Since its beginning from 1995, Leonardo da Vinci programme has contributed significantly to engineering and vocational education. This paper describes four Leonardo projects which authors involved between 2006 and 2012 in different technical fields with primarily engineering applications. The common feature of these projects is the use of e-learning platforms that integrate the functions of systems such as LMS (Learning Management System) and LCMS (Learning Content Management System). The project products were produced by international partnerships, and hence satisfied the needs of target groups in many European countries. The WASTE-TRAIN and PROWAT projectâs training materials were designed as blended learning. ACES projectâs training materials were designed only for e-learning. PM4WAT projectâs training materials are primarily designed for e-learning. However, the simulator training in PM4WAT was performed with face to face concept. As part of each project a pilot testing were performed in order to get an evaluation and feedback of the user groups and experts about the training materials and the training approach. The response of Turkish participants were presented and discussed here. The results showed that participants are interested in especially about blended learning approach.
1995 yılındaki başlangıcından beri Leonardo da Vinci programı mühendislik ve mesleki eğitime önemli katkılarda bulunmuştur. Bu çalışma yazarların 2006 ve 2012 yılları arasında yer aldıkları ağırlıklı olarak mühendislik uygulamalarını içeren farklı teknik alanlardaki dört Leonardo projesini tanımlar. Projelerin ortak özelliği, Öğrenme Yönetim Sistemi ve Öğrenme İçeriği Yönetim Sistemi gibi sistemler ile e-öğrenme platformlarının beraber kullanımıdır. Proje ürünleri uluslararası ortaklıkla üretilmiş ve dolayısıyla çoğu Avrupa ülkesindeki hedef kitlenin ihtiyaçlarını karşılamıştır. WASTE-TRAIN be PROWAT projelerinin eğitim malzemeleri karma eğitime uygun olarak tasarlanmıştır. ACES projesinin eğitim malzemeleri ise yalnızca uzaktan eğitime uygun olarak tasarlanmıştır. PM4WAT projesinin eğitim malzemeleri ise ağırlıklı olarak uzaktan eğitime uygundur. Ancak simülatör eğitimi yüz yüze konseptine uygun olarak tasarlanmıştır. Her bir projenin bir parçası olarak, kullanıcı grupları ve uzmanlardan eğitim malzemeleri ve eğitim yöntemi hakkında değerlendirme ve geri bildirim almak üzere deneme eğitimi yapılmıştır. Burada Türk katılımcıların cevapları sunulacak ve tartışılacaktır. Sonuçlar katılımcıların özellikle karma eğitim yaklaşımına ilgili olduklarını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 33 Issue: 33 |