The work life today results stress in people. The people, who live in stressful surroundings for a long time, lose their interest to work, experience negative events on human relations with people who work together or are served to. This situation is called burnout which is a factor that reduces peopleâs efficiency at work. The aim of this study is to explore the burnout level of elementary school supervisors and the reasons which create burnout for them. The research was designed in two dimensions as qualitative and quantitative. The study was done on population directly. The 40 elementary supervisors who have worked in Denizli province were included. As data gathering instrument, Maslach Burnout Inventory (MBI) was employed and then a semi-structured interview was done with 5 supervisors. The data showed that the supervisors experience burnout in ârarelyâ level on emotional exhaustion and depersonalization dimensions. In personal accomplishment dimension, the supervisors perceived themselves successful in âusuallyâ level. Furthermore, while the burnout levels of supervisors did not show difference according to age and education variables, it showed difference in receiving reward.
Günümüz iş yaşamının yarışmacı ortamı bireylerde strese yol açmakta, uzun süre stres yaşayan bireylerin işlerine duydukları ilgi azalmakta, birlikte iş yaptıkları ve/veya hizmet verdikleri insanlarla ilişkilerinde olumsuzluklar yaşamaları söz konusu olmaktadır. Tükenmişlik olarak adlandırılan bu durum, bireylerin işteki verimini önemli ölçüde azaltan bir etkendir. Bu araştırmada ilköğretim denetmenlerinin tükenmişlik düzeyleri ve nedenleri araştırılmıştır. Çalışma, nitel ve nicel olarak iki boyutta ve tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmada doğrudan evren üzerinde çalışılmış ve Denizli ilinde görev yapan 40 ilköğretim denetmeni araştırma kapsamına alınmıştır. Bu denetmenlere Maslach Tükenmişlik Ölçeği (Maslach Burnout Inventory) uygulanmış, ardından 5 denetmenle yarı yapılandırılmış görüşme formu ile görüşme yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular denetmenlerin duygusal tükenme ve duyarsızlaşma boyutlarında çoğunlukla ânadirenâ düzeyinde tükenmişlik yaşadıklarını, kişisel başarı boyutunda ise âçoğu zamanâ düzeyinde kendilerini başarılı bulduklarını göstermektedir. Ayrıca, denetmenlerin tükenmişlik düzeyleri yaş ve eğitim değişkenine göre farklılık göstermezken, ödül alma değişkenine göre farklılık göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2011 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 29 Issue: 29 |