This study is related to developing a valid and dependable assessment and evaluation instrument in order to evaluate targets' effectuation levels of music training lesson in curricula of Primary School/Pre-School Teaching Department/Education Faculties of universities in Turkey. The scale composed of 5 point likert type and 27 materials, is applied in 216 students studying in fourth-grade in Pre-School Teaching Department at Pamukkale University, Dokuz Eylul University/Buca, and Balikesir Universities' Education Faculty in 2010-2011 academic year. Acquired datum are analyzed with SPSS programme. As a result of this factor analyze, the scale's; which is related to targets effectuation levels of music training, Cronbach Alpha reliability coefficient is calculated as 0.95.
Bu çalışma, Türkiyeâ deki üniversitelerin Eğitim Fakülteleri Sınıf Öğretmenliği Bölümü Okulöncesi Eğitimi Anabilim Dalı ders programında yer alan müzik eğitimi dersi hedeflerinin gerçekleşme düzeylerinin ölçülebilmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi ile ilgilidir. Beşli Likert tipinde ve 27 maddeden oluşan ölçek, 2010-2011 öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi ve Balıkesir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okulöncesi Anabilim Dalı 4. sınıfında öğrenim gören toplam 216 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS programı ile analiz edilmiştir. Yapılan faktör analizi sonucunda, müzik eğitimi dersi hedeflerinin gerçekleşme düzeylerine ilişkin ölçeğinin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.95 olarak hesaplanmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 33 Issue: 33 |