The aim of this study is to determine whether or not the teachersâ demographic properties such as teachersâ gender, marital status, branches, ages, occupational seniorities, educational status, the types of schools where they work, the reason why they choose being a teacher lead to vary the organizational cynicism of the teachers. The study was conducted on 325 elementary and secondary school teachers working in Antalya city center in 2007-2008 academic year. In this research, the organizational cynicism scale which was developed by Güzeller and Kalagan (2008) is used. In this data analysis T â" test, simple variance analysis, Kruskal Wallis test, Mann Whitney U â" test is used. According to the diagnosis of the research; a meaningful relation between the teachersâ organizational cynicism level and with their branches, occupational seniorities, educational status, the type of school where they work, the reason why they choose being a teacher is found.
Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin cinsiyetleri, medeni durumları, branşları, yaşları, mesleki kıdemleri, eğitim durumları, çalıştıkları okul türleri, öğretmenliği seçme nedenleri gibi demografik özellikler açısından örgütsel sinizm düzeylerinin değişip değişmediğini belirlemektir. Araştırma 2007-2008 eğitim-öğretim yılında Antalya il merkezinde ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan 325 öğretmen üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, Güzeller ve Kalagan (2008) tarafından geliştirilmiş olan örgütsel sinizm ölçeği kullanılmıştır. Verileriniz analizinde, T testi, Tek yönlü varyans analizi, Kruskal Wallis testi, Mann Whitney U-testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyi ile branşları, mesleki kıdemleri, eğitim durumları, çalıştıkları okul türü, öğretmenliği seçme nedenleri arasındaki anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 27 Issue: 27 |