BibTex RIS Cite

Adaptation of Metacognitive Reading Strategies Questionnaıre to Turkish

Year 2010, Volume: 28 Issue: 28, 91 - 99, 01.02.2010

Abstract

The purpose of this study is to adapt the Metacognitive Reading Strategies Questionnaire (Taraban, Kerr and Rynearson, 2004) to Turkish and to make its reliability and validity analysis. 786 university students attending Pamukkale University during 2007-2008 academic year participated in the study. After the language validity, the exploratory factor analysis showed that the instrument fit the original form. Internal consistency coefficients of the instrument were .81 for total, .78 for analytic strategies dimension and .82 for pragmatic strategies dimension. According to the findings, the instrument can be accepted as reliable and valid.

References

  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem-A.
  • Collins, M. D. & Cheek, E. H. (1999). Assessing&guiding reading instruction. New York: The McGrawHill Companies, Inc.
  • Cogmen, S. (2008). Students’ usage of reading strategies in the faculty of educaiton. Unpublished Master Dissertation, Adnan Menderes University, Institute of Social Sciences, Aydın.
  • Eilers, H.L. ve Pinkley, C. (2006). Metacognitive strategies help students to comprehend all text. Reading Improvement, 43(1), 13-29.
  • El-Kaumy, A.S.A.K. (2004). Metacognition and reading comprehension: current trends in theory and research. ED490569. (www.eric.ed.gov. Erişi tarihi: 24.01.2008,11:29)
  • Güngör, A. (2005). Altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 101-108.
  • Haller, P. E., Child, D. A. ve Walberg, H. J. (1988). Can comprehensive be taught? A quantitaive synthesis of “metacognitive” studies. Educational Researcher, 17(9), 5-8.
  • Hardebeck, M. M. (2006). Effectiveness and usage of reading comprehension strategies for second grade title 1 students. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Minnesota State University Education Department, Minnesota.
  • Pressley, M. (2002). Metacognition and self regulated comprehension. A. F. Farstrup, S. J. Samuels (Ed.), What research has to say about reading instruction (ss. 205-207). USA: International Reading Ass., Inc.
  • Pressley, M. ve Block, C.C. (2002). Comprehension instruction: research based best Practices. USA: Guilford Press.
  • Shelton, E. D. (2006). A comparison of the awareness of developmental reading students and non-developmental reading students with regards to their use of reading strategies while attempting to read academic materials assigned by their instructors in a college setting. Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Houston, Graduate Faculty of the College of Education, Houston.
  • Supancic, S. A. (1995). A descriptive study of the use of reading strategies in illinois vocational classrooms. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Southern Illinois University, Department of Plant, Soil and Agriculture Systems, Illinois.
  • Standiford, S. N. (1984). Metacomprehension. ERIC Clearinghouse on Reading and Communication Skills, ERIC Identifier: ED250670, Urbana.
  • Taraban, R., Kerr, M. ve Rynearson, K. (2000). College students’ academic performance and self- reports of comprehension strategy use. Reading Psychology, 21:4, 283-308.
  • Taraban, R., Kerr, M. ve Rynearson, K. (2004). Analytic and pragmatic factors in college students’ metacognitive reading strategies. Reading Psychology, 25, 67-81.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • http://www.outreach.utk.edu/urban/urban, erişi m tarihi: 26.04.2007; 14:59

Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlama Çalışmaları

Year 2010, Volume: 28 Issue: 28, 91 - 99, 01.02.2010

Abstract

Bu araştırmanın amacı Taraban, Kerr ve Rynearson (2004) tarafından geliştirilen Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği’ni Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırmaya 2007â€" 2008 öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi’nde öğrenim gören 786 öğrenci katılmıştır. Öncelikle ölçeğin dil geçerliği çalışmaları yapılmış, dilsel eşdeğerliğe sahip olduğu görüldükten sonra geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda ölçeğin orijinal formla uyumlu olduğu görülmüştür. Ölçeğin iç-tutarlık katsayıları, ölçeğin bütünü için .81; analitik stratejiler alt boyutu için .78 ve pragmatik stratejiler alt boyutu için ise .82 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre, ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

References

  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem-A.
  • Collins, M. D. & Cheek, E. H. (1999). Assessing&guiding reading instruction. New York: The McGrawHill Companies, Inc.
  • Cogmen, S. (2008). Students’ usage of reading strategies in the faculty of educaiton. Unpublished Master Dissertation, Adnan Menderes University, Institute of Social Sciences, Aydın.
  • Eilers, H.L. ve Pinkley, C. (2006). Metacognitive strategies help students to comprehend all text. Reading Improvement, 43(1), 13-29.
  • El-Kaumy, A.S.A.K. (2004). Metacognition and reading comprehension: current trends in theory and research. ED490569. (www.eric.ed.gov. Erişi tarihi: 24.01.2008,11:29)
  • Güngör, A. (2005). Altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 101-108.
  • Haller, P. E., Child, D. A. ve Walberg, H. J. (1988). Can comprehensive be taught? A quantitaive synthesis of “metacognitive” studies. Educational Researcher, 17(9), 5-8.
  • Hardebeck, M. M. (2006). Effectiveness and usage of reading comprehension strategies for second grade title 1 students. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Minnesota State University Education Department, Minnesota.
  • Pressley, M. (2002). Metacognition and self regulated comprehension. A. F. Farstrup, S. J. Samuels (Ed.), What research has to say about reading instruction (ss. 205-207). USA: International Reading Ass., Inc.
  • Pressley, M. ve Block, C.C. (2002). Comprehension instruction: research based best Practices. USA: Guilford Press.
  • Shelton, E. D. (2006). A comparison of the awareness of developmental reading students and non-developmental reading students with regards to their use of reading strategies while attempting to read academic materials assigned by their instructors in a college setting. Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Houston, Graduate Faculty of the College of Education, Houston.
  • Supancic, S. A. (1995). A descriptive study of the use of reading strategies in illinois vocational classrooms. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Southern Illinois University, Department of Plant, Soil and Agriculture Systems, Illinois.
  • Standiford, S. N. (1984). Metacomprehension. ERIC Clearinghouse on Reading and Communication Skills, ERIC Identifier: ED250670, Urbana.
  • Taraban, R., Kerr, M. ve Rynearson, K. (2000). College students’ academic performance and self- reports of comprehension strategy use. Reading Psychology, 21:4, 283-308.
  • Taraban, R., Kerr, M. ve Rynearson, K. (2004). Analytic and pragmatic factors in college students’ metacognitive reading strategies. Reading Psychology, 25, 67-81.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • http://www.outreach.utk.edu/urban/urban, erişi m tarihi: 26.04.2007; 14:59
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Suna Çöğmen This is me

A. Seda Saracaloğlu This is me

Publication Date February 1, 2010
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2010 Volume: 28 Issue: 28

Cite

APA Çöğmen, S., & Saracaloğlu, A. S. (2010). Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlama Çalışmaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 91-99.