berlin2003.de/pdf/MemorandumEng.pdf Erişim Tarihi: 04/04/2019.
  • Crow, S. R. (2006). What motivates a lifelong learner? School Libraries Worldwide, 12(1), 22-34.
  • Demirel, M, ve Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve bilgi okuryazarlığı özyeterlilik algıları. 10 th. International Educational Technology Conference, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Proceedings Book, 2, 1126- 1133.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT], (2001). Hayat boyu eğitim veya örgün olmayan eğitim özel ihtisas komisyon raporu. DPT Yay.
  • Diker Coşkun, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Diker Coşkun, Y. ve Demirel, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 42, 108-120
  • Epçaçan, C. (2013). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin ders kitaplarında yer alma düzeyine örnek bir inceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 353-379.
  • Faure, E., Herrera, F., Kaddoura, A. R., Lopes, H., Petrovsky, A. V., Rahnema, M. ve CHAMPION WARD, F. (1972). Learning to be. The world of education today and tomorrow, (Paris, UNESCO), http://unesdoc.unesco.org/images/0000/00001 8/001801E.pdf) Erişim Tarihi: 01/05/2019.
  • Field , J. (2001). “Lifelong education”, International Journal of Lifelong Education, 20(1), 3–15.
  • Gencel, İ. E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine yönelik algıları. Eğitim ve Bilim. 38(170), 237- 252.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği'ne üye ülkelerde bir istihdam politikası aracı olarak yasam boyu öğrenme ve bazı örnek program ve uygulamalar. Kamu-İş İş Hukuku Ve İktisat Dergisi. 7(2), 93-108
  • Güngör, H. F. (2007). Avrupa birliği için yaşam boyu öğrenim temel yeterlikleri ve bu yeterliklerden “yabancı dillerde iletişim bağlamında Türkiye’nin durumu. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F. ve Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 309 -325.
  • İzci, E. ve Koç, S. (2012). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (9), 101-114.
  • Karakuş, C. (2013). Meslek yüksek okulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri. Journal of Research in Education and Teaching, 2(3), 26-35.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, H. ve Tuncel, A. Z. (2014). İlköğretim branş öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Uluslarası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 25-37.
  • Lang, P. (1998). Towards an Understanding of Affective Education in a European Context, Affective Education: A Comparative View, (Ed. Peter Lang, Yaacov Katz ve Isabel Menezes), Published by Continuum International Publishing Group. 3-16.
  • MEB. (2009). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi. http://metek.meb.gov.tr/dosyalar/Turkiye.HAYAT.BOYU.%20OGRENME.STRATEJI.BELGESI.2009.doc 12.04.2019 tarihinde alınmıştır.
  • OECD. (2000). Motivating students for lifelong learning. What Works in Innovation in Education Series, OECD, Paris.
  • Parker, S. (2003). Research Briefing: Widening participation and Lifelong Learning - Some theoretical and practical considerations www.kent.ac.uk/uelt/academicpractice/docs/researchbriefing.pdf Erişim Tarihi: 04/04/ 2019.
  • Rausch, A. (2003). A case study of lifelong learning in Japan: Objectives, curriculum, accountability and visibility. International Journal of Lifelong Education, 22(5), 518-532.
  • Savuran, Y. (2014). İngilizce öğretmen adaylarının mentorlarına kıyasla yaşam boyu öğrenme becerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Scales, P. (2008). Teaching in the lifelong learning sector. Buckingham: GBR: Open University Press.
  • Scheuch, K., Shouping H. ve Gaston, G.J. (2009). The influences of faculty on undergraduate student participation in research and creative activities. Innovative Higher Education, 34(3), 173-183.
  • Selvi, K. (2011). Teachers’ Lifelong learning competencies. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 1(1), 61-69.
  • Şahin, M., Akbaşlı, S. ve Yanpar-Yelken, T. (2010). Key competences for lifelong learning: The case of prospective teachers. Educational Research and Review, 5(10), 545-556.
  • Şişman, M. ve Acat, B. M. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250.
  • Tan, C. L. ve Morris, J. S. (2006). Undergraduate college students, laptop computers, and lifelong learning. The Journal of General Education, 54(4), 316-338.
  • Tunca, N., Şahin, S. ve Aydın; Ö.(2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2). 432-446.
  • Yelken, T. ve Konakman, G. (2014). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 267-281.
  • Yaman, F. (2014). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (Diyarbakır il örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Yılmaz, M. (2016). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35), 253-262.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümran Şahin 0000-0001-5214-0417

Emel Sarıtaş 0000-0002-0101-4987

Gülsüm Çatalbaş Bu kişi benim 0000-0001-6971-1079

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2019
Kabul Tarihi 2 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Şahin, Ü., Sarıtaş, E., & Çatalbaş, G. (2020). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 374-389. https://doi.org/10.9779/pauefd.572500

Cited By