The aim of the present study is to develop a peace attitude
scale that will be used to understand the peace attitude levels of the primary
education program students. Firstly, based on relevant research, the peace
attitude was defined within a framework. Then, the feelings and thoughts of 81
teachers / primary education program students regarding peace were acquired.
Similar scales in the literature were examined and items suitable for the
purpose of the present study were abstracted from these scales. A total of 24
items from these scales were found to meet various dimensions of the peace
attitude but were inadequate to meet the determined sub-dimensions. A further
nine more items were created by the researcher related to the missing
sub-dimensions. Expert opinion was taken for the scale, which was applied to
primary education program students studying at various universities. Cronbach’s
alpha coefficient was calculated for reliability analysis and exploratory and
confirmatory factor analyses were applied for validity. As a result, a scale
consisting of five factors and 25 items was achieved. These 5 factors explain
47.02% of the variance of the scale. The reliability coefficient Cronbach Alpha
for the scale was calculated as 0.89. The explanation of the peace attitude
with this structure was supported by the relevant literature review. It is
expected that the scale will contribute to similar studies.
Bu çalışmanın amacı, sınıf eğitimi anabilim dalı
öğrencilerinin barış tutum düzeylerinin anlaşılması için kullanılacak bir barış
tutum ölçeği geliştirmektir. İlk olarak, ilgili araştırmalardan yola çıkılarak,
barış tutumu bir çerçeve ile tanımlanmıştır. Daha sonra 81 öğretmen / öğretmen
adayından barışa ilişkin duygu ve düşünceleri alınmıştır. Literatürdeki benzer
ölçekler incelenerek, bu araştırmanın amacına uygun olan maddeler alınmıştır. Bu
ölçeklerden alınan toplam 24 maddenin, barış tutumunun bazı boyutlarını
karşıladığı ancak belirlenen alt boyutları karşılamada yetersiz olduğu görülmüştür.
Eksik kalan alt boyutlar ile ilgili araştırmacı tarafından 9 madde daha
oluşturulmuştur. Maddeler için uzman görüşü alınarak ön uygulama için hazır
hale getirilen ölçek, farklı üniversitelerde öğrenim gören sınıf eğitimi
anabilim dalı öğrencilerine uygulanmıştır. Güvenilirlik analizi için Cronbach
Alpha katsayısı hesaplanmış, geçerlik için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizleri uygulanmıştır. Analizler sonucunda 5 faktöre dağılmış 25 maddeden
oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Bu 5 faktör, ölçek varyansının %47,02’sini
açıklamaktadır. Ölçek için güvenirlik katsayısı Cronbach Alpha 0,89 olarak
hesaplanmıştır. Ortaya çıkan barış tutumunun yapısının açıklanması ilgili
literatür taramasıyla desteklenmiştir. Ölçeğin, benzer çalışmalara katkısının
olacağı umulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | July 19, 2019 |
Acceptance Date | October 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |