Bu araştırma öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımında öğretim elemanlarını rol model alma durumlarını incelemektedir. Veri toplama aracının geliştirilmesinin ardından araştırmacılar, 206 öğretmen adayı ile pilot çalışma yapmışlardır. Pilot çalışmanın ardından, 1040 son sınıf öğretmen adayı, 2012-2013 eğitim öğretim yılı bahar döneminde çalışmaya katılmıştır. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Faktör analizi, betimletici analizler, t-testi ve ANOVA yapılmıştır. Öğretmen adaylarının teknolojinin kullanımında öğretim elemanlarını rol model olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır (Ortalama = 3.89). Öğretmen adaylarının öğretmen elemanlarını rol model alma durumlarında cinsiyete ve üniversiteye göre anlamlı farklılık görülmemiştir. Ancak bölüme göre anlamlı farklılık görülmüştür. Bu araştırmanın sonuçları öğretmen adaylarının öğretim elemanlarını rol model olarak görmelerinin önemini vurgulamaktadır.
This study investigates pre-service teachers’ taking teacher educators as role models in the application of technologies in education. Following the development of a data collection tool, researchers implemented a pilot study with 206 senior pre-service teachers. Following the pilot study, 1040 senior-level pre-service teachers participated in the study during the spring semester of the 2012–2013 educational year. The research was implemented following a survey model. Factor analysis, descriptive analysis, t-test, and ANOVA analyses were conducted. It was observed that pre-service teachers take teacher educators as role models regarding the application of technologies (Mean=3.89). In terms of the pre-service teachers and their tendency to view teacher educators as role models, there were no significant differences between universities and between genders. However, when viewed in terms of their separate departments, there were significant differences. The results of the study emphasize the importance of the fact that pre-service teachers take teacher educators as their role models.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2020 |
Submission Date | June 19, 2019 |
Acceptance Date | February 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |