The purpose of this study is to develop and implement a valid and reliable scale to determine the different views of prospective teachers towards the nature of mathematics. Since the nature of mathematics and the views of individuals towards mathematics are variables of different factors that could not be directly observed, theoretic sources that are generally accepted and expertsâ views are taken into consideration while generating draft item list in the process of developing the scale. For this purpose, a draft of Likert scale of 1- 5 consisting of 30 items was applied on a pilot group. According to the results of the item analysis and expert opinions, five items were taken out of the scale and statements were rewritten. The final scale which is called MADIFDO was administered on 520 students of a faculty of education in a medium-scaled province in the Eastern Anatolian region of Turkey, majoring in Science Education, Mathematics Education, Elementary Education, and Social Sciences Education in the academic year 2009-2010. The analysis showed that the items making up the scale clustered under 4 factors, and the total rate of variance explained by these factors is 42.797 %. Besides, The Cronbachâs Alpha internal consistency coefficient of the scale was found to be 0.854. MADİFDÖ is concluded to be a valid and reliable scale that can capture the perspectives of teachers on the nature of mathematics. The results showed that about the half of the participants (49%) view mathematics as a semi-experimentalist human endeavor.
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin bakış açılarını tespit etmek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek ve bir uygulamasını yapmaktır. Matematiğin doğası ve bireylerin matematiğe bakış açıları doğrudan gözlenemeyen çok faktörlü değişkenler olduğundan taslak ölçeğin geliştirme aşamasında öncül maddeler oluşturulurken öğretmenlerin görüşleri yerine bu konuda yaygın kabul görmüş teorik kaynaklardan ve uzman görüşlerinden faydalanılmıştır. Hazırlanan 5âli Likert tipindeki 30 maddelik taslak ölçek 167 kişiden oluşan pilot gruba uygulanmıştır. Yapılan madde analizi sonuçları ve uzman görüşleri doğrultusunda taslak ölçekten 5 madde çıkartılmış ve bazı maddelerin de ifadeleri yeniden düzenlenmiştir. Son şekli verilen ve MADİFDÖ olarak isimlendirilen ölçek, 2009â"2010 öğretim yılı bahar döneminde Doğu Anadolu bölgesinin orta ölçekli bir ilinde bulunan eğitim fakültesinin ilköğretim bölümü Fen Bilgisi, Matematik, Sınıf ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliğiânde öğrenim görmekte olan toplam 520 öğrenciye uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeği oluşturan maddelerin 4 faktör altında toplandığı ve bu faktörlerin açıkladığı toplam varyans oranının %42.797 olduğu bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin Cronbach-Alpha iç tutarlık katsayısı 0.854 olarak hesaplanmıştır. MADİFDÖânün öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin bakış açılarını tespit edebilecek geçerliği-güvenirliği sağlanmış bir ölçek olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 33 Issue: 33 |