The purpose of the study is to investigate how holistic and analytical thinking styles affect on the preservice teachersâ mathematical problem solving performance and ways. For determining thinking styles, âThe Scale of holistic and Analytical Thinkin Styles While Problem Solvingâ and for determining problem solving performance and ways, âProblem Solving Paperâ were administered to 189 preservice teachers. At the end of the research there is not any significant difference between analytic preservice teachersâ problem solving performance and holistic preservice teachersâ problem solving performance. And also there are not so differences in terms of ways that are used between the two groups.
Bu araştırmanın amacı bütüncül (holistik) ve analitik düşünme stillerinin matematik problemlerini çözme performansları ve seçilen çözüm yolları üzerinde nasıl bir etkisi olduğunu araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda veriler 189 öğretmen adayından, birincisi baskın düşünme stillerini belirlemek amacıyla âProblem Çözerken Bütüncül ve Analitik Düşünme Ölçeğiâ ve ikincisi problem çözme performansları ve problem çözerken kullandıkları yolları belirlemek amacıyla âProblem Çözme Kağıdıâ olmak üzere iki farklı ölçme aracı ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda baskın bütüncül ve baskın analitik düşünme stillerine sahip öğretmen adayları arasında hem problem çözme performansları hem de kullandıkları problem çözme yolları açısından önemli farklılıklar olmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2011 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 30 Issue: 30 |