Bu araştırmada amaç, ilköğretim okul yöneticilerinin görüşlerine göre öğrencilerin istenmeyen davranışlarını ve bunlarla baş etme yöntemlerini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemi olarak desenlenmiştir. Çalışma gurubu, 2008â"2009 eğitim-öğretim yılında Antalya ili Kemer ilçesinden tesadüfî küme örnekleme yöntemi ile seçilen 8 ilköğretim okulunda görev yapan toplam 12 okul yöneticisinden oluşmuştur. Veriler, 18 soru maddesinden yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Verilerin kayıt edilmesinde not tutma ve ses kayıt cihazı kullanılmıştır. Bulgular, istenmeyen davranışlarla başa çıkmada bağlantılı tüm değişkenlerin değerlendirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
The purpose of this study was to determine perspectives of the managers on studentsâ misbehaviours and strategies to deal with these behaviours. The study was designed as a qualitative research method. The participants consisted of 12 managers and assistant working in 8 primary schools which were selected from Kemer, Antalya with random sampling method in 2008-2009 academic years. The data was obtained by semi-structured interview form which consisted of 18 questions. During the registration of the data, phonoscope was used and notes were taken. Findings show that all of the related variables should be taken into consideration in developing effective coping strategies with misbehaviours.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2010 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 28 Issue: 28 |