This study is a descriptive research that is based on teachersâ views related to printmaking techniques that are planned to be taught in visual arts lessons by art teachers who work in 6th., 7th. and 8th. grades of public schools. The aim of the research is to reveal the problems which are encountered in applications and how visual arts teachers treat printmaking techniques in the application process of curriculum. The research has been carried out with 25 visual art teachers from 14 primary schools in Denizli in 2009-2010 academic year. Survey method has been used in the research. The questionnaire which is composed of open and closed ended questions includes three sections: a. demographic information, b. acquisitions related to printmaking and c. problems encountered.According to research findings, a lot of problems have been encountered during the application process of printmaking studies which are expected to be in the curriculum.
Bu çalışma Milli Eğitim Bakanlığıânın İlköğretim II. Kademesinde görev yapan Görsel Sanatlar derslerinde sanat öğretmenleri tarafından verilmesi öngörülen özgün baskıresim tekniklerine ilişkin görüşlerini esas alan betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın amacı, görsel sanatlar eğitimcilerinin eğitim programı süresince özgün baskıresim tekniklerini nasıl işledikleri ve uygulamalarda karşılaştıkları sorunları ortaya çıkarmaktır.Araştırma 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Denizli İliânde 14 ilköğretim okulunda görev yapan 25 görsel sanatlar öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırma tarama (survey) modellidir. Öğretmenlere yönelik kapalı ve açık uçlu sorulardan oluşan anket formunda; a-kişisel bilgiler, b-baskıresim çalışmaları ile ilgili kazanımlar, c-karşılaşılan sorunlar bölümleri bulunmaktadır. Toplanan veriler, yüzdelik ve frekans analizleri yapılarak değerlendirilmiştir.Araştırma Bulgularına göre, öğretim programında yer alması mutlak görülen özgün baskıresim çalışmalarının uygulama sürecinde bir çok sorunla karşılaştığı ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 31 Issue: 31 |